گزارش صعود به قله اسپیلت (مسیر گرده)

تاریخ برگزاری: ۱۳ آبان ۱۳۹۹
منطقه مربوط: گلابدره_پارک گلابدره
ارتفاع قله (متر): 3100
تجهیزات فنی مورد استفاده: کلاه سنگ نوردی، طناب صعود دینامیک(هر 2 نفر) -50 متری، هارنس سنگنوردی، تسمه 120 سانتی(1 عدد)، طنابچه 7 میل نرم 1.75 متر(1عدد)، کارابین پیچ گلابی شکل(1عدد)
نحوه دسترسی از شهر مبدأ تا مقصد: میدان تجریش_خیابان دربند_گلابدره_پارک گلابدره
سرپرست برنامه: مهدی فراهانی
نفرات شرکت کننده: آقایان : مهراب سیدالشهدایی ، امین محمدی ، علیرضا کاظمیان
فایل gps برنامه: دانلود فایل
تنظیم و نوشتن گزارش: علیرضا کاظمیان

موقعیت جغرافیایی استان

اسپی در لغت به معنی سپید و لت به معنی سنگ می‎باشد و اسپیلت یعنی سنگ سپید. اسپیلت قله صخره ای است با ارتفاع 3100 متر که بر فراز منطقه بند یخچال سایه افکنده است. این قله از شمال به لزون، از شرق به قله کلکچال و از غرب به پناهگاه شیرپلا راه دارد.

