گزارش صعود قله اسپیدچال

تنظیم و نوشتن گزارش: مهراب سیدالشهدایی

شرح گزارش برنامه

به نام خالق زیبایی ها

قله اسپید چال به ارتفاع 3225 متر یکی از قلل مرتفع منطقه لواسان واقع در استان تهران می باشد.
این قله روی یک خط الراس نعلی شکل قرار دارد که به قله های 3620 متری همهن ، 3820 متری پیرزن کلوم و قله 3920 متری مهرچال متصل می گردد.
قله های گلوگان و ورجین در جنوب و قله های آتشکوه و ساکا در شرق این قله قرار دارند.
ساعت ۶ تمامی اعضای گروه در محل قرار جمع شدند تا به سمت روستای امامه حرکت کنیم،پس از حدود یک ساعت به روستای امامه رسیدیم و کمی عقب تر از میدان مهرچال ماشین ها رو پارک کردیم ،در سمت شرق میدان جاده ای خاکی وجود دارد که ما مسیر حرکت خود را در سرمای صبحگاهی از آنجا شروع کردیم.
توجه شود که مسیر زمستانی صعود قله اسپیدچال از روستای امامه بالا و کمی عقب تر از میدان مهرچال است،خطر سقوط بهمن در مسیرهای دیگر از جمله تنگه باغ وجود دارد.هدف ما در ابتدا رسیدن بر روی یال اصلی ( یال جنوب غربی) قله اسپید چال بود.
در ابتدای راه به دلیل جاده ای بودن مسیر نیازی به برف کوبی وجود نداشت ولی به مرور با افزایش ارتفاع و با پیچیدن به سمت غرب نیاز به برف کوبی برای باز کردن مسیر احساس میشد،به ترتیب اعضای گروه شروع به برف کوبی کرده و گروه راه خودش رو به سمت یال اصلی باز می کرد. پس از مدتی قبل از رسیدن بر روی یال به منطقه ای مانند گوسفند سرا میرسیم .از محلی که قرار داشتیم سنگ بزرگی رو بر روی یال جنوبی کوه که باید به آن می رسیدیم مشاهده می کردیم.
کم کم هوای سرد صبحگاهی با قدرت گرفتن نور خورشید و فعالیت بدنی اعضا جای خود رو به گرمایی مطبوع و دل انگیز میداد.دامنه های پوشیده از برف منطقه به همراه شیب های بالایی و قله ناپیدا در مه،تصویری زیبا رو در پیش چشمانمان به نمایش گذاشته بود.با مه گرفتگی مسیر حتی گرمای بیشتری از قبل احساس می کردیم و نیاز به کم کردن لباس احساس میشد.
این صعود در کنار برنامه ی کوهنوردی جنبه آموزشی برای اعضای گروه که دوره های یخ و برف را نگذرانده بودند نیز داشت و همین مساله باعث شد بخشی از صعود ،صرف آموزش اصول گام برداری در برف،برف کوبی، کار با کلنگ و نحوه شیب سنجی شود.پس از این قضیه به مسیر خود ادامه دادیم و در نهایت پس از حدود یک ساعت و نیم برف کوبی و کوهپیمایی، بر روی یال قرار گرفتیم.در بالای سنگ بزرگی که بر روی یال قرار داشت تصمیم به استراحت گرفتیم.
پس از توقفی کوتاه برای صرف صبحانه و خوردن چای گرم،که در اون لحظه به شدت دلچسب بود به مسیر خود ادامه دادیم .
با قرار گرفتن بر روی یال اصلی به دلیل وجود پاکوب به واسطه تردد سایر کوهنوردان نیازی به برفکوبی وجود نداشت و قادر بودیم با سرعت بیشتری به مسیر خود،که به سمت شمال غربی میرفت، ادامه دهیم .در نهایت ساعت 11 چهار ساعت پس از شروع مسیر موفق شدیم بر فراز چکاد زیبای اسپید چال قرار بگیریم.

بر فراز قله اسپید چال ،قله زیبای توچال در دور دست و یال ایگل ، قلل گلوگان و ورجین در جنوب رخ می نمود.
قلل مرتفع تر شمالی همهن و پیرزن کلوم در پشت ابرها خود را پنهان کرده بودند و زیبایی مسحور کننده مسیر ما رو به خود میخواند.
پس از کمی توقف و گرفتن عکس های یادگاری شروع به فرود کردیم و در آخر نزدیک ساعت ۲ پس از طی کردن مسافتی حدود ۹ کیلومتر به کنار ماشین ها رسیدیم.

دیدگاه‌ها

جهت ثبت دیدگاه وارد سایت شوید یا ثبت نام کنید.