گزارش صعود زمستانی قله کهار

تاریخ برگزاری: ۴ اسفند ۱۴۰۲
منطقه مربوط: روستا کلوان (غرب جاده چالوس بعد از پل خواب )
ارتفاع پارکینگ خودرو (متر): 2140
ارتفاع سایت (متر): 2180
ارتفاع قله (متر): 4050
مختصات سایت (پای کار): 36°04'17.2"N 51°07'20.0"E
تجهیزات فنی مورد استفاده: طنابچه انفرادی 7 میل-7متر، یخ شکن ۴ یا ۶ شاخه، کلنگ کوهنوردی
کل زمان حرکت از مبدأ تا پارکینگ (ساعت): 1:30
نحوه دسترسی از شهر مبدأ تا مقصد: انتهای اتوبان همت - بزرگراه تهران شمال (دوربرگردان تنگه گسیل به سمت پل خواب ) جاده فرعی اویزر و کلوان- روستای کلوان
مسافت از شهر مبدأ تا مقصد: 69.4 کیلومتر
سرپرست برنامه: هادی سرور
نفرات شرکت کننده: آقایان : حسین تمیمی ، علیرضا رشید ، سعید سلیمانی ، حسین مهاجرپور
بانوان : شیدا رمضانی ، محبوبه نجاری
تهیه مسیر با gps: هادی سرور
تنظیم و نوشتن گزارش: حسین مهاجرپور

موقعیت جغرافیایی استان

استان البرز - شهرستان کرج - بخش آسارا - دهستان آدران - روستای کلوان

تقسیمات سیاسی استان

استان البرز دارای 7 شهرستان - 18 شهر - 14 بخش - 31 دهستان - 356 آبادی دارای سکنه است
روستای کلوان آخرین روستای محله سیرا بخش آسارا کرج ( با پنج روستای اویزر ، آیگان ، کلها ، لیلستان و کلوان) محسوب می شود و با جمعیت بیش از 200 خانوار و وسعتی بیش از یک هزار هکتار بالاتر از سایر روستاهای این محله قرار دارد .

شرح گزارش برنامه

درود بر روح بلند کوهستان سپاس بر بیدلان شیدایش

*موقعیت جغرافیایی: قله کهار در حاشیه شرقی البرز غربی قرار گرفته ،از سمت جنوب به دره چالوس و رودخانه کرج وازسمت شمال به دره پهناور طالقان محدود می شود. جبهه شمالی قله کهار(کاهار) و خط الراس غربی آن کاملا مشرف به منطقه طالقان است و خط الراس شرقی آن مشرف به گردنه عسلک و دره های آزادبر و کهنه ده می باشد که در نهایت به روستای گچسر ختم می شود.قله کهار بر فراز روستای کلوان قرار دارد .

*پوشش گیاهی: گون –خار-ریواس- آویشن –بومادران _باریچه-گل گندمی –کنگر-پونه-و...
*گوناگونی جانوری: -گرگ –گراز-کل وبز-خرگوش-روباه –کبک
*وجه تسمیه ی نام قله: در زبان محلي کاهار به معني شكار نابالغ مي باشد ، ماده ی یک ساله گوسفند و ماده بزی که هنوز نزاییده

