گزارش صعود قله کهون

مختصات سایت (پای کار): 36°05'27"N 52°03'56"E
کل زمان حرکت از مبدأ تا پارکینگ (ساعت): 04:00
نحوه دسترسی از شهر مبدأ تا مقصد: میدل باس
مسافت از شهر مبدأ تا مقصد: ۱۶۰ کیلومتر(تهران"سیدخندان"الی روستای نمار)
سرپرست برنامه: مهدی فراهانی
نفرات شرکت کننده: آقایان : هانی جناتی کاشانی ، علیرضا رشید ، محمدباقر وحید ، سامان جاهد
بانوان : مریم کریمیان ، مرجان موجرلو ، مريم رادمرد ، سولماز كيانفر ، سیمین دخت بهرامی ، کارولین نیکو ،
تهیه مسیر با gps: مهدی فراهانی
تنظیم و نوشتن گزارش: علیرضا رشید

موقعیت جغرافیایی استان

استان مازندران،شهرستان آمل،بخش لاریجان،جاده پنجاب،منطقه نمارستاق...
روستای نمارستاق آمل ، مبدا صعود چندین چهار هزاری معروف در دل البرز مرکزی بوده . که یکی از این قله ها کهون بوده که از طریق دشت دریوک ، لرا ، گردنه سه سنگ میتوان به قله صعود کرد.

شرح گزارش برنامه

قله كَهون يا "كاعون" با ارتفاع ۴۰۴۶ متر در بخش البرز مركزي در رشته كوههاي البرز و جزو كوههاي شمالي ايران محسوب مي شود.
در بخش جنوبي اين كوهستان دره رودخانه " سه سنگ " جاري مي باشد .از شمال غرب  به قله " ناظر بزرگ(۴۲۷۸ متر)" و سپس " ناظر كوچك (۴۱۸۸ متر) "مرتبط می شود.و همچنين اين خط الراس به سمت جنوب شرق قله كهون را از طريق گردنه " سه سنگ " به قله " لهرا( ۳۸۹۰ متر ) "متصل مي کند. چشم انداز جنوب و جنوب غربي اين كوهستان ، دربرگيرنده خط الراس قله چپكرو . تخت خرس . كهو . دوخواهرون و سه سنگ مي باشد .

یخچال ها و جاذبه های طبیعی
دشت زیبای دریوک و لرا. آبشار های کوهره و آسونه کر .چشمه معدنی اَشلَگ.

دسترسی به آب:
در کل مسیر صعود بغیر از گردنه تا قله آب در دسترس خواهد بود و رود دشت دریوک و رود دشت لرا قابل شرب است اما به دلیل وجود دام در منطقه بهتر است از سر چشمه ها که معروف ترین آن آسونه کر قبل از دشت لرا و چمشه لرا در آخر دشت لرا قرار دارد استفاده نمایید

علت نام گزاری قله :
نام این قله برگرفته از سنگ های بالای این قله است که به دو صورت معنی کرده اند اول به معنی سنگ های سیاهی که در بالای قله قرار دارد و در گویش مازندرانی به آن کَهو میگویند و دوم به خاطر سنگ های کهربایی که در دیواره های این قله قابل مشاهده است که به کهربایی بودن سنگ اشاره میکند.

پوشش گیاهی:
این کوهستان دارای پوشش گیاهی متنوعی مانند آویشن، انواع باریج، آنغوزه، درمنه، انواع گون، طره، گزنه، زرشک کوهی، زرین‎گیاه، پودنه و بومادران می‎باشد.

پوشش حیوانی:
حیواناتی مانند گراز، روباه، شغال، گرگ، خرگوش، انواع مار و آفتاب‎پرست نیز دیده می‎شود.

شرح برنامه:
روز جمعه ساعت ۴صبح از تهران "پل سیدخندان" با یک دستگاه میدل باس به تعداد ۱۱ نفر کوهنورد ، راهی استان مازندران ، ۵۰ کیلومتری شهرستان آمل ، جاده پنجاب شدیم.
ساعت ۸ صبح به روستای نمار رسیدیم(ارتفاع ۲۱۳۰) و بدون هیچگونه فوت وقت و بلافاصله پس از پیاده شدن استارت صعود زده شد." از روستا تا پارکینگ ماشین(ارتفاع ۲۲۰۰)حدود ۲ کیلومتر پیاده روی می باشد که ما طی نمودیم"
ساعت ۹ صبح به ابتدای دشت دریوک(ارتفاع ۲۳۵۰)رسیدیم و جهت صرف صبحانه و استراحت و معارفه به مدت ۲۰ دقیقه توقف نمودیم.
پس از آن راهی ادامه مسیر شدیم و پس از عبور از رودخانه در بخش انتهایی دشت به راهمان ادامه دادیم و پس از فراز و فرود ساعت ۱۱ صبح ، به منطقه زیبای چهل چشمه"آسونه کر" که از آب گوارایی نیز برخوردار بود رسیدیم و حدود ۱۵ دقیقه ، جهت استراحت و عکاسی توقف نمودیم.
ساعت ۱۱/۱۵ به سمت دشت لهرا ادامه مسیر دادیم و ساعت ۱۳ به انتهای دشت رسیدیم(ارتفاع۳۰۰۰)، و بعد از حدود ۱۰ دقیقه استراحت به سوی گردنه سه سنگ(ارتفاع ۳۶۰۰) صعود را آغاز کردیم.
از دامنه پر شیب و پاکوب متوسطی بالا رفته و ساعت ۱۴ به گردنه سه سنگ رسیدیم و پس از استراحت ساعت ۱۴:۳۰ دوباره حرکتمان را آغاز نمودیم و به تغییر جهت رو به غرب از یال غربی قله ، ارتفاع گرفتیم و در نهایت در ساعت ۱۶ به قله کهون" ۴۰۴۶ متر" رسیدیم و خوشحال از صعود، ۱۰ دقیقه ای را روی قله سپری کردیم و بعد از آن به سمت گردنه فرود آمده و ساعت ۱۷ به انجا رسیدیم؛
پس از نیم ساعتی استراحت و صرف ناهار از همان مسیر صعود به سوی دشت دریوک رهسپار شدیم و در نهایت راس ساعت ۲۰ به پارکینگ رسیده و سوار ماشین شدیم.

مسافت پیموده شده: ۲۶ کیلومتر
کل تایم برنامه ۱۲ ساعت( ۸صبح الی ۲۰)
کل تایم صعود ۸ ساعت(۸ صبح الی ۱۶)
کل تایم استراحت در صعود قله ۸۵ دقیقه
کل تایم فرود ۳:۵۰ ساعت(۱۶:۱۰ الی ۲۰)
کل تایم استراحت در فرود ۳۰ دقیقه

نکات مهم:
۱.آنتن دهی موبایل به صورت محدود در قله میباشد.
۲.جان پناه ندارد.
۳.بهترین فصل صعود خرداد،تیر و مرداد است.
۴.با توجه به طولانی بودن مسیر ترجیحا برنامه دوروزه اجرا گردد و یا در صورت اجرا کردن برنامه به صورت یک روزه، ساعت استارت صعود، زودتر باشد.

دیدگاه‌ها

جهت ثبت دیدگاه وارد سایت شوید یا ثبت نام کنید.