گزارش صعود قله قلعه دختر

کل زمان حرکت از مبدأ تا پارکینگ (ساعت): 00:30
نحوه دسترسی از شهر مبدأ تا مقصد: تهران - جاده اوشان - روستای آهار
سرپرست برنامه: هادی سرور
نفرات شرکت کننده: آقایان:آرش عزیزی،مهدی برزگر،داود قاسمی،علیرضا شاهی اویندین،محمدحسین فرقانی،رضا روان خواه
بانوان:طیبه امینی،بهناز آذری ها،نیوشا لطیفی،فاطمه زهرایی،مهسا خلیلی،مهتا خلیلی،فاطمه جابري،فاطمه رنجبریان،نازنین عباسی
فایل gps برنامه: دانلود فایل
تنظیم و نوشتن گزارش: مهتا خلیلی

موقعیت جغرافیایی استان

تهران، جاده فشم ،شهر اوشان ، روستای آهار، قله قلعه دختر

شرح گزارش برنامه

ساعت 5:15 صبح از پل سید خندان به سمت روستای آهار حرکت کردیم . در منطقه رودبار قصران و نرسیده به فشم خروجی سمت سمت جاده را وارد شدیم تا به سمت روستای آهار برویم. از ایگل رد می شویم و جاده را در کنار رودخانه و در میان ویلاهای زیبایی ادامه میدهیم تا به آهار برسیم.
بعد از طی حدود یک ساعت مسیر به نگهبانی قبل از روستا رسیدیم که می بایست به دلیل عدم اجازه برای ورود خودروهای غیر بومی از خودرو پیاده شویم و تا حدود ۱٫۵ کیلومتر به سمت روستا حرکت کنیم.
قله قلعه دختر از دیرباز برای کوهنوردان حائز اهمیت بوده چرا که بر روی خط الرأس توچال به سی چال واقع شده و در ادامه تا دماوند و علم کوه امتداد یافته است.
برای دستیابی به این قله زیبای تاریخی سه مسیر را میتوان انتخاب کرد:
1- روستای آهار (فشم) تیغه های شرقی
2- روستای ده تنگه (بعد از آهار) مسیر شمالی
3- روستای شهرستانک (جاده چالوس) مسیر غربی
از میدان آهار اگر به وارد دره سمت چپ شویم  ، سر از شکر آب در خواهیم آورد، دره  سمت راست را در پیش میگیریم و بعد از گذر از یک پل آهنی سمت راست وارد خیابان گلستان شرقی می شویم و بعد از ورود به کوچه ای سربالایی ، از انتهای کوچه وارد مسیر خاکی می شویم و از میان کوچه پس کوچه های قدیم آهار راه میرویم تا کم کم از روستا خارج می شویم .
از مسیری که در حقیقت جاده خاکی خوبی است از میان باغ های پر از درختهای میوه رد می شویم، کم کم شیب بیشتر می شود و کناره های مسیر که حالا پاکوبی بیش نیست مملو از ریواس است، ریواس هایی که کل کوه را فرش کرده اند. جلوتر و پس از کمی ارتفاع گرفتن از کنار آخرین باغ و جاده ای که مملو از گیاهان خوردو گل گاو زبان و چای کوهی و ... است رد شده و پاکوب را ادامه می دهیم.
ساعت 10 صبح در زیر خنکای سایه درختی به صرف صبحانه مشغول می شویم و بعد از حدود بیست دقیقه مسیر را ادامه می دهیم.
کمی جلوتر شیب زیاد می شود، حالا دیگر قبل از گردنه زارگاه هستیم که باید به سمت غرب رفت وبعد از گردنه به سمت جنوب با شیب زیاد و بدون پاکوب را در پیش گرفت، که با راهنمایی سرپرست محترم باشگاه به صورت زیگزاگ و در یک خط و منظم به دنبال یکدیگر حرکت کردیم،  بعد از طی شیبی تند به جایی میرسیم که قلعه را از دور می توان دید. از اینجا به بعد هم چند باری مسیر بالا و پایین می شود و باز هم شیب های تند را تجربه می کنیم تا نهایتا حدود ساعت 12:30 دقیقه است که پس از طی کمی بیش از ده کیلومتر مسیر به قله می رسیم. این بنا در اصل آتشکده ای بوده اند که در زمان اردشیر بابکان ( سر سلسله ساسانیان) که دوره احترام دین زرتشت بوده است بنا شده اند که امیدوارم این فرهنگ سازی صورت پذیرد تا از تخریب بیش از پیش این قلعه جلوگیری شود و تا حد امکان کوهنوردان با کفشهای سنگین جهت ثبت تصاویر بر روی بقایای این بنا پا نگذارند.
فرود را از مسیر جنوب و جنوب غربی آغاز کردیم. که وارد شیب تندی شدیم که بخشی از آن را به صورت شن اسکی عبور کردیم و در ادامه مسیر دوباره به جاده خاکی که منتهی به روستای آهار می شود حرکت کردیم بعد از طی شیب تند (به صورت شن اسکی) وارد جاده خاکی شدیم و در همان ابتدای جاده به صرف ناهار (حدود بیست دقیقه) مشغول شدیم، در نهایت با گذراندن جاده خاکی وارد روستا آهار شدیم و بعد از گذر از روستای خوش آب و هوای آهار با مردمانی خونگرم و میهمان نواز به میدان آهار رسیدیم و در ساعت 16:40 سوار خودرو شده و روستا را با خاطراتی به یاد ماندنی و دوستانی با محبت و همراه به سمت تهران ترک کردیم.
کل مسافت طی شده در این برنامه 24 کیلومتر با  gps اندازه گیری شد.
مدت زمان برنامه: 10 ساعت
آنتن­دهی تلفن همراه در بیشتر مسیر وجود داشت.

دیدگاه‌ها

جهت ثبت دیدگاه وارد سایت شوید یا ثبت نام کنید.