گزارش صعود قله شاه دژ

ارتفاع پارکینگ خودرو (متر): 2050
ارتفاع قله (متر): 3070
مختصات سایت (پای کار): 35/942432 شمالی 51/149701 شرقی
تجهیزات فنی مورد استفاده: کلاه سنگ نوردی، طنابچه انفرادی 7 میل-7متر، هارنس سنگنوردی، کارابین پیچ 3 عدد، طناب صعود دینامیک، هر دو نفر (1 حلقه)، طنابچه پروسیک
نحوه دسترسی از شهر مبدأ تا مقصد: جاده ماشین رو
سرپرست برنامه: آقای مهدی فراهانی
نفرات شرکت کننده: آقایان سعید سلیمانی ، علیرضا شوبیری ، میلاد جوادی ، حسین مهاجرپور
تنظیم و نوشتن گزارش: حسین مهاجرپور

موقعیت جغرافیایی استان

قله شاه دژ با ۳۰۷۰ متر ارتفاع، بر خط ‌الراسی صخره‌ای در منطقه ارنگه کرج در شمال غربی استان تهران واقع شده است. یال‌های غربی این قله به سد امیرکبیر و دامنه‌های شمالی آن به روستای واریان ختم می‌شود. یال‌های شرقی شاه دژ بعد از کمی فراز و نشیب از یک طرف به قلل چشمه شاهی و پهنه حصار و از طرفی دیگر به قلل منار و سه سنگ متصل هستند. دامنه‌های جنوبی این کوه تماماً در امتداد جاده روستاهای منطقه ارنگه به ویژه روستای ییلاقی و سرسبز سی جان قرار دارد.

شرح گزارش برنامه

وجه تسمیه قله: به علت وجود بقایای قلعه ای تاریخی در این خط الراس میباشد. قلعه شاه دژ که در میان اهالی به شاه دزد نیز معروف شده، بر بلندای یکی از قله های رشته کوه البرز در منطقه آسارا موسوم به گورا یا بورا در یک کیلومتری روستای سرزیارت و امتداد روستای سیجان واقع شده است.  قلعه ای صعب العبور که در زمانهایی توسط برخی سودجویان مورد حفاری غیرمجاز برای یافتن گنج قرار گرفته و تخریب شده است. این قلعه از دوره ایلخانان بر بالادست صخره های سترگ و سخت و لبه پرتگاه بنا شده تا دسترسی به آن دشوار باشد، آنچنان دشوار که پس از گذر قرنها، رسیدن به آن تنها با تجهیزات کوهنوردی و مهارت و آشنایی با مسیر آنهم توسط کوهنوردان میسر است. مسیر دشوار دسترسی به این قلعه موجب شده تا اطلاعات کمی از این قلعه در اختیار باشد. براساس اطلاعات موجود قلعه هایی به همین نام (شاه دژ) در سراسر ایران وجود دارد و گفته می شود این قلعه نیز یکی از قلعه های حسن صباح، مروج مذهب شیعه اسماعیلیه در ایران است که در دوره سلجوقیان قلعه های زیادی در سلسله جبال البرز بنیان نهاد.  این قلعه ها در مکانهایی ساخته می شد که کسی نمی‌توانست به آسانی به آنها دست یافته و وارد قلعه شود. شاه دژ کرج قلعه مستحکمی بوده که اکنون فقط بقایایی از آن باقی مانده که به گفته دهیار روستای سیجان (روستایی که در مجاورت این قلعه واقع شده)، هنوز آثاری از حضور حسن صباح و هوادارانش در آن به چشم می خورد.

