گزارش صعود قله آهنگرک

ارتفاع قله (متر): 3380
مختصات سایت (پای کار): 39 S 542989 3982232
کل زمان حرکت از مبدأ تا پارکینگ (ساعت): 01:00
نحوه دسترسی از شهر مبدأ تا مقصد: تهران ، لواسان، میدان زربند، میدان فشم ، بعد از شمشک
سرپرست برنامه: مهدی فراهانی
نفرات شرکت کننده: آقایان: محمد بلوردی ، منوچهر میرزایی
فایل gps برنامه: دانلود فایل
تنظیم و نوشتن گزارش: مهدی فراهانی

موقعیت جغرافیایی استان

آهنگرک یکی از قله‌های فرعی البرز مرکزی می‌باشد. تنها خط‌الرأس آن از طرف شمال به قله سی‌چال (دیزین) می‌رسد و خط‌الرأس دیگری ندارد.
در غرب این قله، دره آهار به ده‌تنگه قرار گرفته و شرق آن را یک دره بسیار پربرف که به دره هملون ختم می‌شود، فرا گرفته است.

شرح گزارش برنامه

به نام خالق زیبایی ها

برنامه صعود قله آهنگرک با قرار حرکت ساعت ۵ صبح پل سیدخندان شروع شد ، با توجه به تعداد نفرات شرکت کننده ، با ماشین شخصی به سمت منطقه حرکت کردیم. با توجه به زمان حرکت مسیر جاده خلوت بود .بعد از میدان فشم به سبعد از شمشک (رستوران صخره) در بخشی از مسیر، جاده صخره ای می شود ، به مدرسه یخ نوردی هملون رسیدم ، کمی جلوتر از مدرسه محلی برای پارک ماشین به تعداد محدود وجود دارد.
مدرسه یخ نوردی هملون به وسیله سیستم آبرسانی آب رودخانه به بالای دیواره ،میرسد و یخ مصنوعی در فصل زمستان ساخته می شود. این محل در فصل زمستان رونق خاصی دارد. علاقه مندان به یخ نوردی در فصل زمستان در این محل به تمرین می پردازند.
با عبور از پلی قدیمی در کنار مدرسه مسیر پیمایش را در دره ای هملون آغاز می کنیم ،  بعد از مدرسه پلی معلقی را در بالا دست مشاهده می کنیم . در قسمت دیواره شمالی دره غارهای کوچیک قابل مشاهده است. چند دیواره هم رول کوبی شده است، که برای تمرین سنگنوردی مورد استفاده قرار می گیرد.
مسیر پاکوپ و مشخصی را ادامه می دهیم ، بخشی از مسیر باغ های روستای وجود دارد ، که مورد استفاده اهالی منطقه جهت برداشت محصول است. در پایین دست دره رودخانه ای پر آب در جریان می باشد. که آبیاری باغات را به عهده دارد. با نزدیک شدن به انتهای دره ، دره باز می شود و نمای از منطقه قابل مشاهده می باشد.
با توجه به تعداد پایین نفرات برنامه با پیمایش ۲ کیلومتر در یکساعت  به پایان دره میرسیم و به ابتدای یال اصلی قله آهنگرک با شیب تند رسیدیم.
در سمت غرب یال آهنگرک ، گردنه استرچال و در بالا دست آن ، قله استرچال وجود دارد. در سمت شرق یال قله آهنگرک دره ای وجود دارد، که در انتها به زیر قله آهنگرک می رسید. تیم ما جهت صعودی کم فشار از ابتدای دره سمت شرق با پاکوبی در کنار یال آهنگرک مسیر خود را ادامه می دهد.
تقریبا با مجموع ۳ ساعت پیمایش به یال اصلی و دیواره ای قله آهنگرک رسیده و با نیم ساعت پیمایش بر روی یال اصلی به قله آهنگرک رسیدم. قله آهنگرک با نمایی زیبا از قلل اطراف خود حس زیبایی به صعود کننده می دهد.
قلل کلون بستک ، سرکچال ها ، آبنیک و قله دماوند از شمال شرقی تا شرق قابل مشاهده می باشد. در جنوب قله توچال و شاه نشین و قله قلعه دختر وجود دارد.
ساختار انتهای این قله کاملا دیواره ای می باشد. که در زمان حضور در قله تیم های بزرگ احتیاط لازم را باید داشته باشند.
با کمی استراحت از روی یال مسیر فرود را در پیش گرفتیم .مسیر یال اصلی شیب نسبتا تندی دارد و مسیر پاکوب هم وجود دارد . در مجموع با  2.5 ساعت پیمایش در مسیر برگشت به مدرسه یخ نوردی هملون رسیدم.
با توجه به وجود رستوران ها بعد از اوشان ، قبل از ساعت ۱۳:۰۰ مناسب است ، برگردیم ، در غیر اینصورت در روزهای جمعه ترافیک طولانی در مسیر برگشت وجود دارد.
مجموع پیمایش: ۸ کیلومتر
مجموع زمان صعود و فرود با احتساب استراحت: ۶ ساعت
پی نوشت:
در مسیر پیمایش دره آنتن دهی مویابل مناسب نیست، اما در مسیر صعود یال آنتن دهی و اینترنت خوبی به واسطه دکل های مخابراتی پیست دیزین و دربندسر وجود دارد.
در مسیر دره دسترسی با آب در دره وجود دارد.

دیدگاه‌ها

جهت ثبت دیدگاه وارد سایت شوید یا ثبت نام کنید.