گزارش صعود قله بندعیش

ارتفاع سایت (متر): 1481
ارتفاع قله (متر): 2777
مختصات سایت (پای کار): 39 S 527354 3959497
نحوه دسترسی از شهر مبدأ تا مقصد: تهران،انتهای سیمون بولیوار،جنب حصارک، ابتدای خیابان کوهستان
سرپرست برنامه: هادی سرور
نفرات شرکت کننده: آقایان: محسن فرهنگیان
بانوان: اعظم نجفی ، سهیلا جوانبخت ، فاطمه خدمتی ، نسیبه حاتمی ، فروزان آذرافروز ، زهره رستم خانی ، بهنوش بهداد
فایل gps برنامه: دانلود فایل
تنظیم و نوشتن گزارش: بهنوش بهداد

شرح گزارش برنامه

قله بندعیش یکی از قلل زیبای ارتفاعات شمال غرب تهران، در شمال مناطق کن (پارک کوهسار)، شهران و حصارک واقع شده است که ارتفاع آن به ۲۷۷۰ متر میرسد و به راحتی از تهران قابل مشاهده است. این قله از شمال و شمال غرب به جاده ی سولقان به امام زاده داوود، از شرق به جاده فرحزاد به امام زاده داود و از جنوب به حصارک و شهران منتهی شده است. در سال های اخیر با احداث پارک کوهستانی کوهسار در شمال منطقه کن به محلی مناسب جهت تفریح و پیاده روی تبدیل شده است. در دامنه ها و مسیرهای جنوبی قله، فضایی جهت پیست موتور سواری و پرواز با پاراگلایدر و کایت احداث شده است.
مسیر دره حصارک به قله بند عیش جزو یکی از زیباترین دره های کوه های شمال تهران میباشد. در شرق این دره، دره فرحزاد و در غرب آن دره کن واقع شده است. مسیرهای دسترسی به قله بندعیش از این قرار است: مسیر جنوبی از دره حصارک – دره دوچناران. مسیر جنوب شرقی، شهران انبار نفت، مسیر غرب از شرق سولقان دره ای عمیق که در انتها به قله ختم میشود. مسیر شمالی از جاده امام زاده داود و دره منتهی به رندان میباشد. مسیر شرقی و شمال شرقی: این مسیر شامل یک راه پاکوب است که از غرب امام زاده به سمت قله میرود. سرتاسر دوچناران پوشیده از درختان گیلاس، هلو و گردوست که این باغات زیبایی خاصی را در فصول مختلف به منطقه میدهد.
از محله حصارک دو مسیر برای صعود به قله بند عیش وجود دارد:
مسیر اول: مسیر بالای دره. این مسیر، مسیر اصلی صعود به قله بند عیش است. از انتهای خیابان آبرسانی شروع شده و با گذر از کنار مجتمع های ورزشی، از بالای دره حصارک (از سمت راست دره) گذر کرده تا در نهایت پس از حدود یک ساعت به کف دره حصارک می رسد. (در گوگل مپ این مسیر با عنوان "شیر خشتی" مشخص شده است).
دسترسی: بلوار سیمون بولیوار، خ شهدای حصارک، خ امام خمینی، خ آبرسانی
مسیر دوم: مسیر داخل دره. این مسیر در واقع بسیار زیبا اما کمی طولانی تر است، به این صورت که از همان ابتدا باید با گذر از کنار کافه ها (خ صحرا) وارد دره حصارک شده و از داخل دره و کنار رودخانه مسیر دره را ادامه دهید.
دسترسی: بلوار سیمون بولیوار، بعد از میدان دانشگاه، فرعی دوم به داخل حصارک، خ کشاورز، خ صحرا
هر دوی این مسیر ها پس از حدود یک تا یک و نیم ساعت به هم می رسند و در امتداد دره حصارک (دره "حال کنگر" در نقشه ها) به سمت قله ادامه می یابند.
برنامه 17 نفره ما صبح روز شنبه 26 مهرماه 1399 ساعت 6:30 از جنب سایت پاراگلایدر، ابتدای خیابان کوهستان شروع شد. بعد از 20 دقیقه معارفه و آمادگی اولیه، حرکت گروه از کنار انبار نفت با کلاه و دستکش و لباس گرم آغاز شد. ابتدای مسیر هوا کمی سرد بود و باد می­ وزید. بعد از حدود یک ساعت ، هوا آفتابی و گرم­تر شد و بخشی از مسیر صاف و ماشین­رو بود و بخشی دیگر با شیب نسبتاً ملایم پاکوب. نزدیک قله مسیر تقریباً به یک دیواره سنگی تبدیل شد که با دور زدن آن دیواره به مسیری سنگی رسیدیم که توانستیم با دست به سنگ ساعت 12:30 خود را به قله بندعیش به ارتفاع 2770 متر برسانیم. در شرق این قله، «قله چین‌کلاغ»، در شمال‌شرقی «قله توچال»، در شمال قله های شاه نشین و بازارک و در غرب امامزاده داوود و جاده سولقان مشخص بود. بعد از 40 دقیقه استراحت و گرفتن عکس، فرود خود را از مسیر دره حصارک (مسیری متفاوت از مسیر رفت) شروع کردیم. بعد از حدود دو ساعت به یک چشمه و سرویس بهداشتی صحرایی رسیدیم. بعد از حدود نیم ساعت استراحت در سایه خوش درختان، حرکت را در مسیر جنگلی و پاکوب بسیار زیبای پائیزی در دره حصارک ادامه دادیم. چون حرکت داخل دره بود معمولاً با چالش عبور از سنگهای سخت و درختان انبوه همراه بود و با اینکه خسته بودیم اما در آن هوای مطبوع عصر پائیزی مسحور مناظر زیبای پائیزی بودیم تا به ابتدای ساخت و سازهای منطقه کوهسار شهران و باغچه-رستوران­ها رسیدیم. در مجموع حدود 19 کیلومتر مسیر را در 12 ساعت کوهپیمایی و کوهنوردی با تغییر ارتفاع 1470 متر طی کردیم و با خاطراتی خوش از یک روز زیبای پائیزی سفر خود را از همان نقطه­ای که شروع کرده بودیم، با آرزوی برنامه­ های بعدی به پایان بردیم. در مجموع این برنامه متوسط نه چندان سنگین بود. همراه با چالش­هایی که از عهده یک کوهنورد مبتدی برمی­ آید. اما مسیر طولانی است و اغلب مسیر به کوهپیمایی می­گذرد تا کوهنوردی سنگین. در بخشی از مسیر آنتن­ دهی موبایل و اینترنت وجود داشت بخصوص اینترنت ایرانسل. تنها منبع آب و چشمه قابل استفاده در مسیر همان چشمه ابتدای دره حصارک در مسیر بازگشت بود. همنوردان باید مدیریت خوبی روی آب مصرفی داشته باشند. بهتر است که در این برنامه ­ها بجای مصرف نان، میوه مصرف شود. هوای مسیر در اغلب موارد خنک با باد ملایم بود. لازم است یک دست لباس پائیزی و یک بادگیر حتماً همراه باشد.

پی نوشت:
بهتر است برنامه در فصلهای بهار و زمستان که رودخانه پرآب است انجام شود.
بهتر است مسیر صعود و فرود از دره حصارک باشد که بسیار زیباست.
مدیریت آب آشامیدنی در این برنامه مهم است.
هوا معمولا چند درجه از تهران خنک تر است، لباس گرم همراه داشته باشید.

دیدگاه‌ها

جهت ثبت دیدگاه وارد سایت شوید یا ثبت نام کنید.