گزارش صعود قله پاشوره

نحوه دسترسی از شهر مبدأ تا مقصد: تهران -جاده هزار - روستای نوا
مسافت از شهر مبدأ تا مقصد: 90 کیلومتر
سرپرست برنامه: مهدی فراهانی
نفرات شرکت کننده: آقایان : مهدی برزگر ، رضا روان خواه ، یاشار اصغری انباردان ، میلاد جوادی ، یونس قادری نژاد
بانوان : سیده سارا هاشمی ، نیوشا لطیفی ، طیبه امینی ، زهرا رئوفی
تنظیم و نوشتن گزارش: نیوشا لطیفی

شرح گزارش برنامه

در ابتدای گزارش یک توضیح کلی درباره قله پاشوره بدم ، علت نامگذاری این قله به دلیل وجود سنگ هایی هست که شبیه سنگ پا هستند و روی قله قرار داردند، سنگ های بسیار زیبایی هست ولی سعی کنیم که از این سنگ ها به عنوان یادگاری با خودمون بر نداریم و اجازه بدیم که قله پاشوره که به خاطره وجود این نوع سنگ ها نامگذاری شده ، برای همه کوهنوردان عزیز که صعود میکنند قابل رویت باشد .
موقعیت جغرافیایی این قله در نزدیکی روستای نوا و دشت آزو قرار گرفته است.(در شمال آن روستا نوا و جنوب آن روستا لاسم)
پاشوره از مجموعه قلل البرز شرقی حد فاصل روستا نوا در شمال و روستالاسم در جنوب است. شمال این خط الراس مشرف به قله دماوند در جنوب نیز خط الراس دوبرابر دیده می شود. ارتفاع تقریبی روستای نوا تقریبا  ۲۳۰۰  متر و ارتفاع تقریبی دشت آزو حدودا ۲۶۰۰ متر است.
صعود ما از دشت آزو و از جبهه جنوب شرقی بود.
مسیر رسیدن به روستا نوا و دشت آزو ، از جاده هراز بعد از پلور هست.

ساعت ۴ صبح زیر پل سید خندان قرار اولیه بود.
با تاخیر یکی از همنوردان عزیز ساعت حدود ۴:۲۰ به سمت روستا نواحرکت کردیم.
۱۰نفر به همراه سرپرست عزیز سوار ماشین (ون ) شدیم ،از جاده هراز به سمت روستا نوا حدود ۱ ساعت ۵۰ دقیقه راه داشتیم .
حدود ساعت۶:۱۵ به روستا نوا رسیدیم و از ماشین پیاده شدیم و آماده رفتن بودیم که متوجه شدیم در قسمت ورودی برای رفتن به دشت آزو ، یکسری از محلی های عزیز به خاطر مشکلاتی که چند وقت اخیر (اعم از آلودگی های محیط زیستی و....)توسط افراد مختلف دیده بودند ، اجازه ورود و عبور را منع کرده بودند.
حدود ۱ ساعت طول کشید تا بتوانیم اهالی عزیز را راضی کنیم و صعود خود را شروع کنیم .

با تاخیر پیش آمده ، حدود ساعت ۷:۳۰ دقیقه  با سرپرستی آقای مهدی فراهانی شروع به حرکت کردیم.
در ابتدای راه تابلو دشت آزو کاملا مشخص بود و مسیر را نشان میداد.
در کنار رودخانه مسیر پیش رفتیم و به دشت آزو رسیدیم.
یکی از زیبایی های مسیر نمای رخ شرقی دماوند بود که از ابتدا راه کاملا مشخص بود و چشم نوازی می کرد.
دشت آزو یکی از بی نظیر ترین طبیعت هایی که تا الان دیده بودم را داشت ، بسیار بسیار زیبا و چشم نواز بود.
۱ ساعت در دشت آزو پیمایش داشتیم ، مسیر بسیار کم شیب بود و حدود ساعت ۸:۴۰ به کلبه ای رسیدیم و برای صرف صبحانه توقف کردیم.
کنار کلبه جای بسیار مناسبی برای کمپ بود  زیرا آب آشامیدنی وجود داشت و افراد زیادی هم از شب قبل کمپ کرده بودند .
در پیش روی ما دو مسیر وجود دارد. یکی مسیری که از داخل دره تا زیر قله ادامه دارد و دیگری مسیر خط‌الراسی که پیش روی ما در جهت جنوب شرق و به عبارتی در سمت راست دیده می‌شود.

