گزارش صعود قله دوشاخ

آقایان : صابر خسروی، حسین تمیمی، علیرضا رشید
تنظیم و نوشتن گزارش: شیدا رمضانی

موقعیت جغرافیایی استان

قله دوشاخ از قله های نیمه مرتفع کوه های شمال تهران بر روی خط الراسی واقع است که از جنوب به شمال گسترده است. خط الراس چین کلاغ از محدوده بالای سعادت آباد شروع می شود و در نهایت به خط الراس اصلی توچال و یا امام زاده داوود میرسد. در طول مسیر قله های مرتفعی مانند شاه نشین و سر بازارک بر روی خط الراس اصلی قابل مشاهده است. قله های چین کلاغ، کارا،دوشاخ، سیاه سنگ،پلنگ چال و اشتر گردن به ترتیب از جنوب به شمال قرار گرفته است و در ادامه به سمت شرق قله های شاه نشین، توچال، پیازچال، سیاه بندو دارآباد نیز در این خط الراس هرمی شکل با وسعت حدود ٢٠ کیلومتر قراردارند.دوشاخ مابین دره های فرحزادی و درکه قرار دارد و دسترسی خوبی از طرف درکه و یال پالیساریا فرحزاد و یونجه زاراست. دره های درکه، بدستان، فرحزاد دارای چشمه های دائمی هستند که در کوهپیمایی و کوهنوردی اهمیت دارند.مسیر کوهنوردی چین کلاغ به دوشاخ یکی از بکرترین مسیرهای یک روزه صعود در میان کوه های شمال است.

شرح گزارش برنامه

به نام بی نام او

شرح گزارش برنامه :
برنامه صعود به قله دوشاخ با قرار ساعت ۶ صبح شهرک مخابرات ایستگاه اتوبوس آغاز شد.  در شروع از مسیر جنگلی و پاکوب به سمت چشمه بیدستان حرکت کردیم. هوا نسبتا سرد و کاملا روشن بود. مسیر را ادامه دادیم ودر ساعت ۶:۴۵به چشمه بیدستان رسیدیم.چند دقیقه ای برای استراحت و پر کردن آب ایستادیم و مجدد به سمت مقصد حرکت کردیم. چشمه در اکثر ماه های سال دارای آب قابل شرب است. از چشمه برای صعود به قله چین کلاغ سه مسیر را می‌توان انتخاب کرد.
۱.مسیر دره
۲.مسیر یال شرقی
۳.مسیر یال غربی
به انتخاب سرپرست برنامه مسیر پاکوب دره برای صعود انتخاب شد. گروه با سرعت یکسان و یکنواخت به حرکت خود ادامه داد. بعد از یک ساعت پیمایش و حدودا پنج دقیقه استراحت بین مسیر در ساعت ٧:۴۵ به قله چین کلاغ رسیدیم و بعد از گرفتن عکس تیم مسیر را به سمت قله دوشاخ ادامه دادیم. ازروی قله چین کلاغ قله های دماوند، کلکچال، لزون غربی و شرقی، توچال، دوشاخ، شاه نشین و پلنگ چال قابل مشاهده بودند. یکی از نکته های قابل توجه این مسیر فراز و فرود های زیاد در طول مسیر است. در ادامه مسیر از چین کلاغ به سمت دوشاخ باید از یال شمالی چین کلاغ فرود میامدیم. در طول مسیر لوله های نارنجی رنگ کارگذاری شده و راهنمای بسیار خوبی برای یافتن مسیر است. در پایین ترین مسیر این فرود در ساعت ٨:١٠ دقیقه به گردنه زین اسبی کارا رسیدیم و برای صرف صبحانه به مدت بیست دقیقه پشت صخره ای برای دور بودن از باد استراحت کردیم.برای رسیدن به قله دوشاخ باید از صخره های زیر قله عبور میکردیم. زیر قله به جانپناه میرسیم که به لانه خرس شناخته می‌شود. بعد از جانپناه دو راه هست دست به سنگ شویم و یا قله را دور بزنیم و از سمت شرق به قله برسیم. بنا به تصمیم سرپرست مسیر شرقی قله را انتخاب کرده و صخره هارا دور زدیم. و در ساعت ٩:۴۵روی قله دوشاخ شرقی بودیم. مسیر را به سمت دوشاخ غربی ادامه دادیم ودر نهایت ساعت ١٠ به قله دوشاخ غربی رسیدیم. همراه باد شدید و سردی که روی قله بود بعد از گرفتن عکس تیم باشگاه مسیر فرود را در پیش گرفتیم و برای استراحت به جانپناه لانه خرس برگشتیم. بعد از حدودا نیم ساعت استراحت ساعت ١١ شروع به حرکت به سمت مبدا کردیم. برای برگشت نیز باید مسیر پاکوب شرقی قله را استفاده میکردیم و سپس مجدد از یال شمالی به چین کلاغ می‌رسیدیم. ساعت ١٢:١۵ به روی قله چین کلاغ بودیم و مجدد با انتخاب مسیر پاکوب دره به فرود ادامه دادیم. ساعت١٢:۵٠ به چشمه بیدستان رسیدیم و برای صرف ناهار حدودا ٣٠دقیقه استراحت کردیم و در نهایت با گذشتن از مسیر پاکوب جنگلی ساعت ١٣:۵٠ به محل پارک ماشین ها رسیدیم و برنامه پایان یافت.

مختصات جغرافیایی قله چین کلاغ :

۲.میدان درکه، خیابان احمدپور، سه راه معدن، مسیر دره معدن
۳.میدان درکه، مسیر اصلی پلنگچال، مسیر فرعی دره و جنگل کارا

گونه های گیاهی:
چای کوهی، گلایل وحشي،رزوحشی، مرغ، گون، داغداغان، ارغوان، زیرخانواده های غلات و نخودیان

گونه های حیوانی:

مسافت طی شده ١٢ کیلومتر
سختی مسیر : متوسط

دیدگاه‌ها

جهت ثبت دیدگاه وارد سایت شوید یا ثبت نام کنید.