*بهترین فصل صعود : بهار و تابستان

*شرح برنامه : روز جمعه  ساعت 4:30 صبح تعداد 7 نفر از همنوردان در میدان المپیک تهران دور هم جمع شدیم و با دو دستگاه خودرو شخصی به سمت روستای کلوان حرکت کردیم ، برای عزیمت به روستای کلوان هم میشود از کرج و از جاده چالوس بعد از پل خواب وارد فرعی کلوان شد و هم میتوان از بزرگراه تهران شمال بعد از جاده شهرستانک وارد دور برگردان تنگه گسیل شد و 10 کیلومتر به سمت پل خواب رفت و وارد فرعی اویزر و کلوان شد که مسیر انتخابی ما از آزادراه تهران شمال بود .
ابتدای دوراهی اویزر به کلوان تابلوی آهنی فرسوده ای جهت راهنمایی وجود دارد . در انتهای جاده در ساعت 6:30 صبح به محل پارکینگ خودرو ها رسیدیم  پس از آماده شدن و جلسه معارفه راس ساعت 7 صبح در هوایی ابری و مه آلود از جاده خاکی با شیب ملایم با سر قدمی آقای سرور در جهت شمال شرقی جهت رسیدن به یال اصلی شروع به حرکت کردیم بعد از گذر از باغ رحیمی روی یال اصلی و حدود 1ساعت  پیمایش ساعت 8 صبح در محلی مناسب صبحانه مختصری میل کردیم و در ساعت 10:15 دقیقه به جانپناه کهار در ارتفاع 3200 متر رسیدیم .(جانپناه کهار جایگاه مناسبی برای استراحت و شبمانی در زمستان می‌باشد)
پس از استراحتی کوتاه 3 نفر از همنوردان در جانپناه کهار ماندند و 4 نفر دیگر در ساعت 10:30 به سمت قله رهسپار شدیم و با توجه به شرایط زمستانی کهار سرپرست برنامه زمانبندی را مشخص کردند مقرر شد که قبل از ساعت 13 به قله برسیم و این یعنی باید با گام سریعتری حرکت میکردیم ، بعد از 1:30 دقیقه پیمایش بدون استراحت به یال گرزه نو رسیدیم . لازم به ذکر است از بالای جانپناه تا یال گرزه نو مسیر شیب تندی دارد و زیر قله از شیب کم میشود ، از یال گرزه نو تا قله 1 ساعت پیمایش با باد شدیدی داشتیم که کمی حرکتمان را کند کرد ولی در نهایت در ساعت 13:00 نفرات آقای هادی سرور و علیرضا رشید وحسین مهاجرپور و خانم محبوبه نجاری به قله زیبای کهار رسیدیم ، از قله مناظر باشکوهی از قلل دماوند (بام ایران) در جهت جنوب شرقی، آزاد کوه (شاهزاده کج گردن) در جهت شرق، منطقه علم‌کوه در جهت شمال غربی، شاه البرز و کوهستان توچال در جهت جنوب در دیدرس بود پس از تهیه عکس در ساعت 13:20 دقیقه به سمت جانپناه حرکت کردیم .

همنوردانمان که در جانپناه کهار مانده بودند جلوتر از ما اقدام به فرود به سمت پارکینگ کردند و ما هم با 1 ساعت تاخیر از آنها در ساعت 16:20 دقیقه به محل پارک خودرو ها رسیدیم .

*زمان کل این برنامه  9 ساعت بود که 5 ساعت کمتر از پیشبینی ما بود.
*تمامی مسیر قبلا توسط تیم های دیگر برفکوبی شده بود .
*وضعيت آب در منطقه : دو عدد چشمه در طول مسير ديده ميشود يكي مقداري بالا تر از باغ رحيمي و ديگري كنار جان پناه كهار در این فصل آب نداشت .
*وضعيت آنتن دهي گوشي موبايل : در ابتدای مسیر و هنگام عبور از جاده منتهی به روستا آنتن دهی مناسبی وجود ندارد ولی در ارتفاع بالاتر آنتن دهی بهتر می‌شود (اينترنت با سرعت خوب)

* پی نوشت :

1- این قله به بادهای شدید معروف است قبل از عزیمت حتما وضعیت آب وهوا را چک کنید .
2- شرکت در این برنامه مستلزم داشتن استقامت قلبی تنفسی و آمادگی جسمانی بالا می باشد.
3-حتما با فردی باتجربه و وسایل استاندارد صعود کنید در غیر این صورت احتمال سرمازدگی و آسیب وجود دارد .

دیدگاه‌ها

جهت ثبت دیدگاه وارد سایت شوید یا ثبت نام کنید.