بعد از صرف صبحانه و آشنایی به همنوردان عزیزمون و مراسم معارفه ، ساعت حدود ۹:۲۰ دقیقه به مسیرمون به سمت قله در جهت جنوب شرقی  به سمت گردنه ادامه دادیم.
در طول مسیر تماما قله دماوند از رخ شرقی بسیار واضح و چشم نواز دیده می شد و لذت صعود را چند برابر میکرد.
بر روی یال حرکت کردیم و یکسری از جاها مسیر پرشیبی را پیش رفتیم.

حدود ساعت ۱۱:۳۰ به گردنه رسیدیم  که یکی از همنوردان عزیز به همراه سرپرست عزیز آقای فراهانی در آنجا ماندند و بقیه اعضا به سرپرستی آقای مهدی برزگر به مسیر خود به سمت قله در جهت جنوب شرقی ادامه دادیم.
در گردنه نمای رخ شرقی دماوند و قله آزاد کوه در شمال غربی میدیدیم ، روستا رینه هم کاملا مشخص بود، دریاچه لار و قله آسمان کوه لار دیده می شد، در جنوب شرقی گردنه خطالراس دوبرار و قله پروانه دیده میشد.

از مسیر گردنه به سمت قله خطالراس دوبرار و روستای لاسم در کوهپایه های آن در جنوب و همچنان دماوند نمایان بود.
بعد از حدود ۱ ساعت به خطالراس رسیدیم و مسیرمون را به سمت قله ادامه دادیم ، نمای سنگی رخ شمالی قله پاشوره در اینجا مشخص بود .
حدود ساعت ۱۳:۲۰ دقیقه به قله ابرت رسیدیم (به ارتفاع ۳۸۴۵ با توجه به تابلو قله)
روی تابلو راهنمایی کرده بود که ۴۸۰ متر فاصله داریم تا قله پاشوره ، سپس به سمت قله پاشوره حرکت کردیم ، کمی برف در مسیر بود که بعضی از عزیزان از روی برف آمدند و بعضی ها که کفش مناسب نداشتند از بالای آن حرکت کردند که روی برف گام برداری نکنند.
ساعت ۱۳:۴۰ دقیقه به قله پاشوره (به ارتفاع۳۸۵۵) رسیدیم .
بعد از کمی استراحت از همان مسیر صعود برگشتیم ،
ابتدا به گردنه آمدیم تابه یکی از عزیزان که به همراه آقای فراهانی منتظرما بودند برسیم و مسیر برگشت را از همان مسیر صعود ادامه دادیم .
در راه برگشت کنار کلبه دوباره استراحت کردیم و بعد در دشت آزو حدود ۱۵ دقیقه  عقب افتادیم چون مسیر پاکوب را گم کردیم ولی دوباره سریع در مسیر اصلی قرار گرفتیم و ساعت ۱۹:۲۸ دقیقه به نقطه شروع رسیدیم.

مدت زمان برنامه: ۱۲ ساعت
پیمایش با احتساب ساعت بنده(  coros)
۱۸ کیلومتر رفت و برگشت
ارتفاع مبدا :۲۳۰۰حدودا
ارتفاع قله: ۳۸۵۵
وضعیت انتن دهی: در بیشتر مناطق آنتن بود.
کنار کلبه امکان استفاده از آب آشامیدن بود

دیدگاه‌ها

جهت ثبت دیدگاه وارد سایت شوید یا ثبت نام کنید.