گزارش صعود قله پاشوره

تنظیم و نوشتن گزارش: فرشید آژیر

شرح گزارش برنامه

اهمیت صعود به قله پاشوره
قله پاشوره در فاصله تقریبی 20 کیلومتری جنوب شرقی بام ایران یعنی قله دماوند قرار دارد و اهمیت صعود به این قله بدلیل ارتفاع 3900 متری آن و به عنوان یکی از قلل مهم، زیبا و مرتفع نزدیک به دماوند است، وجود دشت بسیار زیبای آزو در مسیر صعود به این قله که امکان کمپینگ در این دشت را نیز فراهم نموده و همچنین وجود چشمه های آب با کیفیت در مسیر، این اهم را دو چندان می نمایدو همچنین دلیل اصلی نام گزاری قله پاشوره بدلیل وجود سنگ های آتشفشانی از نوع پوکه ای (سنگ پا) می باشد( خواهشمند است این سنگ ها را به عنوان یادگاری با خود بر نداریم )
قله پاشوره و مسیر صعود به آن یکی از بهترین نقاط برای دیدن شکوه و عظمت قله دماوند از سمت شرقی و همچنین یکی از بهترین نقاط برای دیدن خط الراس 60 کیلومتری دوبرار است و بدلیل وجود آنتن دهی تلفن همراه در بیشتر نقاط مسیر صعود، پاشوره یکی از ایمن ترین کوههای البرز برای امدادرسانی به کوهنوردان است.

موقعیت جغرافیایی محل:
مختصات جغرافیایی این قله: 35°49'53.9"N 52°16'38.5"E
مختصات جغرافیایی ابتدای مسیر: 35°51'12.7"N 52°12'53.3"E

مسیرهای صعود:
مسیرهای صعود به این قله عبارتند از:
روستای نوا، دشت آزو، گردنه ابرت، قله ابرت، قله پاشوره
روستای نوا، دشت آزو، دره پاشوره، قله پاشوره
روستای لاسم، یال جنوب غربی، قله پاشوره
مهمترین مسیر صعود به قله پاشوره مسیری است که از روستای نوا ا شروع می شود و بعد از گذر از دشت آزو و دشت پاشوره به قله پاشوره منتهی می شود. از دشت پاشوره نیز دو مسیر وجود دارد. مسیر گردنه ابرت و خط الراس که ساده تر است و معمولا برای صعود استفاده می شود (مسیر صعود ما) و مسیر دیگر از دره پاشوره در شمال کوه که بخصوص برای صعود دشوارتر است.
پوشش گیاهی مسیر صعود گیاهانی چون آویشن کوهی، گلپر، گزنه، بومادران و ..

شرح گزارش:
ساعت 4 صبح از محل پل سیدخندان به سمت جاده هراز حرکت کردیم، بدلیل ترافیک بعد 4 ساعت یعنی ساعت 8 صبح پای کار کنار کارخانه آب معدنی نوا رسیدیم.
بلافاصله گروه آماده صعود شد و مسیر کاملا مشخص پاکوب دشت آزو را از سمت شمال غربی منطقه در پیش گرفتیم و پس از طی 1.5 کیلومتر وارد دشت زیبا و مسحور کننده آزو شدیم این زیبایی با نیم نگاهی به پشت سر و تماشای عظمت دماوند دو چندان میشد.
پس از حدود یک ساعت پیمایش در مسیر دشت آزو به کلبه (پناهگاه) دشت رسیدیم و برای صرف صبحانه توقف کردیم رودخانه ای پر آب در کنار این کلبه جاری بود، توصیه می شود از نوشیدن آب آن بدلیل وجود گوسفند سرا در بالای دشت، خودداری نمایید.
بعد از صرف صبحانه ساعت 10 مسیر دشت را با شیب بسیار ملایم در پیش گرفتیم و به گوسفند سرا رسیدیم که کمی بالاتر چشمه ای وجود دارد که آب بسیار با کیفیتی دارد. مسیر صعود را به سمت جنوب ادامه دادیم بدلیل پر شیب شدن مسیر، دامنه کوه را به صورت زیگزاگ و تراورس بالا رفتیم و بر روی خط الراس با پاکوب مشخص قرار گرفتیم و پس از آن مسیر را به سمت شرق جغرافیایی و به سمت قله ابرت و پاشوره در پیش گرفتیم. با ورود به خط الراس پاشوره در نمای سمت راست یعنی سمت جنوب منطقه شاهد خط الراس عظیم دوبرار با دامنه های پربرف و قله رییس کوه و روستای لاسم خواهید بود و در سمت راست مسیر حرکت پرتگاه قراردارد و در نهایتا حدود ساعت 2 ظهر موفق به صعود اولین قله یعنی ابرت شدیم و پس از گرفتن چند عکس یادگاری مسیر را به سمت شرق جغرافیایی ادامه دادیم و ساعت 2:30 به قله پاشوره رسیدیم، جهت صرف نهار و گرفتن عکس یادگاری توقف کردیم، روستای رینه در کوهپایه دماوند و دشت لار در گوشه سمت چپ دماوند خود نمایی میکرد و محو تماشای مناظر اطراف شده بودیم ساعت حدود 3 بعد از ظهر بدلیل اینکه از برنامه عقب افتاده بودیم مجبور شدیم قله را ترک کنیم و مسیر برگشت را در پیش گرفتیم تا قبل از تاریکی هوا به ون برسیم.
در مسیر برگشت در روی گردنه پاشوره لحظه ای فرصتی یافتیم تا نظاره گر دویدن آهوی زرد زیبایی باشیم که سبب شور و شوق همنوردان شد و به راستی تجدید قوایی بود برای همه گروه، حدود ساعت 6 عصر بود که به کلبه دشت آزو رسیدیم و در میانه راه با تاریکی هوا نیاز به استفاده از هدلامپ شد و در نهایت ساعت 8 شب به ون رسیدیم و به سمت تهران برگشتیم.

دیدگاه‌ها

جهت ثبت دیدگاه وارد سایت شوید یا ثبت نام کنید.