گزارش صعود قله آزاد کوه

کل زمان حرکت از مبدأ تا پارکینگ (ساعت): 4:00
نحوه دسترسی از شهر مبدأ تا مقصد: چالوس-پل زنگوله-روستای میناب-روستای کلاک
سرپرست برنامه: هادی سرور
نفرات شرکت کننده: آقایان: احسان رجبی،مقداد شیخی،امین جبلی،آیدین کیخایی،رضا روان خواه،محسن سبعوسیان،مهدی برزگر،داود قاسمی
بانوان: طیبه امینی،نیوشا لطیفی،فاطمه زهرایی،نازنین عباسی
فایل gps برنامه: دانلود فایل
تنظیم و نوشتن گزارش: داود قاسمی

تقسیمات سیاسی استان

استان مازندران

شرح گزارش برنامه

گزارش صعود به قله آزاد کوه

مقدمه:
آزاد کوه، قلهای با ارتفاع 4350 متر، یک کوه منفرد و زیبا در رشته کوه‌های البرز میانی است. به علت شکل ظاهری ، به این کوه نام " شاهزاده کج گردن " هم داده اند. آزادکوه در منطقه‌ای از رشته کوه‌های البرز مرکزی قرار دارد که سمت غرب آن را جاده چالوس( در فاصله بین گچسر تا سیاه بیشه) و سمت شمال آن را جاده یوش بلده و سمت جنوب آن را دره و رود وارنگه رود ( یا جاده شمشک دیزین) تشکیل می‌دهد.
اسم آزادکوه توسط محلیان ساکن اطراف برای این کوه گذاشته شده‌است و شاید دلیل این نام‌گذاری این باشد که این کوه به صورت مخروطی بوده و با ارتفاعات اطراف ارتباط ندارد. این قله تنها به وسیله یال جنوبی و از طریق گردنه چورن  به دیگر قلل منطقه همچون یخچال، سرماهو و کمانکوه ارتباط دارد و از سایر جهات کاملا آزاد است. در سمت شمال غرب و شمال شرق آن دیواره‌هایی  قله را در بر گرفته است. دیواره‌های شمالی مشرف به روستاهای نسن و کلاک می باشد.

