گزارش خط الراس چین کلاغ به قله پلنگچال

ارتفاع قله (متر): 3565
کل زمان حرکت از مبدأ تا پارکینگ (ساعت): 11:00
سرپرست برنامه: هادی سرور
نفرات شرکت کننده: آقایان : هادی سرور، داوود کرمی، محمد محمدی، فرزاد بازرگان، پیمان دهقان پور، کیان زاده طهماسبی
خانم ها:بهنوش بهداد، آناهیتا شیخ الاسلامی، آتوسا شیخ الاسلامی، شیدا رمضانی
عکاس: هادی سرور، آناهیتا شیخ الاسلامی
فایل gps برنامه: دانلود فایل
تنظیم و نوشتن گزارش: شیدا رمضانی

موقعیت جغرافیایی استان

استان تهران

شرح گزارش برنامه

به نام خالق زیبایی ها

برنامه در ساعت 5:40 پس از معارفه همنوردان با یگدیگر در قالب دو تیم به همراه دو سرپرست( آقای هادی سرور و آقای مهدی فراهانی ) از منطقه سعادت آباد و ابتدای چین کلاغ آغاز شد.
بعد از یک ساعت پیاده روی به چشمه ای در انتهای دره چین کلاغ رسیدیم. بعد از پنج دقیقه استراحت تیم ده نفره  به سرپرستی آقای هادی سرور از تیم اول که فقط ، قصد صعود به قله چین کلاغ و داشتند جدا شده و از سمت دره به راه افتادیم. از چشمه به سمت قله سه تا مسیر وجود داره، یال شرقی، دره و یال غربی. بعد از دو ساعت کوهپیمایی در ساعت 8:30 به قله چین کلاغ با ارتفاع 2820 متر رسیدیم.پس از بیست دقیقه استراحت که شامل صرف صبحانه و گرفتن عکس بود از مسیر پاکوب به سمت قله دوشاخ حرکت کردیم. مسیر قله دوشاخ مسیر سبک‌تر و راحت تری نسبت به چین کلاغ دارد و تا زیر قله پیمایش سرازیری داریم. در طول مسیر از سمت چپ و راست دامنه های بسیار زیبایی وجود دارد. قبل از قله دوشاخ پناهگاه کوچکی هست که از سنگ ساخته شده و پوشش سقف فلزی دارد. چند جای مسیر به سمت دوشاخ باید از دیواره های صخره ای عبور میکردیم که نیاز به دست به سنگ شدن داشت. مسیر عبور از میان صخره ها دقیقا بالای جانپناه قرار داره. برای عبور بدون دست به سنگ پایکوبی دقیقا سمت راست جانپناه به سمت شرق صخره ها وجود دارد ، که باید دور زده بشود و مجدد به یال اصلی و قله برمیگردد. در ساعت 9:30 گروه به روی قله دوشاخ با ارتفاع 3050 متر ایستاده بودیم. پس از استراحت کوتاهی به سمت قله سیاه سنگ به راه افتادیم. در ساعت 10:40 به قله سیاه سنگ رسیدیم. نشان قله سیاه سنگ چند تا تابلوی راهنمای مسیر صعود که موقعیت های قله های چین کلاغ دوشاخ و کارا را به سمت جنوب نشان می‌دهد. مسیر از قله سیاه سنگ به قله پلنگچگال تقریبا طولانی و نسبتا دشوار است. قبل از قله اصلی پلنگچال دو قله فرعی با شیب‌ تند و نفس گیر وجود دارد ، که ممکن است سرعت افراد گرفته شود.
از پاکوب سمت راست پایین قله سیاه سنگ نزدیک به صد متر ارتفاع کم کرده و به مسیر اصلی صعود برگشتیم. در میان راه و قبل از قله پلنگچال به دیواره ای صخره ای و ریزشی میرسیم که نیاز به دست سنگ دارد و باید با احتیاط عبور کرد. مسیر دومی هم هست که باید از سمت چپ از پاکوب خارج شوید و مسیر صخره ای را دور بزنید و در اواسط راه دامنه را به سمت پاکوب ادامه بدید. با صلاح دید سرپرست برنامه قبل از دو قله فرعی به مدت بیست دقیقه استراحت کرده و با نفسی تازه به راه ادامه دادیم و در نهایت در ساعت 13:30به روی قله پلنگچال به ارتفاع 3565 متر ایستادیم.
از روی قله پلنگچال قله دوشاخ، توچال، شاه نشین و امام‌زاده داوود دیده می شود. بعد از صرف نهار و کمی استراحت از سمت چپ قله به سمت امامزاده داوود حرکت کردیم. مسیر برگشت پاکوب، سبک و در برخی قسمت ها شن اسکی می شود. به گردنه اشتر گردن میرسیم و مجدد از سمت چپ مسیر و به سمت امامزاده داوود ادامه میدیم. نیم ساعت پایین تر از اشتر گردن چشمه آبی  برای تامین آب مورد استفاده‌ تا انتهای برنامه وجود دارد. نهایتا ساعت 16:35 به امامزاده داوود رسيديم و پایان برنامه اعلام شد.
نکات مهم
کل مسیر تابلو داره و پاکوب کاملا مشخص.
- به جز قله چین کلاغ آنتن دهی بسیار ضعیف و بیشتر جاهای مسیر اصلا آنتن نیست.
- در بیشتر مسیر کوهنوردی نیست بنابر این امن تر است که اصلا از مسیر پاکوب خارج نشده و بسیار ایمن صعود شود.
- نکته بسیار مهم سکوت حاکم بر طبیعت، سنگهای متنوع و زیبایی مسیر هست که سختی مسیر رو کمرنگ می کند.
- در نهایت با سرپرستی آقای هادی سرور، راهنمایی هاشون و پشتیبان تیم آقای مهدی فراهانی تیم به سلامت صعود کرده و برنامه رو به پایان رسوندند.

دیدگاه‌ها

جهت ثبت دیدگاه وارد سایت شوید یا ثبت نام کنید.