گزارش صعود قله آسیاب باد

ارتفاع پارکینگ خودرو (متر): 1500
ارتفاع سایت (متر): 1500
ارتفاع قله (متر): 2400
تجهیزات فنی مورد استفاده: کفش کوهپیمایی ساقدار( مناسب فصل)، کاپشن گورتکس، شلوار زمستانه، بلوز و شلوار بیس
کل زمان حرکت از مبدأ تا پارکینگ (ساعت): 5:30

موقعیت جغرافیایی استان

استان تهران

شرح گزارش برنامه

قله آسیاب باد یکی از قله‌های رشته کوه البرز مرکزی به ارتفاع ۲۴۰۰متر است.
این قله در استان تهران و در منطقه چیتگر شهر تهران یعنی منطقه۲۲ قرار دارد و در بالای آن یک جان پناه بتنی سفید رنگ که شبیه گونی های روی هم چیده شده است به نام جان پناه امید قرار دارد. قله آسیاب باد در نزدیکی قله‌های لتمال و هریاس قرار دارد به صورتی که اگر تیم از آمادگی جسمانی مناسبی برخوددار باشند در یک برنامه سطح آسان میتواند هر ۳قله را پیمایش کند زیرا در نزدیکی یک دیگر قرار دارند. در این قله همانطور که از اسمش پیداست باد های شدیدی در آن میوزد.
جنوب قله به منطقه۲۲ تهران و دریاچه چیتگر است و از سمت شرق به روستای هریاس میرسد.

برای رسیدن قله آسیاب باد میتوان از طریق ۲مسیر به آن رسید:
۱)مسیر خیابان آبشار غربی: برای این مسیر از خیابان آبشار غربی روی یال رفته به قله لتمال میریسم و سپس از طریق خطالراس به قله‌ی آسیاب باد و پناهگاه امید میریسم. این مسیر نسبت به مسیر بوستان آبشار مسیر کوتاه‌تری اما با شیب بیشتر دارد.
۲)مسیر پارکینگ شرقی آبشار تهران که مخازن آب سفید رنگ را در حین صعود میبینیم و به قله آسیاب باد میرسیم. این مسیر طولانی‌تر است ولی شیب آن نیز کمتر است.

طبق اعلام قبلی ساعت ۶صبح در خیابان آبشار غربی حاضر شدیم و ماشین هایمان را در پارکینگ شماره ۵  پارک کردیم و کوله های خود را برداشتیم و از همانجا که ارتفاعی نزدیک به ۱۵۰۰متر، صعود خود را آغاز کردیم.
و از یک مسیر آسفالت با سکو های سنگی عبور کردیم که مسیر زیکزاکی داشت و از کنار رستوران و کافه ها رد میشد عبور کردیم تا پس از حدود 20 دقیقه راه رفتن آسفالت جاده تبدیل به زمین خاکی شد باز هم این مسیر را ادامه دادیم و از روی یال به سمت شمال غربی پیمایش خود را ادامه دادیم و فنس های سفید رنگ را در سمت چپ خود یعنی در جهت غرب از دور میدیدم تا پس از پیمایش بیشتر به فنس ها نزدیک‌تر میشدیم تا جایی که مسیر پاکوب ما از کنار فنس ها از روی یال گذر میکرد.
مسیر خود را بر روی همان یال ادامه دادیم و ساعت۸ به تخته سنگی که بر روی یال قرار داشت رسیدیم و مکان مناسبی برای استراحت بود زیرا از باد شدیدی در حدود ۴۰ کیلومتر در حال وزیدن بود، ما را در امان میداشت و فرصتی برای استراحت بود و دریاچه چیتگر را در جنوب ما به خوبی دیده میشد. مسیر صعود ما برفی در حدود یک سانتی متر در بعضی جاهای مسیر بود ولی ما درگیری زیادی با برف نداشتیم و پس مدتی کوتاهی استراحت در کنار تخته سنگ پیمایش خود را در همان جهت و یال ادامه دادیم تا در ساعت ۸:۲۰ دقیقه به قله لتمال رسیدیم و مدت کوتاهی در قله ماندیم و به جهت شرق پیمایش خود را ادامه دادیم و مسیرمان از گردنه میگذشت و در نهایت در ساعت ۹ روی قله آسیاب باد بودیم و پناهگاه را بازدید کردیم و در کنار آن استراحت کردیم و به سمت قله لتمال برگشتیم و در نزدیکی قله لتمال به علت آمادگی جسمانی بالای تیم و هوای آفتابی مساعد تصمیم بر صعود قله هریاس گرفتیم و پیمایش خود را از جبه شمالی قله لتمال آغاز کردیم و از زیر خط الراس به جهت شرق که مقداری برف و گل در مسیر بود ادامه دادیم در نهایت در حدود ساعت ۱۰ به قله هریاس رسیدیم و پس از گرفتن عکس از همان مسیر رفت به سمت قله لتمال از همان مسیر رفت برگشتیم و بعد از رسیدن به قله لتمال به سمت بوستان آبشار از همان مسیر صعود، مسیر  فرود را در پیش گرفتیم و در نهایت در ساعت ۱۱:۳۰ برنامه ی ما بعد از رسیدن به پارکینگ بوستان آبشار به پایان رسید.

نکات ضروری: باد در قله آسیاب باد میتواند چالش برانگیز باشد برای همین بهتر است یک بادگیر یا کاپشن گورتکس در کوله‌ی تان داشته باشید.

ایمیل ارتباطی با نویسنده گزارش:  miladu@protonmail.ch

دیدگاه‌ها

جهت ثبت دیدگاه وارد سایت شوید یا ثبت نام کنید.