گزارش خط الراس پرسون به سرسیاه غارها

فایل gps برنامه: دانلود فایل
تنظیم و نوشتن گزارش: مهدی فراهانی

شرح گزارش برنامه

این دو قله از مجموعه قلل خط الرأس عظیم و اصلی البرز مرکزی‌ست که از (شرق) گردنه امامزاده هاشم (جاده هراز ) شروع می شود و تا گردنه یونه زا (خاتون بارگاه) ادامه یافته سپس از قلل خرسنگ و خلنو گذشته و در نهایت به گردنه کندوان (جاده چالوس) و منطقه علم کوه می رسد.جنوب این قلل به منطقه لواسانات تهران و شمال آن به دشت لار ختم می گردد.
طبق تقویم باشگاه ورزشی با قرار ۵:۰۰ صبح زیر پل سیدخندان برنامه شروع شد، برای رسیدن به منطقه از اتوبان بابایی به سمت منطقه لواسان و روستایی افجه حرکت کردیم ، ساعت ۷:۰۰ صبح به روستایی افجه رسیدیم ، که تقریبا ظرف ۱۰ دقیقه تیم شش نفره پیمایش خود را آغاز کرد، در مسیر جاده خاکی در امتداد سمت راست دره در میان باغات پیاده روی خود را ادامه دادیم ، تقریبا با یک ساعت پیاده روی به منطقه ای میرسیم ، که به دشت هویج معروف است.
در این دشت از سمت شرق به غرب قله پرسون۳۱۳۰متر، قله ریزان۳۵۳۳متر و قله آتشکوه۳۸۵۰متر و قله ساکا ۳۳۲۸متر مشاهده می کنید.
تیم با یک ربع استراحت ، مسیر خود را به سمت شرق ادامه می دهد ، این مسیر با شیبی ملایم در امتداد دره با زمان تقریبی ۱.۵ ساعت ،  در ساعت ۹:۳۰ صبح بر روی قله پرسون قرار گرفتیم. نمای زیبا از خط الراس قله پرسون به سرسیاه غارها با به رخ کشیدن قله دماوند در پشت خط الراس هر کوهنوردی را در صبح جمعه به وجد می آورد. با کمی استراحت حرکت خود را بر روی خط الراس شروع کردیم. مشکل ترین بخش این خط الراس رسیدن به سرسیاه غار یک است که نسبتا با شیب تندی روبرو هستیم. دشت لار در سمت چپ هرزگاهی نگاه ما را به سمت خود می برد.
با رسیدن به قله اول کل تیم انرژی مضاعفی برای ادامه مسیر گرفت ، حس خوب صعود ، حس خوب ایستادن بر روی قله ، بعد از کمی استراحت تیم حرکت خود را به سمت قله سرسیاه غاردو شروع کرد،  در نزدیکی سر سیاه غارهای یک به قله سر سیاه غار دو میرسیم .  بعد از عکس انداختن به سرعت حرکت را بر روی قله سر سیاه غار سه شروع کردیم.
در طی مسیر کم کم ارتفاع کم می کنیم ، تا بر روی شیب قله سر سیاه غارها سه قرار گیریم. از دور دست تیم های که از روستای برگ جهان به سمت قله سرسیاه سه در حرکت هستند را مشاهده می کنیم. در ساعت ۱۲:۴۵ تیم بر روی قله سر سیاه غار سه قرار گرفت. با اندکی استراحت و عکس انداختن ، تیم حرکت خود را به سمت پایین دست قله شروع کرد.
در مسیر برگشت برای فرودی راحت تر کمی در مسیر صعود برگشته و در مسیر آبراه با شیب  تند به سمت پایین دست حرکت می کنیم. تقریبا یک ساعت در این مسیر حرکت کردیم و به دو چشمه پر آب رسیدم ، که سر منشاء آب آبشارهای برگ جهان و روستای سرسبز برگ جهان است.
در امتداد رودخانه ای که بعد از چشمه به وجود آمده است ، مسیر خود را ادامه می دهیم ، مسیر پاکوب کاملا مشخص است ، هرگزگاهی از یک جهت رودخانه به سمت دیگر رودخانه تغییر مسیر می دادیم. در بخش های از رودخانه آبشارهای بلندی شکل گرفته است ، که به خاطر بافت صخره ای ، چند متری را در مسیر باید دست به سنگ شوید. بهترین راه این است که برای اجرای این برنامه صبح زود از روستایی افجه حرکت کرد ، که در تاریکی مسیرهای آبشارهای برگ جهان قرار نگیریم.
تقریبا از قله پرسون تا یک ساعتی روستای برگ جهان آنتن دهی موبایل نداریم. برای پشتیبانی این برنامه بهترین وسیله بیسم است ، که از روی قله پرسون و روستایی برگ  جهان به راحتی در دسترس است. در انتهای مسیر به بالا دست روخانه ای میرسیم. که مسیر تردد مردم برای استفاده از باغات  است. با قرار گرفتن در سمت راست رودخانه به پاکوبی رسیدیم ، که ما به سمت داخل روستا هدایت کرد. مینی بوس برنامه طبق قرار در کنار حسینیه برگ جهان منتظر ما بود.
برنامه در ساعت ۱۷:۳۰ با سوار شدن کل تیم در مینی بوس و حرکت به سمت تهران به پایان رسید.
پی نوشت:
قله پرسون ۳۱۶۳ متر
قله سرسیاه غار یک ۳۳۴۵ متر

قله سرسیاه غار دو ۳۳۵۰ متر
قله سرسیاه غار سه ۳۴۴۰ متر
زمانبندی برنامه خیلی مهم است ، مخصوصا در شش ماهه دوم سال که روزها کوتاه تر است.
این برنامه در فصل بهار و پاییز بهترین زمان اجراش است.
این برنامه با سطح متوسط ، کوهنوردان را برای برنامه های استقامتی آماده می کند تحت شرایط کنترل شده آماده می کند.

دیدگاه‌ها

جهت ثبت دیدگاه وارد سایت شوید یا ثبت نام کنید.