گزارش صعود به قله لوارک (روستای رندان)

تاریخ برگزاری: ۹ آبان ۱۳۹۹
منطقه مربوط: روستای رندان
ارتفاع قله (متر): 3550
مختصات سایت (پای کار): 39 s 525567 3971956
کل زمان حرکت از مبدأ تا پارکینگ (ساعت): 00:45
نحوه دسترسی از شهر مبدأ تا مقصد: میدان اول شهران-بلوار کوهسار-جاده سولقان-جاده امامزاده داوود-جاده سولقان_رندان-روستای رندان
سرپرست برنامه: هادی سرور
نفرات شرکت کننده: آقایان: علیرضا کاظمیان ، مهراب سیدالشهدایی
بانوان: بهنوش بهداد ، عاطفه رئوف
فایل gps برنامه: دانلود فایل
تنظیم و نوشتن گزارش: علیرضا کاظمیان

موقعیت جغرافیایی استان

قله لوارک به ارتفاع 3550 متر، از قلل مرتفع خط‌الرأس توچال و یکی از سرچشمه‌های رودخانۀ کن در شمال غرب تهران است.خط‌الرأس شرقی ـ غربی توچال از گردنۀ قوچک (شمال‌شرق تهران) شروع شده و به روستای مورود در کیلومتر ۳۵ جاده چالوس (پل‌خواب) ختم می‌شود. طول تقریبی این خط‌الرأس حدود 50 کیلومتر و مهم‌ترین قله‌های آن به ترتیب از شرق به غرب عبارت‌اند از: دارآباد، توچال، شاه‌نشین، بازارک، لوارک، سر‌لت، سیاه‌سنگ و منار. قلۀ لوارک از سمت غرب توسط گردنه 3 هزار متری لت به قله سرلت (3210 متر) و ارتفاعات شمالی روستاهای رندان و تالون متصل می‌شود.

