تاریخ برگزاری: | ۳۰ الی ۳۱ مرداد ۱۴۰۴ |
---|---|
منطقه مربوط: | بخش بلده شهرستان نور استان مازندران |
ارتفاع پارکینگ خودرو (متر): | 2650 |
ارتفاع سایت (متر): | 2663 |
ارتفاع قله (متر): | 4355 |
مختصات سایت (پای کار): | ۳۹s549529 4005452 |
کل زمان حرکت از مبدأ تا پارکینگ (ساعت): | 5:00 |
نحوه دسترسی از شهر مبدأ تا مقصد: | آزادراه تهران شمال پل زنگوله روستای میناک روستای کلاک |
مسافت از شهر مبدأ تا مقصد: | ۱۳۰ کیلومتر |
سرپرست برنامه: | آقای سید علیرضا شوبیری |
نفرات شرکت کننده: | آقایان : مهدی جعفری، علیرضا یعقوبی، فرهاد رحمتی، مهدی میرزابیک، محمد علیجان بیک زند، ، سید ابوالفضل صالحی، حسین نجفی، رامتین اسماعیل زاده، فربود عباسی بانوان:کیمیا غلامی،حانیه قربانی،پریسا گلاب،بهاره شهبازی، سحر شهبازی |
عکاس: | محمد بیک زند |
تنظیم و نوشتن گزارش: | بهاره شهبازی |
موقعیت جغرافیایی استان
استان مازندران یکی از ۳ استان همسایه دریا در شمال کشور است. شمال مازندران ساحل زیبای دریای خزر است. این استان از شرق به استان گلستان، از غرب به گیلان و از جنوب هم به استانهای سمنان، تهران، البرز و قزوین محدود شده است.ناهمواری های استان و نحوه شکل گیری آن
موقعیت جغرافیایی قله:تقسیمات سیاسی استان
استان مازندرانشرح گزارش برنامه
برنامه طبق هماهنگی قبلی، ساعت ۶:۳۰ روز پنجشنبه ۳۰ مرداد ماه با هماهنگی ۵ دستگاه ماشین سواری از میدان دهکده المپیک آغاز شد. مقصد روستای کلاک بالا بود که با احداث آزادراه تهران شمال و امتداد آن دیگر نیاز به عبور از جاده چالوس نیست. در پل زنگوله با دیدن تابلوی سفید رنگ یوش - بلده از آزادراه خارج شده و وارد جادهای پر پیچ و خم در راستای شرق شدیم. این مسیر از روستاهای دونا، کمربن،نِسن پیر نورمیگذرد.پس از رسیدن به میناک با دیدن تابلو کلاک سفلی و علیا از این جاده خارج شده و وارد جادهای آسفالتهای شدیم که به سمت جنوب بود. در عبور از پیچ و خم های کم عرض این جاده شاهزاده کج گردن رخ نمایی میکرد. در ساعت ۱۱:۳۰ به پارکینگ روستای کلاک بالا (علیا) رسیدیم. لازم به ذکر است شورایاری روستا برای هر ماشین مبلغ ۱۵۰ هزار تومان به عنوان ورودی دریافت میکند. کنار ساختمان شورایاری سرویس بهداشتی وجود دارد.
آماده شدن برای صعود سی دقیقه زمان برد و گروه به سرقدمی آقای حمید میرزایی در ساعت ۱۲ پیمایش به سمت گردنه چورن رو آغاز کرد. با عبور از کوچههای روستا و در خلاف جهت رودخانه از میان درختان کف دره عبور کردیم .با دور شدن از روستا پوشش گیاهی تغییر کرده و دیگر خبری از آن درختان متراکم نبود.مسیر پاکوب کاملا مشخص با شیب بسیار ملایم در پیش داشتیم . آسمان بی ابر و تابش مستقیم آفتاب و نبود سایه آزاردهنده و ادامه مسیر را کمی دشوار کرده بود. سه نفر از اعضای گروه به دلیل رخداد غیرمنتظرهای مجبور به برگشت به سمت روستا شدند. در ارتفاع ۳۳۵۰ متری به آخرین چشمه رسیدیم و بعد از برداشتن آب کافی در سمت چپ رودخانه به مسیر خود ادامه داده شیب این مسیر کمی بیشتر از مسیر طی شده بود . در ساعت ۱۸ بر گردنه «چورن» به ارتفاع ۳۸۰۰ متر در زیر مخروط پرشیب و یال جنوب شرقی آزادکوه قرار گرفتیم. مناظر دشت کمانکوه و قلل آن بسیار تماشایی هستند.به دلیل حمل تجهیزات شبمانی و گرمای هوا پیمایش روستا تا گردنه ۶ ساعت به طول انجامید که در شرایط عادی احتمالا چهار تا پنج ساعته میتوان این مسیر را پیمود. به محض رسیدن به گردنه شروع به برپایی چادرها کرده و هفت چادر برای شبمانی آماده شد. با تاریک شدن هوا آسمان پر ستاره نظر هر بینندهای را جلب میکرد. سرپرست برنامه ساعت ۹ شب رو برای خاموشی اعلام کرده و قرار بر این شد ساعت ۴ صبح بیدار شویم.
طبق قرار قبلی اعضا گروه ساعت ۴:۴۵ در گرگ و میش هوا صعود از طریق مسیر پاکوب مشخصی باشیب بسیار تند سنگلاخی را همزمان با طلوع خورشید بر فراز جنگل ابر متراکمی آغاز کردند. از گردنه تا قله ۱۳۰ دقیقه زمان صرف شد که ۱ ساعت و ۵۰ دقیقه پیمایش و ۲۰ دقیقه استراحت داشتیم. ساعت ۷ صبح بر فراز قله قرار گرفتیم دیواره هولناک شمالی آزادکوه تماشایی است.با نظر سرپرست محترم بعد از گرفتن عکس یادگاری دستهجمعی چیزی حدود یک ساعت بر فراز قله بودیم و از دیدن مناظر اطراف لذت بردیم.
علم کوه و قلههایش، خطراس خلنو، اسبیچال، نوسوم بویدر،خرسچال، هرزهکوه ، کلونبسته، سکهنو، سهچال و در دوردستها توچال و حتی دماوند به چشم میخورد.
گروه، مسیر قله تا گردنه را طی یک ساعت بدون استراحت پیمود. در گردنه ۸۰ دقیقه جهت جمعآوری چادرها و بستن کولهها زمان صرف شد. در نهایت ساعت ۱:۳۰ به روستا بازگشتیم.بعد از صرف ناهار در ساعت ۳ به سمت تهران حرکت کرده و برنامه در ساعت ۲۰ روز جمعه به پایان رسید.
ملاحظات:
ترافیک سنگین در مسیر رفت به علت تعطیلات به شدت آزاردهنده بود نیاز است به این مورد توجه شود.
پیشنهاد میشود در صورت اجرای برنامه در روزهای تعطیل بسته یا یکطرفه شدن جاده چالوس و آزادراه تهران شمال در برنامه ریزی لحاظ شود. در این صورت تنها مسیر جایگزین، جادهی یوش - بلده و در ادامه هراز ـ تهران است که مسیری به مراتب طولانیتر و زمان بر است.
دیدگاهها