چشم انداز قله:
از فراز قله آزادکوه، مجموعه قلل علم‌کوه در شمال غرب، ناز و کهار در غرب، دونا، سرخاب‌ها و سوتک‌ها در جنوب غرب، خط‌الراس‌های کمان‌کوه و عقب‌تر از آن خط‌الراس سرکچال در جنوب، نرگس‌ها، پالون‌گردن، خلنو و قلل خط‌الراس آن به همراه قله دماوند در جنوب شرق رویت می‌شوند. از قله نمایی زیبایی از باغات و روستای نسن را  در شمال قله میتوان دید.
بهترین فصل صعود:
بهترین و مناسب ترین فصل برای صعود به این قله زیبا و پر ابهت در خرداد و تیر ماه است. ، صعود به این قله در زمستان دشوار می باشد. با توجه به اینکه مسیرهای صعود به این قله به ویژه مسیر کلاک دارای شیب تندی است تمام مسیر ها تقریبا بهمن گیر است . بخصوص مسیر روستای کلاک و روستای نسن.
مسیر های صعود به آزادکوه:
به طور کلی چهار مسیر صعود برای رسیدن به قله ی ازادکوه وجود دارد که نزدیک ترین مسیر از روستای کلاک بالا است.
1-    مسیر جنوب غربی
مسیر جنوب غربی طولانی ترین مسیر در راه رسیدن به قله ی آزادکوه است و از روستای وارنگه رود اغاز می‌شود و بعد از پیمایش دره ی وارنگه رود وارد دره شیر کمر و دشت سوتک می شود، سپس از با عبور از گردنه ی سوتک و دشت کمانکوه از طریق گردنه ی چورن به قله می رسد.
2-    مسیر شمال شرق (مسیر انتخابی این برنامه)
مسیر شمال شرقی هم یکی از رایج ترین مسیر های صعود به قله است و آن هم از روستای کلاک بالا شروع می‌شود،  با عبور از گردنه ی چورن و مسیر پاکوب به قله می رسد و صعود تابستانه از این مسیر بین یک تا دو روز زمان می برد.
3-    مسیر شمالی
مسیر شمالی هم از طریق روستای نسن صورت می گیرد و با عبور از دشت کمانکوه و گردنه ی چورن به قله ی آزادکوه می رسد و صعود از این مسیر هم حدودا دو روز طول می کشد.
4-    مسیر شرقی
مسیر شرقی نیز از روستای ناحیه شروع و باز هم از گردنه ی چورن به قله ی آزادکوه منتهی می شود.
زمان شروع برنامه صعود به قله آزاد کوه:
برنامه صعود طبق اعلام قبلی، راس ساعت 11:30 صبح روز پنجشنبه 27 خرداد 1400 در محل قرار؛ ضلع شرقی پل سید خندان، با حضور اعضای گروه و سرپرست برنامه جناب آقای هادی سرور با سوار شدن به مینی بوس آغاز شد. حدودا 4 ساعت تاروستای کلاک از مسیر آزاد راه تهران شمال و پل زنگوله فاصله است. بعد از رسیدن به پل زنگوله در جاده چالوس از روستاهای میناب، نسن  و کلاک عبور کردیم. حدود ساعت 4 بعد از ظهر به روستای لاک و پارکینگ  رسیدم و بعد از پیاده شدن از ماشین برای شروع پیمایش آماده شدیم. نکته‌ای که حایز اهمیت است در پارکینگ سرویس بهداشتی عمومی وجود دارد که کوهنوردان می توانند از آن استفاده نمایند.
نحوه پیمایش مسیر شمال شرقی:
حدود ساعت 4:15 دقیقه بود که از پاکینگ روستا با سرقدمی سرپرست خوب برنامه جناب آقای هادی سرور به سمت قله راهی شدیم. از میان کوچه‌ای که در کنار پارکینگ وجود داشت به سمت رودخانه که از روستا عبور می‌کند راهی شدیم فاصله پارکینگ تا رودخانه  چند ده متر بیشتر نیست. برای رسیدن به قله برخلاف جریان آب روستا و به سمت جنوب باید پیمایش می کردیم. بخش زیادی از مسیر صعود از کنار همین رودخانه عبور می‌کند که می‌تواند راهنمای خوبی برای صعود باشد. مسیر پاکوبی در کنار رودخانه وجود دارد که ابتدا از میان باغ‌های سرسبز می‌گذرد و سپس به علف‌زارهای سرسبز می‌رسد در فاصله بین باغ‌ها و علف‌زارها یک پل چوبی بر روی رودخانه وجود دارد که از آن عبور کردیم، این مسیر زیبا را همچنان به سمت جنوب ادامه می‌دهیم. در مسیر صعود چند چشمه وجود دارد که برای استراحت و برداشتن آب می‌تواند مورد استفاده کوهنوردان قرار گیرد. ما بعد از پیمایش حدود یک ساعت و نیم در کنار یکی از این چشمه‌های گوارا برای استراحت توقف کردیم و مقداری آب برداشتیم و به راه خود ادامه دادیم.  