شرح گزارش برنامه

به نام خداوند جان آفرین      حکیم سخن در زبان آفرین

ساعت ۶:۳۰ ، از درب غربی پارک گلابدره ، واقع در خیابان حسینی وارد پارک شدیم .  پس از ۱۵ دقیقه با بالا رفتن از پله های متعدد به انتهای پارک در شمالِ غربی ترین نقطه پارک رسیدیم . در این نقطه فنس های منطقه نظامی ارتش شروع می شود . پشت فنس ، کانکس آسایشگاه نگهبانی منطقه نظامی و دکل راپل نیروی مخصوص ارتش و در پایین دست ، دره ی دربند و روستای پس قلعه به همراه رستوران ها کاملا قابل مشاهده است.
از کنار فنس ، مسیر خاکی مالرو را به سمت شمال و از روی یال پیش رفتیم که شیب متوسطی دارد .
در همین نقطه در شمال شرقی خود قرارگاه کلکچال و برج پیش آهنگی کلکچال و تپه نورالشهدا و جنوب همین مناطق ، منطقه نظامی قابل رویت است .
پس از نیم ساعت پیمایش ، شیب مسیر ملایم می شود و منطقه ای دشت مانند(دامنه ای شرق مسیر) را می بینید که چراگاه گوسفندان است . پس از حدود ۱ ساعت پیمایش(از ابتدا) به انتهای فنس های منطقه نظامی رسیدیم و به سمت غرب دره ی روستای پس قلعه تغییر مسیر می دهد . از این نقطه آرام آرام بافت مسیر تغییر می کند و صخره‌ها ظاهر می شود و مسیر مالرو به مسیر پاکوب تغییر می کند ، کمی مسیر با وجود سنگ ریزه ها سر می شود . مسیر پاکوب خودش از شرق یال عبور می کند و دره ی گلابدره در شرق ما و پایین دست قابل رویت بود . پس از حدود ۲ ساعت پیمایش به سمت شمال(از ابتدا)یک مقدار با سنگ های خیلی کوتاه درگیر شدیم و کمی دست به سنگ شدیم . کاملاً در جنوب قله اسپیلت(زیر قله) کلبه بابا علی را (این کلبه در ارتفاع تقریبا ۲۷۰۰ متری ، پروژه ی 3 ساله پیرمرد 80 ساله ای است که ارتفاعات گلابدره و اسپیلت پاتوق کوهنوردی هایش بوده و روی یک صخره بزرگ صاف ساخته شده و کلبه دارای پی بود و سیاه رنگ و ایزوگام شده است) می دیدیم . در غرب و بالا دست خود گردنه وزباد را می دیدیم . پس از حدود ۲ ساعت(از ابتدا) به گردنه وزباد رسیدیم . از این نقطه در غرب و دقیقاً زیر پای خودمان منطقه بندیخچال(سنگ مریم،زمین فوتبال،سنگ ۱۱،سنگ قورباغه و ...)قابل مشاهده است  و در شمال غربی خود دیواره ی  شروین که هر لحظه آدمی را به چالش و نبرد با خود دعوت می کند و جانپناه شروین را مشاهده کریدم . مسیر را به سمت کلبه باباعلی ادامه دادیم‌ . در ساعت ۸:۵۰ ، قبل از رسیدن به کلبه مسیر از بین یک تخته سنگ متوسط و یک بوته ی تیغ دار و گرده یا دیواره بزرگ از سوی دیگر عبور می کنید(که این ها در غرب کلبه قرار دارند) و کلبه را در شرق و روبروی خود می بینید . در همین لحظه وارد حیاط کلبه شدیم ، درب کلبه قفل بود . کنار کلبه نشستیم و صبحانه میل کردیم . پس از صبحانه تجهیزات فنی خود را آماده کردیم و پوشیدیم (طناب ، هارنس ، و کلاه و ...).
از کلبه زیر گرده تراورس شرق به غرب کردیم ، تا به پای کار رسیدیم و مسیر خوبی را جهت صعود گرده مشاهده کردیم که از شیب خوب ، گیره های عالی ، محل جاگیری خود جهت حمایت هم طناب خود ، برخوردار بود.
