آخرین اخبار هیمالیا: آناپورنا صعود شد – دائولاگیری همچنان منتظر.

28 فروردین 1400

پس از تلاش ناموفق دیروز به علت کافی نبودن طناب به منظور ثابت کشی مسیر بالاتر از ۷۴۰۰ متر، کوهنوردان حاضر در آناپورنا سرانجام در دومین تلاش خود به قله رسیدند.
در ساعت ۱۲:۲۰ دقیقه بعد از ظهر، ویریدیانا آلوارد، از طریق پیام رسان خود در حوالی قله خبر صعود را منتشر کرد. داوا شرپا نیز ۱۵ دقیقه بعد، از بیس کمپ صعود را تایید نمود اما هنوز اسمی ارایه نکرده است.
ردیاب تیم پاکستانی نیز ارتفاع ویریدیانا را نشان می دهد. تیم هند نیز در همین حوالی قرار داد.
تلاش قله

مسیر صعود به قله آناپورنا – آنتونیوس سیکاریس
طبق اخبار تیم پشتیبانی آنتونیوس سیکاریس، کوهنوردان با ۴۰ سانتی متر برف تازه مواجه شدند. کوهنوردان پاکستانی نیز روز گذشته به بارش برف و رعد و برق اشاره کرده بودند. در ساعت ۹ صبح به وقت نپال، داوا شرپا سرپرست اکسپدیشن گزارش داد که کل تیم در آخرین دهلیز منتهی به قله هستند و انتظار می رود صعود به قله تا یکی دو ساعت دیگر انجام شود. در واقع قسمت نهایی قدری بیشتر طول کشید. امسال، مدیران تیم اعزامی کمپ ۴ را در ارتفاع پایینتر از محل سنتی آن برقرار کردند.
پس از دهلیز، کوهنوردان باید مسیر قله را برای رسیدن به بلندترین نقطه دنبال کنند. در سالیان پیش پیدا کردن قله اصلی قدری گیج کننده بود، اما با تحقیقاتی که اخیرا انجام شده، این مشکل برطرف شده است.با وجود چندین روز متوالی سپری کردن در ارتفاعات بالا، اکنون کوهنوردان راه درازی برای بازگشت در پیش دارند. انتظار می رود با بازگشت تیم به بیس کمپ جزییات بیشتری درباره شرایط کوه، وضعیت صعود، استفاده از اکسیژن و سایر مسایل منتشر شود. کوهنوردان خسته و فرسوده هستند، پس احتمال امشب در کمپ های بالاتر مانده و برای مواجه با قسمت خطرناک بین کمپ ۲ و ۳ استراحت خواهند داشت.


دائولاگیری – با نگاه به سبک
در مقایسه با شرایط آناپورنا، شامل انبوهی از طناب و کپسولهای اکسیژن …، دائولاگیری در حال حاضر قلمروی کوهنوردان پیروی سبک قدیمی است که به سادگی کوهنوردی می کنند.
تیم اسلواک-رومانیایی در حال صعود به پله بسیار دشوار مسیر شمال غربی هست. حتی در مسیر نرمال نیز چهار کوهنورد دیگر بدون استفاده از طناب ثابت به ارتفاع ۶۲۰۰ متری رسیده اند.
سختترین سمت مسیر شمال غربی، احتمالا در ارتفاع پایین این کوه و در ۶۰۰ متر بالاتر از بیس کمپ قرار دارد. این در حالیست که قسمت بالایی یال پیش از این صعود شده و بعضی از مسیرهای استاندارد به آن منتهی میشود. البته هیچ کسی تاکنون کل این مسیر را صعود نکرده است.

بخشی از قسمت دشوار مسیر شمال غربی
این مسیر هدف پیتر هامور، هوریا کولباسانو و ماریوس گین میباشد. به گفته دوستان کولیباسانو، این تیم به یکی از سختترین قسمتهای مسیر به سوی کمپ یک در ارتفاع بالاتر از ۵۰۰۰ متر رسیده است. به گفته اعضای تیم”پیشرفت روزانه در حدود ۵ متر عمودی است! کوهنوردان همچنین در حال ثابت کشی در قسمت کراکس مسیر هستند که به منظور ایمن سازی برای صعودهای بعدی و فرود انجام میشود.
استبان منا و کارلا پرز در ابتدا قصد داشتند که روی مسیر شمال غربی تلاش کنند. اما کوری ریچاردز عضو سوم تیم آنها را ترک کرد. سپس این دو نفر تصمیم گرفتند که مسیر نرمال را به سبک سبکبار و با سرعت هرچه بیشتر صعود کنند.