گزارش صعود قله آزاد کوه

ارتفاع سایت (متر): 2663
ارتفاع قله (متر): 4355
مختصات سایت (پای کار): 39s 549529 4005451
تجهیزات فنی مورد استفاده: طناب انفرادی، باتوم، کفش کوهپیمایی ساقدار( مناسب فصل)، بادگیر، کیسه خواب، چادر کوهنوردی
کل زمان حرکت از مبدأ تا پارکینگ (ساعت): 3:00
نحوه دسترسی از شهر مبدأ تا مقصد: چالوس-پل زنگوله-روستای میناب-روستای کلاک
مسافت از شهر مبدأ تا مقصد: 120کیلومتر
سرپرست برنامه: هادی سرور
تنظیم و نوشتن گزارش: میلاد جوادی

شرح گزارش برنامه

آزاد کوه قله ای با ارتفاع ۴۳۵۵ متر پس از دماوند مرتفع ترین قله در رشته کوه البرز مرکزی است. این قله به شاهزاده کج گردن معروف است زیرا به قله آزادکوه را از هر زاویه‌ای نگاه کنید، به شاهزاده‌ای نجیب و زیبا می‌ماند، که سر خود را کج کرده است و متواضعانه دامنه‌ها و دشت‌های فراخ زیر پایش را می‌نگرد. از این رو آن را شاهزاده گردن‌کج البرز مرکزی نامیده‌اند.
در جناح شمالی خلنو و در نزدیکی کوه های نور قرار دارد. قله آزاد کوه سرچشمه اصلی رودخانه هراز است و در امتداد جنوبی رشته کوه <<وروشت>> تا کوه گرگ قرار دارد و مسیر های صعود این قله، جانپناه و یا پناهگاه ندارند به همین علت اگر قصد شب مانی در مسیر صعود این قله را دارید باید با خود چادر حمل کنید و در زمستان نیز این موضوع را رو نظر داشته باشید.
مسیر های صعود به قله آزاد کوه:
آزاد کوه دارای پنج مسیر برای صعود به قله است:
روستای کلاک بالا: در این مسیر به روستای کلاک بالا می رسیم و در دره به پیمایش میکنیم تا به گردنه چورن برسیم و از آن جا از طریق یال به قله آزاد کوه صعود میکنیم.
روستای وارنگه رود: این مسیر، طولانی‌ترین مسیر برای صعود این قله است که از این مسیر باید از روستای وارنگه رود خود را به گردنه سوتک برسانید و برکه زیبای کمان کوه و سرماهو در این مسیر قرار دارد و پس از پیمایش گردنه چورن به قله آزاد کوه میرسید.
روستای نسن: مسیر دسترسی به قله آزاد کوه از طریق این مسیر، آبادی کوچک نسن است که پس از مدتی پیمایش به یک سه راهی خواهید رسید. در این نقطه دره سمت چپ به گردنه چورن و دره سمت راست به دشت کمانکوه منتهی می شود و پس از رسیدن به گردن چورن به قله آزاد کوه میتوانید صعود کنید.
روستای ناحیه:برای صعود قله از این مسیر به روستای ناحیه رفته و به سمت غرب پیمایش میکنیم و از سمت چپ قله نارچو عبور میکنیم و به گردن چورن، سپس قله آزاد کوه میرسیم.
گرده آزاد کوه: این مسیر نیز از طریق روستای کلاک قابل دسترسی است. از تمام مسیرهای مذکور، این مسیر تنها دارای بخش‌هایی با مهارت فنی است.