شرح گزارش برنامه

به نام خداوند جان و خرد     کزین برتر اندیشه برنگذرد

راس ساعت ۴:۴۵ صبح ، کلیه ی اعضای تیم در محل قرار (میدان اول شهران) حاضر شدند و با وسیله ی شخصی با رعایت کلیه ی پروتکل های بهداشتی در ساعت ۵:۰۵ به سمت روستای رندان رهسپار شدیم، قرص ماه تقریبا کامل بود (ولی در تاریکی) ، ۴۵ دقیقه بعد به روستای رندان رسیدیم(24 کیلومتر) . هوای سرد و به همراه وزش باد را از همان ابتدای کار در روستا تجربه کردیم ، کاملاً بی سرو صدا که موجب آزار روستاییان نشود ، در ساعت ۵:۵۵ به سمت قله حرکت کردیم مسیر کاملاً مشخص است مسیر مستقیم روستا و به سمت شرق(البته همان اول مسیر شرقی است و بعد به طور طبیعی جاده به شمال منحرف میشود) را پیش رفتیم و از کنار رودخانه رندان عبور کردیم ، بهترین راهنمای مسیر برای قله لوارک همین رودخانه رندان است.
حدود ۳۰ دقیقه از شروع حرکتمان از روستا گذشته است و تا به اینجای کار شیب کاملاً ملایم است و میتوانید با عبور از این روستای زیبا با رودخانه ای پر آب و درختان رنگارنگ در فصل عشق لذت ببرید . در مسیر پیمایش به سمت آبشار به یک دوراهی میرسیم . پلی چوبی روی رودخانست . سمت راست و شرق به قله بازارک و امام‌زاده داوود می‌رسد و سمت غرب و یا همان مسیر رودخانه به آبشار رندان و قله لوارک .  پس از ۵۰ دقیقه از شروع حرکت در ساعت ۶:۴۵ به آبشار رندان (2146 متر)رسیدیم . بوی گیاهان و رنگارنگی درختان انبوه در کنار آبشار فوق العاده زیبای رندان آدمی را مست میکرد . در همین فضای دل انگیز ۱۰ دقیقه جهت صرف صبحانه و استراحتی کوتاه توقف کردیم در این زمان آسمان کاملا روشن شده بود و اشعه ی نور خورشید از لا به لای درختان به زمین سرد میرسید و لذت وصف نشدنی ما رو دوچندان میکرد . از سمت غربی آبشار مسیر پاکوب شده را ادامه دادیم . پس از دقایقی خورشید داخل دره ها را هم روشن کرد و در ساعت ۷:۳۸ کامل زیر آفتاب بودیم.
این مسیر چشمه ندارد و پیشنهاد می شود حتماً آب کافی همراه داشته باشید و به هیچ عنوان از آب رودخانه استفاده نکنید . پس از دقایقی پیمایش از یال ها ی مشرف به جنگلی از درختان هفت رنگ پاییزی , چند خانه باغ در منطقه ای بکر که در پایین دست و سمت شرق ما و در دل درختان سرخ و سبز قرار داشت را می دیدیم  ، حدودا یک ساعت بعد از آبشار بادهای شدیدی شروع به وزیدن کرد و دوباره نیاز به پوشیدن بادگیر بود.
با عبور از رودخانه ای پر از آب که واقعا جای تعجب داشت که در این فصل اینقدر پر آب باشد و چشم نوازی آبشار زیبای دیگری در دوردست و در سمت شرق ما تقریباً پس از 2 ساعت و 45 دقیقه پیمایش به باغی از هزاران رنگ رسیدیم , واقعا زبان از توصیفش قاصر است . با هر صدایی میخواهی بچرخی و سماع گونه به دور خود بگردی از این همه باده و می و مستی . درست کنار باغ(منتهی علیه شرقی باغ)تنه های درختان نازک روی هم انباشته شده , مسیر از آنجا بود و ادامه دادیم کمی بعد تر پس از حدود 1 ساعت فاصله گرفتن از باغ به اولین گوسفند سرا رسیدیم . با ادامه دادن مسیر و دنبال کردن همان پاکوپ ها و مسیر رودخانه که دائم مسیر بین شرق و غرب رودخانه عوض می شد , گویی با رقصی بی وقفه راهی قله هستید , پوشش گیاهی زیبایی از ریواس به وفور در مسیر دیده می شد که در این فصل خشک شده بودند و با رخساری به رنگ رس به انتظار تولدی دوباره در بهار آرمیده بودند . در ساعت ۹:۲۹ تصمیم گرفته شد ۱۰ دقیقه ای را درست کنار رود خانه،لب آب،روی تخته سنگی استراحت کنیم و از مواد قندی و آب به اندازه ی کافی استفاده کنیم .
با پیمایش ادامه ی مسیر با شیبی کاملا ملایم پس از 4 ساعت از ابتدای کار به یک منطقه ی دو راهی رسیدیم که مسیر شرق و غرب هر دو به گردنه لت می رسید با این تفاوت که مسیر شرق مسیر سنگین و کوتاه تر و با شیب تند بود ولی مسیر غربی طولانی تر و با شیب ملایم بود . مسیر غربی که سبک تر بود را به منظور حفظ انرژی جهت صعود قله انتخاب کردیم . در این مسیر به گوسفند سرای دوم هم برخوردیم. پس از 50 دقیقه فاصله گرفتن از منطقه دوراهی به منطقه ای رسیدیم که با علف های سرسبز پوشیده شده بود , گویا چراگاه خوبی برای گوسفندان بود. مسیر پاکوپ شده را بصورت مستقیم به سمت شمال ادامه دادیم و از پایین دست گردنه ی تیغه ای را می دیدیم .لازم به ذکر است که از ابتدای کار یعنی روستای رندان تا به این نقطه ما در دره قرار داشتیم و به هیچ عنوان قله را نمیتوانستیم ببینیم , قله به مانند عروسی زیبا روی میماند که با ناز و خرامان خود را زیر تور سفید رنگش پنهان میکرد. پس از رسیدن به این گردنه ی تیغه ای و صخره ای قله ی سترگ لوارک با کمی برف در نوک و یال شمالی و غربی اش , در سمت شرق ما , خودنمایی و دلربایی میکرد , همین طور در شمال غربی خود در فاصله ی بسیار دور و پایین دستمان روستای شهرستانک را می دیدیم روستایی که با خانه های شیروانی عمدتا  آبی رنگ دیده میشد ، در همان لحظه که شهرستانک در دیدمان بود با پیمایش گردنه به سمت شرق و قله , پس از ۵ دقیقه آنتن شهرستانک میتوانست ساپورتمان بکند و موبایل ها مجدداً پس از ساعاتی طولانی از اول صبح آنتن دهی کرد . تیممان این لطف شهرستانک را فراموش نخواهد کرد. در دور دست , سمت شمال شرقی , قله ی مخروطی برفی زیبای دماوند خود را به رخ میکشید و ما رو محو تماشایش میکرد , دیو تماماً سفید رنگ بود.
