گزارش صعود قله سرکچال

ارتفاع سایت (متر): 2692
ارتفاع قله (متر): 4150
مختصات سایت (پای کار): 39S 544885 3985875
تجهیزات فنی مورد استفاده: طناب انفرادی، باتوم، کفش کوهپیمایی ساقدار( مناسب فصل)، بادگیر، آب حداقل ۳ لیتر
کل زمان حرکت از مبدأ تا پارکینگ (ساعت): 1:30
نحوه دسترسی از شهر مبدأ تا مقصد: تهران-شمیران-اوشان-فشم-زایگان-سپیدستان
مسافت از شهر مبدأ تا مقصد: ۳۰کیلومتر
سرپرست برنامه: مهدی فراهانی
نفرات شرکت کننده: آقایان: میلاد جوادی-احسان معتمدی-سعید سلیمانی-حامد عزیزی-حسام مهاجرانی-مهدی فراهانی
بانوان: لیلا مهریزی-شیدا جعفری-سیما لبیبی
تنظیم و نوشتن گزارش: میلاد جوادی

موقعیت جغرافیایی استان

سرکچال قله ای با ارتفاع ۴۱۵۰ در منطقه البرز مرکزی و در شمال آبادی شمشک و شمال آبادی روته قرار دارد.
سرکچال به همراه سه قله چهار هزار متری غربی آن بر روی یک خط الراس شرقی-غربی قرار دارد که در منتهی الیه شرقی آن سرکچال و در غرب، قله کلون بستک قرار دارد.سرکچال از طریق گردنه مرتفع ۴۰۲۰ متری وزرا، به قله برج متصل میشود و از سایر جهات به دره های شمالی آن یعنی «دریوک» و از جنوب به دره شمشک و لالون و از طریق قله ۳۴۰۰متری میان لالون به قله روته و از طریق گردنه جنوبی لجنی نیز به قله ی ۳۳۵۰ متری «پی ناسوم» و آبک متصل میگردد.شانه شرقی قله به ارتفاع تقریبی ۴۰۵۰ متر پس از تشکیل دو قله مرتفع دیگر از طریق یالی گرده مانند و پر شیب به دره لالون محدود میشود.

شرح گزارش برنامه

مسیر صعود به قله:
این قله ۳مسیر مهم دارد:
۱. مسیر غربی: گردنه دیزین – قله کلون بستک – خط‌الرأس سرکچال – قلل سرکچال ۳ و ۲ و در آخر قله سرکچال۱
۲. مسیر شرقی: روستای لالون- قله شانه شرقی – قله سرکچال۱
۳. مسیر جنوب غربی (لجنی): روستای سپیدستان – پناهگاه لجنی - قلل سرکچال ۳،۲،۱

شرح گزارش برنامه:
طبق اعلام قبلی ساعت ۳:۳۰ صبح تیم نه نفره ی  ما که متشکل از هشت نفر از همنوردان و یک سرپرست بود  در محل سیدخندان جمع شد و چند دقیقه بعد یا یک مینی بوس به سمت روستای سپیدستان حرکت کردیم و ساعت ۵صبح به روستای سپیدستان رسیدیم و بعد از میدان وارد کوچه ای از روستا شدیم و سربالایی کوچه را بالا رفتیم و در کوچه یک تابلو دیدیم که نوشته بود دسترسی محلی و آن کوچه را بالا رفتیم سپس از روی یال با شیب ملایم به سمت شرق حرکت کردیم و از سمت راست دیواره شمشک که پاکوب مشخصی داشت عبور کردیم که در مسیر پاکوب تابلوی قرمز رنگ مسیر پناهگاه را دیدیم که از سمت راست آن عبور کردیم و بعد از طی مسیر کوتاه بدون شیب، سپس بر روی یال به طرف شرق مسیر مان را ادامه دادیم و شیب افزایش پیدا کرد و با کمی پیمایش بیشتر، گردنه ای در سمت راست ما قابل دیدن بود که شیب بسیاری داشت و در مسیر پاکوب در ارتفاع ۳۴۴۰ متر از کنار سنگ های بزرگی عبور کردیم و شیب نیز افزایش یافت.
در نهایت در ساعت ۷:۳۰ صبح به پناهگاهی که معروف به پناهگاه لجنی بود در ارتفاع ۳۵۴۵ متری رسیدیم و رنگ این پناهگاه برخلاف نامش لجنی نبود و دیوار هایی با رنگ قرمز داشت و به مدت ۴۰ دقیقه برای خوردن صبحانه و استراحت در نزدیکی این پناهگاه توقف کردیم و پس از جلسه معارفه و در نهایت ساعت ۸:۱۰ دقیقه، هشت نفر از تیم نه نفره ی ما عازم قله شد و یکی از  همنوردان عزیزمان در نزدیکی پناهگاه ماند.
سپس بعد از پناهگاه از یال پر شیب شمالی پناهگاه به سمت قله مخروطی شکل صعود کردیم و در مسیر، استراحت های ۵ دقیقه ای کردیم و سپس از از روی یال تراورس کردیم و روی خط الراس قرار گرفتیم و در مسیر پیمایش خط الراس باد شدیدی شروع به وزیدن گرفت اما ما کمی قبل از قرار گرفتن در معرض باد خط الراسی به توصیه سرپرست با تجربه ی مان بادگیر های مان را پوشیده بودیم و بعد از پیمایش خط الراس در ساعت ۱۱:۱۵ به قله سرکچال۳ رسیدیم و پس گرفتن عکس و خوردن مقدار کمی از خوراکی های  بر روی قله بعد از سی دقیقه در نهایت ساعت ۱۱:۴۵ دقیقه قله را ترک کردیم و از همان مسیر صعود، راه برگشت را در پیش گرفتیم که ساعت 14 به پناهگاه لجنی رسیدیم و بعد از صرف ناهار در آن جا در ساعت 14:30 دقیقه پناهگاه را ترک کردیم و به سمت روستا حرکت کردیم.
در مسیر برگشت مان بین پناهگاه لجنی و روستا یه چشمه آبی بود که به صورت لوله کشی وارد حوضچه ای میشد و بعضی از افراد تیم ما از این آب برای آشامیدن استفاده کردند. در نهایت در ساعت ۱۵:۴۰ دقیقه به روستای سپیدستان و ماشین رسیدیم و به سمت تهران حرکت کردیم و در ساعت ۱۷:۲۰ دقیقه به مقصد مان یعنی تهران، چهار راه سید خندان رسیدیم و برنامه به پایان رسید.

دیدگاه‌ها

جهت ثبت دیدگاه وارد سایت شوید یا ثبت نام کنید.