گزارش صعود قله خرسنگ

مختصات سایت (پای کار): 39 S 556028 3984849
کل زمان حرکت از مبدأ تا پارکینگ (ساعت): 12:00
سرپرست برنامه: مهدی فراهانی
نفرات شرکت کننده: آقایان: پویا کرمی دهکردی ، پیمان سامی جعفربیگلو ، یونس قادری نژاد ، حامد موحدی ، نادر کوچکی ، مهدی برزگر ، حامد مختارپور اصل ، یونس قادری نژاد
بانوان: بهناز آذری ها ، شکوفه علی پور ، مینا حکمتی راد ، نسرین حمزه نوا ، مریم حمزه نوا
فایل gps برنامه: دانلود فایل
تنظیم و نوشتن گزارش: بهناز آذری ها

شرح گزارش برنامه

ابتدای گزارش صعود قله خرسنگ که بر روی خط الرأس اصلی البرز مرکزی است، قصد دارم به کلیات برنامه اشاره کنم.
شروع مسیر از روستای آبنیک بوده است. زمان کامل اجرای برنامه 12 ساعت بوده است.  16 کیلومتر رفت و برگشت، با پوشاک سبک، پیمایش شده است. تقریبا 1400 متر افزایش ارتفاع از مبدا تا قله داشتیم. در دونقطه دسترسی به آب آشامیدنی داشتیم. و در مجموع صعود تقریبا بدون چالش و آسانی بود، ولی قسمت هایی مسیر کمی پرشیب تر بود. همچنین دقت کنید که این صعود تیر ماه از شهر تهران انجام شده است.

شرح صعود :
صبح روز جمعه 11 تیر ماه 1400، ساعت 5:۳۰ صبح تیم 12 نفره از سیدخندان تهران را به قصد روستای آبنیک ترک کردیم.
روستای آبنیک در ۱۲ کیلومتری شمال شرق فشم قرار دارد و برای دستیابی به آبنیک از تهران ؛ بعد از فشم و زایگان ، نرسیده به روستای گرمابدر در سمت چپ جاده تغییر مسیر داده و بعد از طی مسافت ۳ کیلومتری به روستای آبنیک رسیدیم.
بعد از خروج از روستا به  یک جاده خاکی ماشین رورسیدیم و در این منطقه خودرو را پارک کردیم. در ارتفاع 2589 متری  ساعت ۶:۳۰ صعودمان را به سمت دشت جانستون آغاز کردیم. در ابتدای مسیر رودخانه نه چندان بزرگ قرار داشت که بعد از عبور از آن قدم در راهی گذاشتیم که سرسبز و زیبا بود.
در ابتدا مسیر مشخصی را پیمایش کردیم و سپس مسیر تبدیل به مسیری سنگی و شیبدار شد. قسمتی از مسیر سنگی سیم کشی شده بود. همچنین سمت غرب مسیر رودخانه ای وجود داشت.
بعد از دو ساعت و 3 کیلومتر پیمایش و عبور از دشت جانستون ،و یک مسیر فرود کوتاه قبل از غار بیوک در منطقه ای بنام گوسفندسرا (روبروی دو راهی خرسنگ-جانستون) برای صرف صبحانه 15 دقیقه توقف کردیم. همچنین در این مکان دسترسی به چشمه داشتیم.
در این نقطه مسیری به سمت غرب وجود داشت که یکی از مسیرهای صعود به قله جانستون است.
در ادامه به سمت شمال از دره خرسنگ به سمت قله خرسنگ حرکت کردیم.
بعد از گذشت از چند برف چال به چشمه ای رسیدیم که آخرین منطقه برای دستیابی به آب چشمه بود و بعد از توقف کوتاه به سمت شرق، با افزایش ارتفاع به گردنه ی بین دو قله خرسنگ شمالی و جنوبی حرکت کردیم.
ساعت  10:30به گردنه به ارتفاع 3200 متری رسیدیم. باد خنکی می وزید، با افزایش ارتفاع پوشش گیاهی نیز کاهش می یافت. در قسمت شرقی گردنه قله زیبای دماوند ، قسمت جنوب شرقی آسمانکوه ، قسمت شمالی خط الراس نرگسها و پالون گردن و در قسمت غربی برج و خلنو (بلندترین قله البرز مرکزی) و سرکچالها قابل مشاهده بودند.
هوا آفتابی به همراه باد ملایم بود. به سمت جنوب ،برای صعود قله خرسنگ جنوبی حرکت کردیم. ساعت ۱۲ موفق به صعود قله خرسنگ جنوبی به ارتفاع ۳۹۱۰ متر شدیم.

شرح مسیر فرود :
بعد از صعود قله خرسنگ و استراحتی کوتاه برای بازگشتد آماده شدیم و از همان مسیری که صعود کرده بودند، فرود آمدیم. پس از رسیدن به گردنه، به سمت دره خرسنگ قسمتی از فرود را از مسیر های لغزنده تر حالت شن اسکی فرود آمدیم. از دره تا گوسفند سرا را پیمایش کردیم و آنجا استراحت طولانی تر برای صرف ناهار داشتیم، و در ادامه مسیر تا روستای آبنیک پیمایش کردیم.
در ساعت 18:۳۰ بعد از یک صعود موفق به روستای آبنیک رسیدیم. مسیر بازگشت تا تهران در روز های پنجشنبه و جمعه بسیار پر ترافیک است. نهایتا حدود 3 ساعت بعد به سید خندان رسیدیم.

دیدگاه‌ها

جهت ثبت دیدگاه وارد سایت شوید یا ثبت نام کنید.