گزارش صعود قله سرکچال

تاریخ برگزاری: ۲۰ خرداد ۱۴۰۱
منطقه مربوط: منطقه شمشک - سپیدستان
سرپرست برنامه: هادی سرور
نفرات شرکت کننده: آقایان : سعید متقي نيا ، آرش عباسی ، محمد مولائی ، عباس حاجتی ، یونس قادری نژاد ، آیدین کیخایی
بانوان : مینا کارآمد ، هستی فرجاد ، سیده سارا هاشمی رهنی ، سیمین دخت بهرامی ، مرجان موجرلو ، نیلوفر مظاهری ، طیبه امینی ، بهاره خرمی ، آزاده رضایی زاده

موقعیت جغرافیایی استان

سرکچال یک به همراه دو قله چهار هزار متری غربی آن ( سرکچال دو و سرکچال سه) بر روی یک خط‌الرأس شرقی، غربی قرار دارد که در منتهی‌الیه شرقی آن از طریق گردنه مرتفع 4020 متری ورزا به قله برج متصل می‌شود و از سایر جهات به دره‌های شمالی آن یعنی دریوک و از جنوب به دره شمشک و لالون و فقط از طریق قله 3400 متری میان لالون به قله روته و از طریق گردنه جنوبی لجنی نیز به قله 3350 متری پی ناسوم و آبک متصل می‌گردد. شانه شرقی قله به ارتفاع تقریبی 4050 متر پس از تشکیل 2 قله مرتفع دیگر از طریق یالی گرده مانند و پرشیب به دره لالون محدود می‌شود

شرح گزارش برنامه

گزارش صعود قله سرکچال

مهم‌ترین مسیرهای صعود به قله:
1- مسیر غربی: گردنه دیزین – قله کلون بستک – خط‌الرأس سرکچال – قلل سرکچال 3 و 2 و در آخر قله سرکچال1
2- مسیر شرقی: روستای لالون- قله شانه شرقی – قله سرکچال1
3- مسیر جنوب غربی (لجنی): روستای سپیدستون – پناهگاه لجنی - قلل سرکچال 3، 2 و 1

وجود پناهگاه و جان‌پناه:
پناهگاه لجنی در مسیر صعود قله سرکچال (جنوب غربی) قرار دارد. این پناهگاه حدود ۲۰ نفر ظرفیت دارد و در سال ۶۴ توسط عده‌ای کوهنوردان بنا شده. فاصله پناهگاه از روستا حدود ۲ ساعت و تا قله سرکچال هم حدود ۲ ساعت است.
طبق هماهنگی قبلی باشگاه، گروه ۱۸ نفره ما صبح جمعه مورخ ۱۴۰۱/۰۳/۲۰ از محل خیابان شریعتی جنوب پل سید خندان، با یکربع تاخیر یکی از همنوردان ساعت ۵:۱۵ با یک دستگاه مینی بوس و یک ماشین سواری به سمت شمشک حرکت کرد.
صعود از روستای شمشک میدان سپیدستان در ارتفاع ۲۷۰۰ متری در ساعت ۶:۵۰ آغاز گردید.
با گذر از کوچه باغها، در سمت چپ و اوایل مسیر، دیواره صخره ای شمشک نمایان شد.
مسیر دارای پاکوب مشخص می باشد که در این فصل پوشیده از گلها و گیاهان خودرو بوده و زیبایی مسیر را دوچندان می‌کند. حدود ساعت ۷:۳۰ توقفی ۵ دقیقه ای جهت کم کردن البسه، استفاده از کرم ضد آفتاب، کلاه و عینک آفتابی داشتیم و پس از آن به مسیر ادامه دادیم تا ساعت ۸:۱۵ که در دشتی بسیار زیبا جهت صرف صبحانه و معارفه به مدت ۴۵ دقیقه توقف کردیم. نسیم خنکی می وزید آنچنان که گرمای تابش خورشید چندان محسوس نبود. ساعت ۹ به سمت جانپناه لجنی حرکت کردیم و گروه ساعت ۱۰:۱۰ به جانپناه لجنی در ارتفاع ۳۵۴۰ متر رسید. حدود ۲۰ دقیقه در این مکان استراحت و تجدید قوا کردیم و عکس انداختیم و دوباره حرکت کردیم. از اینجا مسیر به سمت شمال تغییر جهت داده و روی یالی با شیبی تند و نفس گیر به سمت قله سرکچال یک ادامه دارد. متاسفانه یکی از همنوردان که اولین صعود خود را تجربه میکرد با توجه به علائم ارتفاع زدگی، با تشخیص سرپرست حاذق برنامه، به همراه کمک سرپرست دوباره به جانپناه بازگشت و از ادامه انصراف داد.
همانطور که ذکر شد به دلیل شیب تند مسیر، تا رسیدن به قله هر نیم ساعت توقف های ۳ دقیقه ای داشتیم و از دیدن مناظر به خصوص قله دال نشین و قله کلوم‌بستک لذت می‌بردیم و البته قسمتی از مسیر هنوز پوشیده از برف بود.
نهایتا ساعت ۱۳ روی قله بودیم و به مدت یکساعت از تماشای قلل سرکچال ۲ و ۳ لذت بردیم و پس از استفاده از نوشیدنی و البته گرفتن عکس یادبود دسته جمعی
از همان مسیر صعود راه برگشت را پیش گرفتیم تا ساعت ۱۵:۳۰ به جانپناه رسیدیم. بعد از صرف ناهار از جانپناه به سمت روستا حرکت کردیم.
بین‌روستا و جان‌پناه لجنی گوسفندسرایی بود که یک چشمه آب آشامیدنی به صورت لوله کشی وارد حوضچه ای میشد و گروه ما در برگشت از این آب استفاده کردند.
گروه در ساعت ۱۷:۳۵ به پایان مسیر و به روستای سپیدستون رسید و بلافاصله به سمت تهران حرکت کردیم. در مسیر بازگشت طبق روال معمول به ترافیک جاده فشم رسیدیم و در ساعت ۱۹:۳۰ در مقصد پیاده شدیم.
حسن ختام برنامه بستنی خوشمزه ای بود که همنوردی که اول صبح یکربع دیر آمده بود گروه را مهمان کرد و شیرینی صعود را دوچندان کرد.

دیدگاه‌ها

جهت ثبت دیدگاه وارد سایت شوید یا ثبت نام کنید.