تا اینجا بیشتر مسیر دارای شیبب بسیار ملایمی است. یک ساعت دیگر راه را ادامه دادیم در اینجا مسیر دره تا حدی متفاوت می‌شود و در سمت شرق(چپ) دیواره های سنگی وجود دارد و دره به سمت شمال غربی تغیر مسیر می دهد. در قسمت شرقی رودخانه راهی پاکوب وجود دارد که به سمت یال می رود، ما از این مسیر راه را ادامه دادیم، شیب متوسطی دارد و در میانه آن چشمه‌های کوچکی وجود دارد چند دقیقه‌ای در کنار این آب خنک توقف کردیم و راه را ادامه دادیم سپس تراورس کردیم و در حالی که رودخانه در سمت راستمان(شمال) قرار داشت حدود 15 دقیق پیمایش کردیم و ساعت 7 ( دقیقا مطابق برنامه از پیش تعیین شده) به محل برقراری کمپ در ارتفاع 3400 متری رسیدیم. چادرها را برپا کردیم و شروع به آماده سازی شام کردیم. در کنار هم نشینی دلنشینی تا حدود ساعت 11 داشتیم و کم کم آماده خواب شدیم. دمای هوا در طول شب بسیار خنک بود، کیسه خواب با کامفرت +15 درجه سانتیگراد برای شب مانی  در این فصل و هوا بسیار مناسب به نظر می رسید. ساعت بیدار باش از طرف آقای سرور 5 صبح تعیین شد و مقرر شد که 30 دقیقه بعد از بیدار شدن به سوی قله حرکت کنیم. صبح بعد از یک خواب دلنشین در هوای خنک بیدار شدیم صبحانه ای سبک خوردیم و به غیر از دو چادر که برای وسایل و استراحت یکی از همنوردان که تصمیم بر ماندن گرفت بقیه را جمع کردیم و کوله های حمله را آماده کردیم  ، وسایل اضافی را در یکی از چادرها گذاشتیم و به سمت قله حرکت کردیم. فاصله کمپ تا قله حدود 3 کیلومتر بود و افزایش ارتفاع از کمپ تا قله حدود 1000 متر بود، بنابراین می‌دانستیم که در بیشتر راه با شیب تندی مواجه خواهیم شد. در مسیر پاکوب به سمت گردنه چورن حرکت کردیم مسیر تا رسیدن به یک چشمه (این آخرین چشمه در مسیر صعود است) شیب ملایمی دارد. در کنار چشمه چند دقیقه‌ای استراحت کردیم و دوباره راهی شدیم. از اینجا به بعد شیب مسیر بیشتر شد چند صد متر بعد به بالای گردنه چورن و شیب تندی که در سمت راستمان(شمال) بود رسیدیم بر روی گردنه و در پای این شیب که منتهی به قله ‌ی شود یک بخش مسطح وجود دارد که جای مناسبی برای برپاکرد کمپ است، با سرقدمی همنورد و سرپرست برنامه آقای سرور وارد مسیر اصلی صعود شدیم، مسیر به سمت شمال و تقریبا خالی از پوشش گیاهی است و دارای شیب تندی است، در برخی قست ‌ها شن اسکی وجود دارد، مسیر پاکوب زیکزاکی وجود دارد که تا حد زیادی شیب تند را تعدیل می‌کند. مسیر به سمت قله بسیار شلوغ بود و گروه های زیادی در مسیر صعود یا فرود بودند. در میانه مسیر استراحت 5 دقیقه‌ای کردیم و تجدید قوا کردیم. حدود ساعت 9 بود که بعد از 3 ساعت پیمایش به قله4350 متری آزاد کوه رسیدیم بخاطر ازدحام زیاد کوهنوردان مجبور شدیم مدت نسبتا زیادی را برای گرفتن عکس منتظر بمانیم بعد از خوردن خوراکی‌های مختصر و گرفتن عکس‌های یادگاری از همان مسیر صعود به سمت کمپ حرکت کردیم، در کنار چشمه استراحت کردیم و ظرف‌های آب را پرکردیم و حدود 2 ساعت نیم از قله تا کمپ پیمایش کردیم. در محل کمپ ناهار خوردیم و دوباره وسایل‌ها را داخل کوله اصلی مرتب کردیم و به سمت روستا حرکت کردیم. مسیر برگشت به روستا همان مسیر روز پیش بود که از آن صعود کرده بودیم. در میان مسیر چند باری استراحت‌های کوتاه در کنار چشمه‌ها داشتیم حدود ساعت 4 به روستا و محل پارکینگ برگشتیم و سوار مینی بوس شدیم و از مسیر آزاد راه تهران شمال به سمت تهران حرکت کردیم حدود 4 ساعت بعد به نقطه شروع برنامه در پل سید خندان رسیدیم  برنامه دو روزه صعود به قله زیبا و پر ابهت آزاد کوه به پایان رسید.
نکات مهم:
·        فاصله 4 ساعته از مسیر آزاد راه تهران شمال
·        وجود چشمه های متعدد در مسیر
·        شیب تند مسیر صعود
·        پرتردد بودن مسیر
·        در بخش زیادی از مسیر و همچنین قله آنتن دهی موبایل وجود دارد
·        پرخطر بودن صعود در زمستان
·        به دلیل نبود جان چناه و پناهگاه در مسیر صعود در برنامه های چند روزه باید چادر نیاز می باشد.
.        صعود در فصل تابستان به ابزار فنی و تکنیکی خاصی نیاز ندارد
.        بهترین فصل صعود خرداد ماه، اوایل تیر و اوایل مهرماه

دیدگاه‌ها

جهت ثبت دیدگاه وارد سایت شوید یا ثبت نام کنید.