گزارش صعود قله خلنو

کل زمان حرکت از مبدأ تا پارکینگ (ساعت): 1:45
مسافت از شهر مبدأ تا مقصد: 35 کیلومتر
سرپرست برنامه: هادی سرور
نفرات شرکت کننده: آقایان: محمدحسین فرقانی ، مهدی ابراهیم زاده ، مقداد شیخی ، مهدی برزگر ، رضا جبلی ، رضا روان خواه ، علیرضا شاهی اویندین ، كيان زاده طهماسبى ، احسان رجبی
بانوان: آناهيتا شيخ الاسلامي ، آتوسا شيخ الاسلامي ، بهناز آذری ها ، حبیبه بهرامی کیا ، نیوشا لطیفی ، نازنین عباسی
فایل gps برنامه: دانلود فایل
تنظیم و نوشتن گزارش: نیوشا لطیفی

موقعیت جغرافیایی استان

خلنو، قله‌ای با ارتفاع ۴۳۷۵ متر است که در منطقه البرز مرکزی واقع شده است و بلندترین قله استان تهران است. خلنو و آزادکوه، هر دو حدود ۴۳۷۵ متر ارتفاع داشته و پس از قله دماوند و قله علم کوه سومین و چهارمین قلل مرتفع البرز مرکزی به شمار می‌روند.
قله خلنو در قلب رشته کوه های البرز مرکزی و در شمال روستای لالان (از توابع فشم) و منتهی الیه دره وارنگرود قرار دارد. قله خلنو واقع در شمال شمشک و رودبار قصران، از شمال به دره رودخانه وارنگه‌رود، از شرق به دشت لار (محدوده‌ی لواسانات) و از غرب به‌وسیله خط‌الرأس هرزه‌کوه به منطقه دره رودخانه کرج متصل می‌گردد و از هر سو دارای شیب‌های تندی است. این قله سرچشمه اصلی رودخانه وارنگرود بوده که سرچشمه و منبع اصلی دریاچه سد کرج می‌باشد.

شرح گزارش برنامه

دسترسی به قله خلنو معمولاً از طریق یکی از سه راه زیر انجام می‌گیرد:
۱- عمومی‌ترین مسیر از طریق طریق روستای لالون (ارتفاع ۲۴۰۰ متر) به گردنه ورزاب، قله‌های برج و خلنو کوچک
۲- از طریق روستای شمشک (۲۶۰۰ متر) به قله سرکچال ، برج و خلنو کوچک.
۳- از طریق دره وارنگه رود و دریاچه خلنو.
درباره روستای لالان:
لالان یا لالون از روستاهای دهستان رودبار قصران بخش رودبار قصران شهرستان شمیران استان تهران ایران است. به علت وجود گل‌های لاله، به این روستا لالگون، یا لالون گفته می‌شود، و دارای چشمه آب گازدار طبیعی که بومی‌های روستا به آن چشمه تلخاب می‌گویند.
وضعیت  جوی در روز اجرای برنامه:
آسمان صاف و آفتابی بود ، دما قله حدود ۱۳ درجه سانتی گراد بود. در طول مسیر طبیعتا دما به علت تابش مستقیم خورشید بالاتر بود ولی وزش باد ملایم تحمل گرما را راحت تر میکرد.
وضعیت آب در منطقه:
از ابتدای مسیر رودخانه وجود دارد که استفاده از این آب توصیه نمی‌شود
چشمه تلخآب در میان مسیر (قبل از آبشار)
بعد از آبشار و قبل از گردنه یک چشمه گوارا وجود دارد.
وضعیت آنتن‌دهی تلفن همراه:
تقریبا بعد از آبشار دیگر آنتن‌دهی موبایل نداریم
شرح برنامه:
روز جمعه  ۲ گروه برای صعود قله خلنو و قله برج به سرپرستی جناب آقای هادی سرور و جناب آقای فراهانی ، در پل سید خندان عازم روستا لالان شدیم. روستا لالان در منطقه فشم ،جاده زاگون بعد از روستا روته واقع شده است . با دو دستگاه مینی‌بوس ساعت ۴ از میدان سید خندان حرکت کردیم و ساعت ۵:۳۵  به روستا لالان رسیدیم . از سید خندان تا روستا لالان حدود ۳۵ کیلومتر بود .
ساعت ۵:۴۵ از ارتفاع حدود ۲۵۰۰ به سر قدمی آقای هادی سرور به همراه ۲ گروه حرکت کردیم .
در ابتدای راه به رودخانه در دره لالان رسیدیم و بار اول از روی تخته چوبی عبور کردیم و دفعه بعد از روخانه عبور کردیم که چالشی نداشت .
ساعت ۷:۳۵  (بعد از حدود ۴.۴ کیلومتر و ارتفاع حدود ۳۰۰۰ متر با احتساب ساعت GPS  دار ) به تلخاب رسیدیم .
در آنجا برای حدود ۱ ساعت صبحانه خوردیم و جلسه معارفه داشتیم .
سپس به مسیرمون به سمت آبشار لالان ادامه دادیم.
ساعت ۹:۲۶ ( حدود ۶.۴ کیلومتر و ارتفاع حدود ۳۴۰۰ متر با حتساب ساعت ) به آبشار لالان رسیدیم. محل آبشار لالان به دلیل وجود چندین سطح صاف و دسترسی آسان آب، محل شب‌مانی بیشتر تیم‌هایی است که قصد صعود دو روزه به قلل خلنو را دارند.
بعد از آبشار شیب مسیر بیشتر شده و روند کلی حرکت به سمت شمال و شمال شرق است.
ساعت ۹:۵۰ (حدود کیلومتر ۶‌.۷ و ارتفاع حدود ۳۵۰۰ ) به آخرین چشمه در مسیر رسیدیم و و آب برای ادامه مسیر برداشتیم و بعد به سمت گردنه ورزاب حرکت کردیم .
ساعت ۱۱:۴۲ (حدود  کیلومتر ۷.۸ و ارتفاع حدود ۳۹۰۰) به گردنه ورزاب رسیدیم.
در گردنه منظره بسیار زیبایی بود و قله برج و تیغه های ژاندارک و قله خلنو دیده می شد .
مسیر صعود به قله بعد از گردنه به دو شکل است. مسیر کفی سمت شرق گردنه به سمت اسبی چال و گردنه بین خلنو کوچک و بزرگ است ،که پاکوب مشخصی دارد و تا زیر قله پیش می‌رود و با یک شیب زیاد به سمت شمال به قله می‌رسد.
مسیر دوم مسیر قله برج،  تیغه های ژاندارک ، قله خلنو کوچک و قله خلنو است .
که تیم ما قصد صعود از مسیر اول را داشت .
در گردنه کمی استراحت کردیم و دو گروه از هم جدا شدند . گروه به سرپرستی آقای فراهانی به سمت قله برج رهسپار شدند.
گروه ما برای صعود خلنو آماده شدیم و از ۱۴ نفر ۳ نفر در گردنه ماندند  و ۱ نفر از گروه قله برج به گروه ما پیوست ،بقیه به سرپرستی آقای سرور از سمت شرق گردنه به سمت اسبی چال حرکت کردیم .
اول مسیر کمی ارتفاع کم کردیم و سپس مسیر را  با شیب به نسبت زیادی ادامه دادیم .
در مسیر اسبی چال یکی از همنوردان از ادامه صعود منصرف شدند و در آنجا منتظر ما ماندند.