در این منطقه باد کاملاً سرد به شدت می وزید و از اینجا تا قله , این باد شما رو همراهی خواهد کرد . همچنان مسیر را به سمت  شرق و قله ادامه می دادیم . در ساعت ۱۱:۳۷ پس از حدود 5 ساعت و 40 دقیقه پیمایش به گردنه لت رسیدیم . عظمتی جلوی ما (شرقی ترین نقطه ی گردنه لت) بود . لوارک زیبا , لوراک بزرگ با سر و پیشانی سفید در این فصل از سال . باد شدید است , یخ کرده بودیم , سریعا بادگیر ها رو پوشیدیم , مخصوصا برای توقف و استراحت . ۱۵ دقیقه به استراحت نشستیم خوب تجدید قوا کردیم چون قله لوارک از گردنه لت شیب و ارتفاع شدید حدود ۴۰۰ الی ۵۰۰ مترمیگیرد.
گردنه لت را به سمت قله ترک کردیم در این هنگام یالی در سمت شرق (یال اول) قرار داشت , شیب تندی داشت و با زیگزاگ های طولانی و بلند از آن عبور کردیم . می شود گفت شیب های جدی و تند تازه از منطقه شروع می شود و تا قله ادامه می یابد. پس از 1 ساعت پیمایش از گردنه لت , به محل تیغه ای و صخره ای زیر قله رسیدیم . محلی از تیغه را که کم ارتفاع تر بود را انتخاب کردیم که رسیک صعود را پایین بیاوریم و در عین حال خود را در معرض چالشی لذت بخش و ایمن قرار دهیم . از مسیری با سنگ و صخره های سست , دست به سنگ شدیم و کاملاً با تمرکز و آرامش بالا رفتیم . کاملاً مراقب باشید , با وجود تمام نکات ایمنی باز هم ترسناک بود و دست و پاهای آدمی به لرزه در می آمد. , در ادامه مسیر به سمت یال اصلی زیر قله(فیس جنوب غربی)صعود کردیم . حالا تا قله ۳۰ الی ۴۰ دقیقه فاصله داریم . مسیر را به سمت شمال غربی و قله , با شیبی نسبتاً تند و عبور از یال اصلی زیر قله ادامه دادیم , مجدداً به علت شیب زیاد زیگزاگ های متعدد زدیم . 15 دقیقه به قله مانده است و برف ها به مقدار خیلی کم زیر پاهایمان است . نهایتاً در ساعت ۱۳:۲۳ پس از حدود 7 ساعت و نیم به قله لوارک رسیدیم . روی دو عدد تخته سنگ صاف روی زمین , یکی شرق قله و دیگری غرب قله , با شابلون و اسپری اسم لوارک عزیزمان با ارتفاع 3550 متر حک شده است . در غرب همچنان گردنه لت در دیدمان بود در سمت شمال شرقی قله دماوند بزرگ و در شرق خط الراس پوشیده از برف توچال بود و کاملاً قله های بازارک، شاه نشین و قله توچال را در شرقمان می دیدیم. قلل سکه نو، سه‌چال، کلون بستک، سرکچال، پهنه حصار، منار، هفت خانی، سیاه سنگ، پلنگ چال و دوشاخ نیز قابل رویت بودند . عکس هایمان را گرفتیم و پس از 10 دقیقه ریکاوری سریع جهت صرفه جویی در وقت به سمت گردنه لت که در غرب قله است فرود آمدیم , از شن اسکی سمت شرق قله جهت فرود آمدن استفاده کردیم و این بار تیغه ی بالای یال اول قبل از قله را از سمت شرق دور زدیم که دوباره در برگشت دست به سنگ نشویم و ریسک فرود را کاهش دهیم و از مسیر دهلیزی زیر تیغه که کاملاً سبک بود تراورس شرق به غرب کردیم و کمتر از یک ساعت بعد در گردنه تیغه ای غرب گردنه لت نهار میل کردیم و ۱۵ دقیقه استراحت کردیم و کاملاً و دقیقاً از همان مسیر رفت فرود آمدیم . در ساعت ۱۷:۱۰ از هدلایت هایمان استفاده کردیم و در نهایت در ساعت ۱۸:۲۲ پس از 12 ساعت و 37 دقیقه برنامه با موفقیت و سرشار از انرژی مثبت به پایان رسید.
پاییز عاشق است
سرپرست برنامه در این هنگام در روستای رندان با ارائه حرکات اصولی کششی به مدت ۷ دقیقه و تمرکز بر روی عضلات پایین تنه , اللخصوص پا ها ,بدن اعضای تیم را سرد کرد.
با حرکت به سمت خودرویمان رهسپار تهران شدیم .
پیمایش کل مسیر : 22 کیلومتر
مدت زمان پیمایش : 12ساعت و37 دقیقه
سطح برنامه متوسط ارزیابی میشود.
پی نوشت:
در مسیر جانپناه و پناهگاه وجود ندارد.
چشمه وجود ندارد آب کافی همراه داشته باشید.
مسیر کاملا سرد و به همراه وزش باد است لباس گرم و بادگیر به همراه داشته باشید.
آنتن دهی موبایل فقط در روستای رندان و گردنه لت وجود دارد.
از ترک این مسیر به هیچ عنوان در زمستان استفاده نکنید , این ترک در پاییز و بدون بارش باران و برف رکورد شده و مسیر کاملا خشک بوده.
مسیر کاملاً خلوت و بکر است به هیچ عنوان تنها صعود نکنید . ایمن صعود کنید . هیچ کوهی ارزش مرگ ندارد.
برای پیمایش بار اول , این قله دشوار و سنگین است . پیشنهاد می شود برای صعود بار اولتان , قله های آسان و سبک و کم ارتفاع تر را صعود کنید.

دیدگاه‌ها

جهت ثبت دیدگاه وارد سایت شوید یا ثبت نام کنید.