این مسیر گرده ای است و کارگاه در این مسیر گرده ای وجود ندارد . سبک صعود ما سیستم صعود آلپی(صعود همزمان) بود. با توجه به تعداد نفرات تیم در قالب دو تیم دو نفره مستقل هم طناب شدیم.تیم شماره یک مسیر را صعود کرده و طناب را ثابت کرده و نفراول تیم دوم با حمایت پروسیک (در صورت سقوط گره پروسیک جلوی سقوط فرد را می گیرد و مانند ترمز عمل می کند)صعود خود را بر روی طناب تیم اول شروع می کند. ۳ الی ۴ متر را روی گرده  صعود کردیم  و روی طاقچه ۵ متری ایستادیم . پس از صعود نفر دوم ، نفرات صعود کننده آماده ی حمایت از هم طناب های خود شدند و نفرات دوم با حمایت طناب صعود کردند . هر دو تیم  برروی طاقچه ایستادیم و آماده ی صعود از مسیر دوم شدیم . سمت شرق دارای یک شکاف عمیق و سقف مانند ، مثل غار در غرب یک سنگ حدود 8 متر بود وجود داشت که به ما اجازه صعود نمی داد .مسیری که در منتهی علیه غرب طاقچه ، روی فیس بود را برگزیدیم . مشکلی که مسیر واقع در غرب طاقچه بود  ، این بود که در شمال خود سنگ های ریزشی بزرگی داشت . به همان ترتیبی که ذکر شد دومین صعود را به سمت شمال آغاز کردیم . نفر اول صعود کرد و مسیر را از سنگ های ریزشی درشت و ریز پاکسازی کرد . (کاملاً ایمنی خود را در صعود از این مسیر رعایت فرمایید) . هنگام ریزش سنگ های بزرگ واقعا ترسیده بودیم و با خود می گفتیم این سنگ ها به ما برخورد بکند چه می شود؟
سپس افراد دیگر تیم با همان ترتیب و روال ذکر شده صعود کردند . شمال مسیر دوم صعود شده بسیار ایمن تر از طاقچه مسیر اول بود . نقاط چالشی کار را می شود گفت همین دو مسیر ابتدای کار که ارتفاع های به ترتیب تقریباً ۵ و۷ متر داشتند بود . مسیر اول شیب سنگ ۸۰ الی ۸۵ درجه و مسیر دوم(که سنگهای ریزشی داشت) شیب ۶۰ درجه بود و در غرب مسیر دوم و مماس با مسیر دره ای به ارتفاع ۲۰ متر وجود داشت و انگار داشتیم بالای یه دیواره صعود می کردیم و پایین خود را نگاه میکردیم نفسمان در سینه حبس می شد و عرق از پیشانیمان راه می افتاد و سپس با رسیدن به انتهای کار و لذت بردن از این طبیعت زیبا عرقمان خشک می شد ، پس از صعود مسیر دوم طناب ها را جمع کردیم و با عبور از سنگ های خیلی کوتاه که از قدمان کوتاه تر بود و مسیر پاکوب ، پس از ۲۰ دقیقه پای گرده ی سوم رسیدیم طناب ها را مجدداً باز کردیم(زیرا حمایت با طناب لازم بود)منتهی مسیری فوق العاده آسان با شیب کم و کاملاً پله ای مانند و با ارتفاع ۶ متر بود .
نفرات به همان ترتیب و روال کار این مسیر را  صعود کردند . از این به بعد دوباره از ترکیبی از مسیر پاکوب و صخره های کوتاه و نه چندان بلند که نیاز به هیچگونه حمایت دستی و طنابی نداشت به سمت شمال شرقی عبور کردیم .
تصمیم گرفتیم دیگر خود را در معرض چالش قرار ندهیم . بنابراین به سمت شمال شرقی و گردنه ی لوپهنه(گردنه ای وسیع در حد فاصل قله های دارآباد و کلکچال و سیاه بند تا قلل لزون و اسپیلت در ارتفاع حدود ۳۱۸۰ متر)متمایل شدیم که از جنوب و غرب مسیر نرمال عبور کنیم . پس از ۵ ساعت(از ابتدای مسیر)تقریباً گردنه ی لوپهنه را پشت سر گذاشتیم .
پس از ۱۰ الی ۱۵ دقیقه(از گردنه لوپهنه)به منتهی علیه شرق تیغه های شرقی - غربی از جهت فیس شمالی  قله رسیدیم و در غرب و از دور سه پایه ی آهنی قله اسپیلت را دیدیم که تنها نشانه قله همین سه پایه ی تقریبا ۲ متری آهنی است و قله تابلو ندارد . در نهایت در ساعت ۱۱:۵۷ پس از ۵ ساعت و ۳۰ دقیقه با یک درگیری کوتاه به ارتفاع ۴ الی ۵ متر با سنگ بدون حمایت ، از جهت شرق قله ، به قله اسپیلت(ارتفاع ۳۱۰۰ متر) رسیدیم . از شرق قله پایین آمدیم و در شمال شرقی قله و تیغه ها ، ۱۵ دقیقه استراحت و تجدید قوا کردیم و کاملاً تجهیزات فنی را درآوردیم . پس از استراحت بین مسیر اول "شیرپلا" در غرب و مسیر دوم "اردوگاه کلکچال_دره وزباد و گلابدره_پارکینگ" در شرق مان ، مسیر دوم را انتخاب کردیم .