از گردنه ورزاب به سمت اسبی چال قله دماوند در دور دست نمایان بود.
ساعت ۱۳:۴۶ به گردنه بین خلنو بزرگ‌و کوچک( کیلومتر حدود ۱۰.۲ و ارتفاع حدود ۴۳۰۰) رسیدیم .

در گردنه بین دو خلنو، دریاچه خلنو دیده میشد.
ساعت ۱۴:۱۰ به قله رسیدیم .
(ارتفاع قله ۴۳۷۵ و حدود ۱۱ کیلومتر )

چشم انداز قله
•در امتداد غرب و جنوب غربی قله کلون بستک و خطالراس سرکچال ها که از طریق خطالراس هرزه کوه به قله برج واز طریق تیغه های ژاندارک به خلنو می پیوندد‌.

•در امتداد شمال غرب دره وارنگه رود و آزاد کوه و کمان کوه نمایان است.

•در امتداد شمال قلل نرگس غربی-شرقی نمایان است.

•در امتدا شمال شرق میش چال ، پالون گردن و جانستون نمایان است .

•در امتداد شرق نیز دشت لار دیده میشود.

بعد حدود  ۳۰ دقیقه استراحت و عکس در قله به سمت پایین از همان مسیر رهسپار شدیم .
تا اسبی چال مسیر شن اسکی بود .
ساعت ۱۶:۵ به گردنه ورزاب رسیدیم و ناهار را خوردیم و دو باره دو گروه با هم  به مسیر برگشت ادامه دادیم .
در مسیر برگشت از گردنه ورزاب تا آبشار لالان بخشی از مسیر را شن اسکی آمدیم .
در ادامه در کنار چشمه تلخاب استراحت پایانی انجام دادیم و به مسیر ادامه دادیم .
حدود ۴۰‌ دقیقه آخر به تاریکی خوردیم و از هد لامپ استفاده کردیم .
ساعت  ۲۱:۱۵   به مبدا ( روستا لالان ) رسیدیم ، مینی بوس ها کمی پایین تر از جایی که صبح پیاده شدیم ، بودند .
تا مینی بوس ها  حدود ۱۵ دقیقه راه بود .
ساعت ۲۱:۳۰ سوار مینی بوس ها شدیم و به سمت سید خندان رفتیم .
ساعت ۲۳:۳۰ به میدان سید خندان رسیدیم.
کل مدت زمان صعود و فرود: ۱۵ساعت و ۴۵ دقیقه
مدت زمان صعود به قله: ۸ ساعت و ۲۳ دقیقه
مدت زمان فرود: ۷ ساعت و ۲۲ دقیقه
مسافت پیمایش شده: ۲۲ کیلومتر
ارتفاع مبدا :۲۵۰۰
ارتفاع قله: ۴۳۷۵
ارتفاع گرفته شده: ۱۸۰۰

دیدگاه‌ها

جهت ثبت دیدگاه وارد سایت شوید یا ثبت نام کنید.