صعود دیواره شروین مسیر خورشید

ارتفاع پارکینگ خودرو (متر): 1800
ارتفاع سایت (متر): 2500
ارتفاع قله (متر): 2800
تجهیزات فنی مورد استفاده: کوله پشتی، کیف کمک های اولیه، کلاه سنگ نوردی، اسلینگ 120سانتی، ابزار فرود و حمایت، هارنس سنگنوردی، کیسه پودر، کوئیک درا(هر دو نفر 10 عدد)، کارابین پیچ (5عدد)، طناب ۲ حلقه، کفش سنگنوردی
کل زمان حرکت از مبدأ تا پارکینگ (ساعت): 10:00
نحوه دسترسی از شهر مبدأ تا مقصد: تهران - تجریش - دربند - بند یخچال - دیواره شروین
سرپرست برنامه: سامان جاهد
مسئول فنی برنامه: مهدی فراهانی
نفرات شرکت کننده: داود قاسمی ، حسین مهاجرپور ، مهدی فراهانی
تنظیم و نوشتن گزارش: حسین مهاجرپور

موقعیت جغرافیایی استان

(جاذبه طبیعی) در استان تهران، شهرستان شمیرانات، بخش رودبار قصران و خیابان بند یخچال واقع شده است. و از نظر موقعیت جغرافیایی در نزدیکی مراکز مهمی مانند مسیر قله توچال و دره شیرپلا قرار گرفته است

شرح گزارش برنامه

درود بر روح بلند کوهستان سپاس بر بیدلان شیدایش

صبح روز جمعه ساعت ۵:30 صبح تیم 4 نفره از میدان دربند کنار مجسمه شروع به حرکت کرده . در مسیر نرمال شیرپلا به سمت شمال حرکت کردیم و در ساعت 7 صبح پس از عبور از حلال احمر شیر پلا در ساعت 7:15 دقیقه به کافه رجب رسیدیم از این منطقه در سمت شرق منطقه بند یخچال قابل مشاهده است.پس از صرف صبحانه در کافه رجب مسیر خودمان را در شمال ادامه دادیم و پس از عبور از دست به سنگ های شیرپلا به پل آهنی و رودخانه رسیدیم از این نقطه یک دهلیز در سمت شمال شرقی قابل مشاهده است ، بعد عبور از پل آهنی به سمت شرق تراورس کرده و وارد دهلیز شدیم و پس از 20 دقیقه صعود به زیر جانپناه شروین رسیدیم و بعد از کمی استراحت به سمت جنوب شرقی جانپناه حرکت کردیم و به ابتدای طول یک رسیدیم .. پس از تجهیز اعضای تیم و هم طنابی 2 نفره ساعت 8:00 شروع به صعود طول اول کردیم. 4 طول اول مسیر از درجه سختی کمی برخوردار بود. در کنار طول 4 آبشاری با آب کم وجود داشت که مقدار کمی مسیر را خیس کرده بود و گیره های دست هم کامل یخ بسته بود ولی مشکلی برای صعود ایجاد نکرد. از طول 5 کمی مسیر دشوار تر شد  در هر طول از تیم دو نفره نفر اول صعود کرده و دو نفر بعدی را برای صعود به صورت همزمان حمایت می کرد. بعد از صعود کرده ای همزمان ، هر دو تیم به انتهای طول 6 رسیدیم که دو نفر از اعضای تیم اینجا توقف کردند ، لازم به ذکر است طول هفتم و هشتم مسیر دشوار تری هستند که در آخر آقایا ن سامان جاهد و مهدی فراهانی در ساعت 13 مسیر خورشید را صعود کردند و تصمیمی به فرود تیم گرفته شد که در اینجا دو طناب را جهت فرود به هم متصل کرده و به صورت دو به دو فرود آمدیم و در ساعت 17 به محل پار ک خودرو ها رسیدیم.

طول مسیر خورشید :حدود 300متر و هشت طول میباشد که در سال ۱۳۹۶/۰۶/۱۷ توسط اقایان مهدی کریم خانی و خشایارسیادت ومسلم فرهنگیان گشایش شده است از طول سوم اگر بخواهیم شروع کنیم میتوانیم از دهلیز کناری صعود کنیم و به کارگاه برسیم با این حساب طول کل 220متر خواهد بود.
ارتفاع زیر دیواره:2500متر
ارتفاع قله یا آخرین کارگاه:2800متری
تعداد کارگاهها:8 کارگاه زنجیر با رولهای 12و10هیلتیHST,HSA دونقطه فرانسوی
تعداد کارگاههای راحت:2کارگاه راحت –4کارگاه نیمه راحت- 2کارگاه تقریبا معلق بود.
طول یک: ۲۸ متر ، درجه 5,8
طول دوم: ۴۸ متر ، درجه 5,9
طول سوم: ۴۷ متر ، درجه 5,9
طول چهارم: ۳۰ متر ، درجه 5,9
طول پنجم: ۴۷متر ، درجه 5,10A
طول ششم: ۵۰ متر ، درجه 5.9
طول هفتم: ۲۵ متر ، درجه 5:10c
طول هشتم:۳۵ متر ، درجه 5:10D

در طول آخر دو رول سمت راست کوییک بلند لازم دارد یا میتوان از تسمه و کارابین استفاده نمود تا سایش و شکست نداشته باشید
جانپناه شروین:شروین جزایری (متولد ۵ مرداد ۱۳۳۳ - فوت ۱۰ شهریور ۱۳۵۱) کوهنورد ایرانی بود. در پای دیواره بند یخچال در منطقه پس قلعه تهران و نزدیکی پناهگاه شیرپلا، جان‌پناهی به نام جان‌پناه شروین وجود دارد که پس از سقوط و کشته شدن وی به یادش بنا شده‌است تعداد 35نفر امکان اسکان دارد.ارتفاع محل پناهگاه 2600متری میباشد.

مختصات جانپناه: N:35 51 08.48 E:51 25 54.31
مسیرهای صعود : -میدان تجریش میدان دربند بند یخچال
پوشش گیاهی منطقه: گل پر، گزنه، خار، گون، آویشن،
پتانسیل منطقه:کوهنوردی –دوچرخه سواری –اسکی-سنگ نوردی –دیواره نوردی
پوشش جانوری: کل، بز، گرگ و خرس روباه و پرندگانش بلدرچین وحشی، سینه سرخ، عقاب طلایی، کبک معمولی
وضیعت آنتن دهی:تقریبا در طول دیواره انتن وجود دارد
پی نوشت:
1-حتما با افراد با تجربه مسیر را صعود کنید.
2-حتما تجهیزات مناسب و استاندارد و کوله پشتی های سبک همراه داشته باشید.
3-لازمه شرکت در این برنامه آمادگی روحی و جسمانی بالا می باشد .
4-در کارگاهها حتما جهت آماده شدن صعود خود حمایتها و طنابها کنترل گردد.
5-تمامی تجهیزات و ابزار و طنابها در هر طول چک شود .
6-حتما کرده ها دو نفره باشد تا زمان کمتری صرف شودو ایمنی بیشتر باشد.

دیدگاه‌ها

جهت ثبت دیدگاه وارد سایت شوید یا ثبت نام کنید.