چشم‌انداز قله:
– شمال قله منار
– شمال غربی قلل ناز و کهار
– جنوب شرقی توچال و شاه نشین
– جهت غرب دریاچه سد امیرکبیر
– جنوب غربی قله پورا
– جنوب چشمه شاهی و پهنه حصار

مسیر دسترسی به مبدأ صعود:
در جاده چالوس کمی بعد از روستای خوشبختی از سمت راست جاده وارد جاده فرعی دسترسی به روستای خوزنکلا شده و حدود ۱۵ دقیقه رانندگی در جاده‌ای آسفالته با شیب تند و پیچ در پیچ به روستای سرزیارت میرسیم که کمی جلوتر در سمت چپ جاده زمینی مسطح که به زمین فوتبال معروف است روئیت میگردد. مبدأ صعود ما از ابتدای یال منتهی به همین قطعه زمین می‌باشد.

برنامه صعود با حضور 5 نفر از همنوردان راس ساعت 5:00 صبح از میدان المپیک تهران شروع شد با ماشین شخصی به مقصد روستای سیجان حرکت کردیم . پس از طی مسافت 66 کیلومتر ساعت 6:30 به زمین والیبال کار تانکر آب رسیدیم مسیر انتخابی صعود ما از یال شرقی از یال اصلی بود یکی از ماشین ها را در پارکینگ خاکی روبروی زمین فوتبال پارک کردیم و ماشین دیگر را بالاتر و در محل فرود پارک کردیم تا بعد از فرود سریعتر به ابتدای مسیر برسیم . در این محل صبحانه مختصری خوردیم و ساعت 007:شروع به حرکت در دره بالای زمین والیبال کردیم. در تمامی طول مسیر سرقدم تیم جناب آقای فراهانی بودند. از بالای زمین والیبال به سمت غرب  وارد یال فرعی شدیم پس از صعود یال فرعی به سمت شمال  حرکت کردیم و پس از 1 ساعت پیمایش ساعت 8:30 صبح به ابتدای مسیر سنگی رسیدیم و پس از صرف صبحانه کلاه و هارنس پوشیدیم و وارد دهلیز زیر قله شدیم به تشخیص سرپرست برنامه نفرات دوئ به دو هم طناب شدیم.پس از حدود 4 ساعت صعود دست به سنگ در دهلیز ها با درجه صعود 5.8 و گاهی 5.9 به خط الراس اصلی قله غربی شاه دژ رسیدیم (حدود 50 متر از سمت غرب قله ) سپس تیم حرکت را به سوی شاه دژ غربی از روی خط الراس شروع کرد. و در ساعت 13:30 دقیقه به قله غربی شاه دژ رسیدیم و حدود نیم ساعت در قله به استراحت و گرفتن عکس مشغول شدیم.برای فرود از سمت شمال غربی قله خارج شدیم و وارد دره ای که شن اسکی بود شدیم و به سمت رودخانه حرکت کردیم  اکثر مسیر فرود به صورت شن اسکی با خطر ریزش سنگ بود. از اوایل مسیر شن اسکی درخت هایی در انتهای دره به چشم می خورد که نشان دهنده مسیر فرود ما بودند. حدود ساعت 15:30 به رودخانه رسیدیم و در کنار جوی آبی که زیر این درخت‌ها بود استراحت کردیم. سپس از مسیر پاکوب کنار رودخانه به سمت جاده حرکت کردیم و ساعت 17 به جاده آسفالت رسیدیم و به سمت تهران حرکت کردیم

وضعیت آب و هوا: در تمام طول مسیر هوا مساعد بود و دمای هوا 15 الی 25 درجه بود.
دسترسی به آب آشامیدنی: یک چشمه در انتهای مسیر برگشت
مکان‌های مناسب کمپینگ و شبمانی: هیچ پناهگاه و یا جانپناهی در مسیر وجود ندارد و در صورت ضرورت میبایست از چادر مناسب فصل جهت شب مانی استفاده کرد.
پوشش گیاهی: والک، آویشن، قارچ، ریواس وکنگر
دیدرس قله: قله‌های منارک، منار، سکین چال، چشمه‌شاهی، پهنه حصار و سیاه سنگ

دیدگاه‌ها

جهت ثبت دیدگاه وارد سایت شوید یا ثبت نام کنید.