گزارش صعود قله فیل زمین

کل زمان حرکت از مبدأ تا پارکینگ (ساعت): 01:00
نحوه دسترسی از شهر مبدأ تا مقصد: تهران-جاجرود-جاده سد لتیان-روستای لواسان بزرگ
سرپرست برنامه: مهدی فراهانی
نفرات شرکت کننده: آقایان:داود قاسمی،كيان زاده طهماسبى،مهدی برزگر،امین کاشفی،سید محمد حسینی
خانم ها:مینا حاجی ملا حسینی،محمدحسین فرقانی،نازنین عباسی،شیرین عصاره پور،حورا دری،زهرا لبیبی،سمیرا نوروزی،لیلا سعیدی
فایل gps برنامه: دانلود فایل
تنظیم و نوشتن گزارش: داود قاسمی

موقعیت جغرافیایی استان

قله فیل زمین با ارتفاع تقریبی ۳۳۵۰ متر در البرز مرکزی بر روی خط‌الراسی شرقی غربی قرار دارد که از قله گل زرد و سیاه‌پلاس یا کوه کبود در شرق شروع شده و به قله فیل زمین و گاوبینی می‌رسد و در ادامه به سمت غرب از قلل سرسیاه‌غارها، پرسون، ریزان، آتش‌کوه، مهرچال، پیرزن کلوم و همهن عبور می‌کند.
از فراز این قله بجز خط‌الراس ذکر شده و قله‌های آن که از شرق به غرب کشیده شده است، گردنه ماشین روی قوش خانه، دیواره جنوبی کوه کبود و جبهه غربی دماوند در شرق دیده می‌شود. دشت لار و قله‌های آن همچون زرشکی، آسمان کوه و خط‌الراس دوخواهرون در شمال و همچنین منطقه لواسان بزرگ در جنوب قابل رویت می‌باشند. در غرب قله نیز ادامه مسیر خط‌الراس و در صورتی که هوا مناسب باشد تا سرکچال و خلنوها دیده می‌شود

شرح گزارش برنامه

روز جمعه ، ساعت 5 صبح در محل قرار واقع در خیابان شریعتی، سید خندان جمع شدیم به خاطر دیر رسیدن ماشین با حدود  30 دقیقه تاخیر سوار مینی بوس شدیم و به سمت روستای لواسان بزرگ حرکت کردیم، حدود ساعت 6:40 دقیقه به امام‌زاده سلطان خواجه احمد در روستای لواسان بزرگ رسیدیم و از ماشین پیاده شدیم. از خیابانی که در سمت چپ امام زاده قرار داشت حرکت را شروع کردیم و بعد چند صد متر به جاده خاکی که به سمت باغ ها می رفت رسیدیم، جاده خاکی را تا به انتها و رسیدن به پای یالی که در بخش غربی قله قرار دارد ادامه دادیم. در پای یال استراحتی کوتاه کردیم و بعد از صرف صبحانه و معرفی کوتاه همنوردان حدود ساعت 8 مسیر یال را به سمت شمال ادامه دادیم، مسیر شیب نسبتا تندی داشت و بعد از حدود نیم ساعت پیمایش یال به منظور کاهش فشار و هماهنگ شدن با توانایی همه همنوردان، با تصمیم سرپرست برنامه جناب اقای فراهانی راه خود را تغییر دادیم و با تراورس کردن به سمت شرق به سمت قله فرعی به راه افتادیم، این تغییر مسیر هوشمندانه سرپرست برنامه  هرچند که پیمایش ما را چند کیلومتری بیشتر کرد اما باعث شد تا تمامی گروه با سرعتی نسبتا ثابت مسیر را طی کنند، در طول مسیر چند باری برای تجدید قوا استراحت های کوتاه چندد دقیقه ای داشتیم تا توان اعضای جدید گروه حفظ شود. نزدیک ظهر به شیبی نسبتا تند رسیدیم که به قله فرعی منتهی می شد شیب را به سمت شمال پیمودیم و به خط الراس رسیدیم در اینجا منظره ای بی نظیر از دشت لار روبرویمان بود و از قله فرعی نمایی بسیار زیبا از دامنه غربی دماوند مشخص بود، دماوند پوشیده از برف بود و توجه همه را به خود جلب کرده بود، استراحتی کوتاه کردیم و مسیر خط الراس را به سمت شرق ادامه دادیم، آفتاب و گرمای هوا باعث بالا رفتن مصرف آب گروه شده بود، آب چند نفر از همنوردان تمام شده بود، بنابراین ما باقی مانده آبمان را با آنها تقسیم نمودیم، درادامه کمی دست به سنگ شدیم و بعد از آن راه ما تا قله اصلی تقریبا هموار بود، در پای قله اصلی شیب ملایمی وجود داشت از شیبب بالا رفتیم  حدود ساعت2 بود که به قله رسیدیم، با دیدن تابلوی قله خستگی از تنمان در رفت. پس از خوردن ناهار و گرفتن عکس های یادگاری به سمت جنوب شرقی حرکت کردیم بعد پیمودن شیب نسبتا ملایمی به مسیری مستقیم رسیدیم، لواسان بزرگ در جنوب ما قرار داشت بنابراین پس از مسیر مستقیم به سمت جنوب تغیر مسیر دادیم، مسیر دارای شیب تندی بود و یکی دو جا دست به سنگ شدیم، فرود از شیب تند،گرمای هوا، آفتاب تند و کمبود آب باعث تشنگی نسبتا شدیدمان شده بود در انتهای شیب چند چوپان درکنار گوسفندهایشان به استراحت مشغول بودند یکی از آنها به ما مقداری آب داد و آدرس چشمه ای را که در کمی پایینتر و در دره قرار داشت به ما داد، کمی استراحت کردیم و به سمت دره و آب خنک حرکت کردیم حدود 30 دقیقه بعد به رودخانه کوچکی که آبی زلال و خنک داشت رسیدیم در کنار رودخانه استراحتی کردیم و از مسیر پاکوبی که ازمیان باغهای زیبا و سرسبز می گذشت راهی لواسان بزرگ شدیم حدود ساعت 7:30 بود که به امامزاده و کنار ماشین رسیدیم از مغازه ای که در آنجا بود آب و خوراکی های مقوی تهیه کردیم، حدود ساعت 8 به سمت تهران حرکت کردیم مسیر برگشتمان ترافیک سنگین داشت به همین خاطر حدود ساعت 10 به سیدخندان رسیدیم و برنامه را به پایان بردیم.

پی نوشت:
·        شیب تند مسیر صعود و فرود
·        آتن دهی در برخی جاها وجود دارد
·        منظره زیبای دشت لار و جبهه غربی دماوند
·        نبود پاکوب در بیشتر بخش های مسیر
·        مسافت پیمایش 15 کیلومتر(9 کیلومتر صعود و 6 کیلومتر فرود)
·        ارتفاع مبدا پیمایش 2170
·        ارتفاع قله 3350
·        تغییر ارتفاع 1180

دیدگاه‌ها

جهت ثبت دیدگاه وارد سایت شوید یا ثبت نام کنید.