به سمت گردنه لوپهنه حرکت کردیم . در سه راهی گردنه ، مسیر پاکوب جنوب شرقی را به سمت قرارگاه کلکچال پیش رفتیم و پس از ۳۰ دقیقه(از قله) به اردوگاه کلکچال رسیدیم و پس از ۱۵ دقیقه صرف نهار از مسیر غربی اردوگاه به سمت دره وزباد و گلابدره فرور آمدیم . مسیر کاملاً پاکوب و مشخص است . پس از ۱۰ الی ۱۵ دقیقه(از اردوگاه کلکچال) غار هایی را در غرب مسیر پاکوب وجود دارد.
پس از ۲۰ الی ۲۵ دقیقه(از اردوگاه کلکچال) به چشمه و جنگل و درختان رسیدیم . پس از حدود ۱ ساعت(از اردوگاه کلکچال)کاملاً سیل بند های شمال پارکینگ و پارکینگ گلابدره در پایین دست مشخص می شود .
پس از ۴۰ دقیقه فاصله گرفتن از چشمه به خانه باغی که در شرق مسیر پاکوب قرار دارد رسیدیم . در ادامه پس از نیم ساعت فاصله گرفتن از خانه باغ دیگر تقریباً در قعر دره و جهت شرق و بالادست درختان انبوه قرار داریم و به سیل بند رسیدیم پس از ۵ دقیقه بعد از سیل بند به انتهای پارکینگ گلابدره(شمال پارکینگ) رسیدیم .
در غرب ما پارک گلابدره و سورتمه دربند بود . با بالا رفتن از پله های غرب پارک گلابدره(پله ها ۵ دقیقه از شمالی ترین قسمت پارکینگ گلابدره فاصله دارد)وارد پارک شدیم . با رساندن خودمان به غرب پارک و خودروهایمان در ساعت ۱۵:۰۵ پس از ۸ ساعت و ۳۰ دقیقه برنامه با موفقیت و سرشار از انرژی به پایان رسید .
مدت زمان برنامه: ۸ ساعت و ۳۰ دقیقه
مسافت طی شده : ۱۲/۵ کیلومتر
هوای صاف و آفتابی از ابتدا تا انتهای برنامه تجربه شد.
پی نوشت:
۱-لازمه ی شرکت در برنامه آمادگی جسمانی بالا است.
۲-برای اجرای این برنامه باید از تجهیزات فنی(کلاه سنگنوردی،هارنس،کارابین پیچ ،طناب صعود ۴۰ متر،طناب نرم ۵ میل برای پروسیک کردن،طناب انفرادی)استفاده کنید و با نحوه ی استفاده از آن ها آگاهی داشته باشید و آموزش و موارد استفاده ی انواع گره ها را دیده باشید .
۳-به هیچ عنوان تنها و بدون حمایت مسیر گرده ای را صعود نکنید.
۴-بدون تجهیزات استاندارد و حضور و سرپرستی فرد با تجربه ، به هیچ عنوان صعود نکنید ، در صورت نبودن راهنما به علت فنی بودن برنامه و ریزشی بودن مسیر احتمال برخورد سنگ  وآسیب برای شما وجود دارد.
۵-حتماً قبل از صعود از سالم بودن تجهیزات فنی خود مطمئن شوید.
۶-پیشنهاد می شود که حتماً برای صعود های گرده ای دوره های آموزش کوهپیمایی و سنگنوردی مقدماتی را گذرانده باشید.
۷-در مسیر گرده ای قله ی اسپیلت چشمه وجود ندارد ، حتماً آب کافی به همراه داشته باشید ، برای برگشتتان در مسیر شرق دره گلابدره بوفه اردوگاه کلکچال و چشمه وجود دارد و در غرب پناهگاه شیرپلا و جنوب آن بوفه های متعدد وجود دارد.
۸-ترک این مسیر در پائیز خشک و بدون بارش رکورد شده است ، به هیچ عنوان در فصل بارش و زمستان از این ترک استفاده نکنید.
۹- در قله اسپیلت باد دائمی و سرد می وزد پوشاک گرم و بادگیر به همراه داشته باشید.
۱۰- حتی المقدور سبک و با کوله های کوچک در مسیر گرده ای صعود کنید که سنگین و حجیم بودن کوله تان باعث از بین رفتن تعادل و مانع صعودتان نشود.

دیدگاه‌ها

جهت ثبت دیدگاه وارد سایت شوید یا ثبت نام کنید.