گزارش صعود سراسری قله توچال - مسیر شماره 1

ارتفاع قله (متر): 3964
نحوه دسترسی از شهر مبدأ تا مقصد: حاشیه شمالی شهر تهران - منطقه دربند تجریش
سرپرست برنامه: آقایان هادی سرور، یاسر عطایی
نفرات شرکت کننده: آقایان: محمد مولایی، سامان جاهد، رضا روان‌خواه، میلاد جوادی، علیرضا شوبیری
بانوان: بهاره خرمی، نیوشا لطیفی
تنظیم و نوشتن گزارش: علیرضا شوبیری

موقعیت جغرافیایی استان

قله توچال با ارتفاع 3964 متر به عنوان بلندترین قله شهر تهران شناخته می‌شود. این قله محبوب در ارتفاعات شمال تهران و در جنوب البرز مرکزی واقع شده و از شمال به مناطق زردبند، رودک، حاجی‌آباد، اوشان، ایگل و آهار و از جنوب به شهر تهران منتهی می‌شود. همچنین از مسیر گردنه شهرستانک به قله‌های شاه‌نشین و بازارک و لوارک هم می‌رسد. خط‌الراس کوهستانی توچال با تشکیل یال‌های فرعی و اصلی حد فاصل دو رودخانه بزرگ یکی در شرق به نام جاجرود و دیگری در غرب با عنوان کرج قرار دارد .

شرح گزارش برنامه

مسیر دسترسی:
قله توچال به دلیل نزدیکی و راحتی دسترسی، در تمام طول سال شمار زیادی صعودکننده دارد و مورد توجه بسیاری از کوهنوردان است. البته وجود تله کابین توچال که از سمت منطقه ولنجک تا نزدیکی قله توچال برقرار است حتی برای افرادی که توانایی کافی برای صعود به قله توچال ندارند نیز امکان صعود و حضور بر روی قله زیبای توچال را فراهم کرده است. برای صعود به قله توچال مسیرهای مختلفی وجود دارد. از جمله پرترددترین مسیرهایی که از سمت شمال شهر تهران به قله توچال منتهی می‌شوند، می‌توان به این موارد اشاره کرد:

1- مسیر جنوبی: میدان سربند – پناهگاه شیرپلا- جانپناه امیری (سیاه سنگ) – قله توچال (مشهورترین و پر رفت و آمدترین مسیر که در این برنامه هم اجرا شد.) البته در مسیر جنوبی و از میانه‌های مسیر در چندین یال مختلف امکان پیمایش تا قله وجود دارد مانند یال امیری، یال اسپیدکمر، یال چهارپالون و...

2- مسیر جنوب غربی: مسیر پیاده‌راه تله کابین توچال که از انتهای ولنجک و ایستگاه یک تا انتهای مسیر تله‌کابین در ایستگاه 7 ادامه یافته و به قله منتهی می‌شود.

3- مسیر شرقی: خط‌الراس قله دارآباد – قله توچال با تیغه‌های معروف مسیر که طولانی‌ترین و سخت‌ترین مسیر صعود به توچال است.

4- مسیر جنوب شرقی: بوستان جمشیدیه - پناهگاه کلکچال - دره پیازچال - قله پیازچال - قله توچال

زمان‌بندی برنامه:
ساعت 5:15 صبح جمعه 28 مهر از میدان سربند به مست قله توچال راهی شدیم و بعد از 6 ساعت پیمایش و استراحت، راس ساعت 11:15 به قله توچال رسیدیم. 30 دقیقه در قله به استراحت و ثبت تصاویر گذشت. مسیر برگشت هم از سمت ایستگاه 7 تله کابین و بوسیله تله کابین تا ایستگاه 1 صورت پذیرفت. منتها به دلیل شلوغی بیش از حد تله کابین و برنامه جشنی که در ایستگاه 5 توسط باشگاه آلپ تدارک دیده شده بود، حدود ساعت 4 بعد از ظهر به ایستگاه یک و پارکینگ تله‌کابین رسیدیم.