شرح برنامه:
ما در این برنامه مسیر کلاک بالا را برای صعود به قله آزاد کوه انتخاب کردیم و ساعت ۱۲ظهر از تهران به سمت روستای کلاک بالا حرکت کردیم و پس از مسافت ۱۲۰ کیلومتر و حدود ساعت ۳بعد از ظهر به وسیله مینی بوس به روستای کلاک بالا رسیدیم و پس از جلسه معارفه کوتاهی در راه روستا برای صعود قله از میان کوچه‌ای که در کنار آن رودخانه ای وجود داشت حرکت کردیم و صعود خود را از ارتفاع ۲۶۵۰ متری شروع کردیم و در مسیر پاکوب مشخصی به جهت جنوب غربی مسیری با شیب ملایم با کوله های نسبتا سنگینی که وسایل شب مانی مان در آن قرار داشت در دره  پیمایش کردیم و در ابتدای پیمایش، قله ی بلند آزادکوه در سمت راست ما قابل مشاهده بود و در مسیر ما پل چوبی بود که از آن عبور کردیم و چشمه ای نیز در مسیر ما بود و از آن جا آب برداشتیم و مسیرمان را ادامه دادیم و یک بار نیز از روی آب رد شدیم و جهت پیمایش ما بیشتر به سمت غرب شد و بعد از پیمایش مسیری که حالت سنگی بیشتری داشت از ارتفاعی بیشتر از آب رودخانه پیمایش کردیم و تقریبا تمام مسیر رسیدن به کمپ در صعود جهت جنوب غربی بودو آب رودخانه نیز در سمت چپ ما قرار داشت  و پس از پیمایش۶ کیلومتر به کمپ مان در ساعت ۶:۳۰ عصر  در ارتفاع ۳۵۰۰ رسیدیم و تعدادی از تیم ما به به سمت چشمه که در نزدیکی ما قرار داشت رفتند و برای کل تیم آب آوردند. چادر های مان را برپا کردیم و شب را در چادر های مان در هوای مثبت ۸درجه سانتی گراد سپری کردیم و صبح ساعت ۵:۳۰ صبح با کوله های سبکی همه ی تیم به جز یک نفر از همنوردان که تصمیم بر ماندن در کمپ را گرفت برای صعود قله حرکت کردیم و در آن جا پیمایش مان را به سمت غرب با شیب ملایمی در پیش گرفته در پاکوبی که در زیر یال بود مسیر کمپ  به سمت گردن چورن طی کردیم و در مسیرمان سنگ ایستاده ی بزرگی که در ارتفاع بالاتری از ما روی یال قرار داشت و ما در مسیر پاکوب از سمت راستش از فاصله ای حدود ۱۰۰ متری عبور کردیم و در پیمایش کمپ تا گردنه چورن، قله نارچو را در جهت شرق مان یعنی پشت سر مان دیده میشد و در نهایت با طی مسافت ۲.۵ کیلومتر در جهت غرب در ساعت ۶:۴۵ به گردنه چورن در ارتفاع ۳۸۵۰رسیدیم و چشمه ای که قبل از گردنه چورن قرار داشت متاسفانه خشک شده بود.

در گردنه چورن استراحت کوتاهی کردیم و از آن جا قله ی  آزاد کوه جهت شمال غربی مان با مسیر پر شیبش و از جهت شرق قله نارچو و در جهت جنوب غربی مان قله های کمانکوه،سرماهو،یخچال،کهنو و سوتک نمایان بود و پس از استراحت در گردنه چورن به سمت قله آزاد کوه راه افتادیم و پیمایش مان را به سمت شمال غربی با شیب بسیار تند  را بر روی یال در پیش گرفتیم و مسیر رسیدن به این قله سنگلاخی بود و پس حدود ۱.۵کیلومتر در جهت شمال غربی بر روی یال در ساعت ۸:۴۵ دقیقه به قله آزاد کوه رسیدیم.

بر روی قله آزاد کوه قله های علم کوه و وروشت در شمال و خط الراس های خلنو، اسبی چال، نوسم بویدر،خرس چال،هرزه کوه،کلون بستک، سکه نو، سی چال و همچنین مانند گردنه چورن، قله های کمان کوه،سرماهو،یخچال،کهنو و از سمت جنوب و قله خاک سرخ به چشم میخورد و پس از عکس گرفتن و قله فرعی آزاد کوه که در سمت غرب در فاصله ۲۰۰ متری از قله ای که ما صعود کردیم قرار داشت صعود شد و پس از استراحت کوتاهی در ساعت ۹:۲۰ قله را ترک کردیم و مسیر فرود را از همان مسیر صعود در پیش گرفتیم و حدود ساعت۱۲ به کمپ مان رسیدیم و پس از خوردن ناهار و جمع کردن وسایل و چادر هایمان به سوی روستا حرکت کردیم و ساعت ۳برنامه تمام شد و به  روستا و محل پارکینگ رسیدیم و سوار مینی بوس شدیم و راهی تهران شدیم و چند ساعت بعد به تهران رسیدیم.

دیدگاه‌ها

جهت ثبت دیدگاه وارد سایت شوید یا ثبت نام کنید.