ممنوعیت استفاده از واکس‌های اسکی حاوی مواد فلوئور از فصل آینده

22 مهر 1399

ممنوعیت استفاده از واکس‌های اسکی حاوی مواد فلوئور از فصل آینده اجرایی می‌شود.
بر اساس تصمیم شورای فدراسیون بین‌المللی اسکی (FIS) از ابتدای ماه جولای ۲۰۲۱ استفاده واکس‌های حاوی ماده شیمیایی فلوئور در رویدادهای و مسابقات اسکی ممنوع خواهد بود.
این تصمیم پس از بررسی اثرات مخرب واکس‌های اسکی حاوی ماده فلوئور بر روی محیط زیست در سال ۲۰۱۹ گرفته شد و مقرر گردید تا در فصل اسکی ۲۰۲۰ – ۲۰۲۱ استفاده از این واکس‌ها ممنوع شود. با این حال در نهایت فدراسیون بین‌المللی اسکی تصمیم گرفت تا در فصل پیش رو آزمایش‌های بیشتری بر روی واکس‌های حاوی این ماده صورت پذیرد و فرصتی نیز برای تولید و آزمایش بر روی واکس‌های حاوی مواد غیر مضر ایجاد شود.فدراسیون بین‌المللی اسکی به صورت جدی از ممنوعیت استفاده از واکس‌های حاوی فلوئور پشتیبانی نمود و حتی کمیته‌ای را در نیز در این باره تشکیل داده تا به صورت تمام وقت پروتکل‌های مربوط به این بخش را تدوین و اجرایی کند.
در هفته های گذشته ، فدراسیون بین‌المللی اسکی توانست یک سیستم دستی ردیاب فلوئور را طراحی کند که قادر به شناسایی این ماده بر روی اسکی‌ها و اسنوبردهای ورزشکاران در شروع و پایان مسابقات است.خطای اندازه‌گیری این دستگاه در این آزمایشات کمتر از یک درصد است و توانایی دستگاه در اندازه گیری دقیق فلوئور در چوب‌های اسکی و اسنوبرد مورد تایید قرار گرفته است.
تولید ماده شیمیایی فلوئور علاوه بر آسیب بر روی محیط زیست یکی از عوامل گرم شدن کره‌ زمین نیز محسوب می‌شود و فدراسیون بین‌المللی اسکی نیز در راستای اقدامات خود برای حفظ محیط زیست ممنوعیت استفاده از این ماده در مسابقات مختلف را در دستور کار خود قرار داده است.