شرح برنامه:
بر اساس اعلام سرپرست برنامه، همه شرکت‌کنندگان تا ساعت 5 صبح در کنار مجسمه معروف میدان سربند (ارتفاع 1790 متر) حضور داشته و بعد از صحبت و هماهنگی اولیه راس ساعت 5:15 صبح از مسیر شیرپلا - امیری به سمت قله توچال راهی شدیم. با سرعت خوبی که کل گروه داشتند و هوای مطبوع روزهای پایانی مهر ماه، تنها با یک توقف 2 دقیقه‌ای بعد از حدود دو ساعت و 10 دقیقه و راس 7:25 دقیقه به پناهگاه شیرپلا (ارتفاع 2690 متر) رسیدیم. از میدان سربند تا پناهگاه شیرپلا می‌توان به نقاط مهم مسیر از جمله روستای پس قلعه، سه راهی بندیخچال (ارتفاع 2000 متر)، سه راهی اوسون، کافه رجب (ارتفاع 2350 متر) و آبشار دوقلو (ارتفاع 2630 متر)  اشاره کرد. بخشی از مسیر که دقیقاً بعد از کافه رجب شروع می‌شود و تا نزدیکی آبشار دوقلو ادامه دارد به علت سنگلاخی و خطرناک بودن، توسط پلکان‌های فلزی، سیم بکسل و طناب‌های ثابت و نرده ایمن شده است.
بعد از حدود 20 دقیقه استراحت و صرف صبحانه مختصر در شیرپلا، به سمت جانپناه امیری (ارتفاع 3387 متر) حرکت کردیم. کل مسیر پناهگاه شیرپلا تا جانپناه امیری دارای پاکوب مشخص و پرترددی است که تقریبا به سمت شمال امتداد یافته و ما با دو بار استراحت 2 دقیقه‌ای و بعد از یک ساعت و 50 دقیقه پیمایش به جانپناه امیری رسیدیم. فقط در ابتدای مسیر بعد از حدود 10 دقیقه که از شیرپلا فاصله گرفته شود به سه راهی ایستگاه 5 و اوسون– امیری می‌رسیم که باید از سمت مسیر شمالی (دست راست) به سوی جانپناه امیری حرکت کرد.
زمان توقف و استراحت در جانپناه امیری نیز حدود ده دقیقه بود و راس ساعت 9:45 به سمت قله راهی شدیم. حدود ساعت 11:15 هم کل تیم به قله توچال رسیدیم.
وضعیت آب و هوا هم در طول مسیر و هم روی قله بسیار مناسب بود؛ هم آفتابی و هم خنک. نه گرما اذیت می‌کرد و نه سرمای آزار دهنده‌ای بود. فقط در بخش آخر مسیر منتهی به قله، چند دقیقه‌ای باد نسبتاً سردی با سرعت حدود 15 کیلومتر بر ساعت وزیدن گرفت و البته قبل از رسیدن به قله متوقف شد. دمای هوا در سردترین حالت 2 درجه بالای صفر و دمای حسی 3 درجه زیر صفر بود. دسترسی به آب هم در طول مسیر در چندین نقطه از جمله پناهگاه شیرپلا و جانپناه امیری وجود دارد.
در قله توچال طبق برنامه‌ریزی باشگاه که برنامه «صعود سراسری قله توچال» از سه مسیر متفاوت اعلام شده بود از دو مسیر دیگر کماچال و تله‌کابین هم دو تیم دیگر با سرپرستی دیگر مربیان باشگاه قبل از تیم ما به قله رسیده بودند. تیم ما هم به جمع اعضای باشگاه آلپ حاضر در قله ملحق شد و به اتفاق تصاویری یادگاری از این لحظات به یادماندنی ثبت کردیم.
در ادامه نیز به همراه کل اعضا و نفرات هر سه تیم باشگاه، با نیم ساعت پیمایش همگی به سمت ایستگاه 7 تله کابین (ارتفاع 3750 متر) رفته و بعد از تهیه بلیط برگشت و تحمل شلوغی و صف طولانی تله‌کابین، در ایستگاه 5 (ارتفاع 2950 متر) برای برگزاری جشن باصفای باشگاه با حضور مربیان و مدیران باشگاه حاضر شدیم. در نهایت نیز با طی کردن ادامه مسیر با تله‌کابین به ایستگاه 1 (ارتفاع 1920 متر) و پارکینگ رسیدیم و برنامه خاتمه یافت.

دیدگاه‌ها

جهت ثبت دیدگاه وارد سایت شوید یا ثبت نام کنید.