گزارش صعود قله کهار

تاریخ برگزاری: ۱۶ تیر ۱۴۰۲
منطقه مربوط: روستای کلوان (غرب جاده چالوس، بعد از پل خواب)
ارتفاع پارکینگ خودرو (متر): 2065
ارتفاع سایت (متر): 2065
ارتفاع قله (متر): 4050
کل زمان حرکت از مبدأ تا پارکینگ (ساعت): 01:30
مسافت از شهر مبدأ تا مقصد: 83 کیلومتر
سرپرست برنامه: علیرضا رشید
نفرات شرکت کننده: بانوان: مرجان موجرلو، فرزانه رشید، سیمین دخت بهرامی، فاطمه هاشم، سید سارا هاشمی
آقایان: حسام الدین سماوات، پوریا ارقند، علیرضا شوبیری
تنظیم و نوشتن گزارش: علیرضا شوبیری

موقعیت جغرافیایی استان

استان البرز - شهرستان کرج - بخش آسارا - دهستان آدران - روستای کلوان

شرح گزارش برنامه

موقعیت جغرافیایی قله کهار:
قله کهار در سمت غرب اتوبان تهران-شمال و جاده چالوس قرار دارد. این قله 4050 متری از سمت شمال غربی به منطقه طالقان، از سمت شمال شرقی به گردنه عسلک، در جهت جنوب غربی به قله ناز و از سمت غرب به قله هفت خوان می‌رسد.

مسیر دسترسی:
از ابتدای عوارضی اتوبان تهران-شمال و طی مسافت حدود 68 کیلومتر وارد جاده چالوس به سمت کرج شده و بعد 10 کیلومتر نرسیده به پل خواب وارد جاده فرعی به سمت روستای کلوان شدیم و بعد از حدود 4.5 کیلومتر به روستای کلوان و پارکینگ روستا رسیدیم.

زمان‌بندی برنامه:
ساعت حدود 3 صبح از محل قرار در پل سیدخندان تهران حرکت کردیم و راس ساعت 5 صبح از پارکینگ به سمت قله راهی شدیم. حدود 12 ظهر به قله رسیدیم و زمان پایان برنامه و رسیدن به پارکینگ روستای کلوان هم حدود 5 بعد از ظهر بود. در این بین 40 دقیقه برای صبحانه در محل جانپناه که در نیمه مسیر صعود بود توقف کردیم بعلاوه حدود نیم ساعت در مسیر برگشت برای صرف ناهار و 4 بار هم در کل برنامه استراحت‌های کوتاه 5 تا 10 دقیقه داشتیم.

شرح برنامه:
بعد از رسیدن به پارکینگ روستای کلوان در ارتفاع 2065 متر و آماده شدن و مقداری انجام حرکات کششی، حرکت از مسیر خاکی شمال غربی روستا را راس ساعت 5 صبح و در روشنایی شروع کردیم. بعد از حدود 10 دقیقه در مسیر خاکی کنار روستا، از راه پاکوب مشخصی که به سمت راست (شمال شرقی) منحرف می‌شد و تا خود قله هم در تمام مسیر وجود دارد پیمایش را ادامه دادیم (یک ربع بعد از شروع مسیر روی یال اصلی افتاده و از اینجا به بعد اغلب مسیر در جهت شمال غربی می‌باشد). بعد از حدود 3 ساعت به محل جانپناه کهار در ارتفاع 3300 رسیدیم و پس از استراحت 40 دقیقه‌ای و صرف صبحانه دوباره در مسیر پاکوب به سمت قله قرار گرفتیم. جانپناه کهار هیچگونه امکاناتی ندارد جز اینکه در کنارش یک چشمه آب گوارا در دسترس است و می‌توان از داخل جانپناه برای شبمانی‌های زمستانه استفاده کرد. در طول مسیر و با نزدیک شدن به قله و بعد از ارتفاع 3600 متری، نمای قله زیبای آزادکوه در سمت راست مسیر پاکوب (در جهت شرق) وجود داشت. باید توجه داشت که از ابتدای پارکینگ تا محل جانپناه یک چشمه آب دیگر هم برای استفاده وجود دارد ولی بعد از جانپناه تا قله چشمه‌ای در دسترس نیست. هوا در طول مسیر و با توجه به زمان صعود در نیمه تیر ماه بسیار گرم بود با اینحال از حدود 200 متری قله باد شدید وزیدن گرفت و دمای هوا بطور ملموسی سرد شد. ساعت 12 ظهر و بعد از حدود 7 ساعت (پیمایش و استراحت) روی قله که مساحت بزرگ و مسطحی دارد، بودیم. روی قله چشم‌انداز زیبایی از منطقه علم کوه در جهت شمال غربی، شاه البرز و توچال در جهت جنوب و آزاد کوه و کمان کوه در جهت شرق وجود دارد. بعد از استراحتی کوتاه و عکاسی بلافاصله از همان مسیر رفت، به سمت روستای کلوان بازگشتیم. در نهایت حدود ساعت 5 بعد از ظهر به پارکینگ روستای کلوان و حدود ساعت 7 بعد از ظهر به محل قرار همیشگی باشگاه آلپ پایین‌تر پل سیدخندان رسیدیم. در صعود قله کهار از مسیر روستای کلوان با طول پیمایشی رفت حدود 7.5 کیلومتر و افزایش ارتفاع حدود 2000 متر، نکته مهم این است که شیب در طول کل مسیر تقریباً یکنواخت بوده و مسیر افقی یا با شیب خیلی زیادی وجود ندارد. به همین جهت با وجود زمان‌بر بودن و افزایش ارتفاع زیاد، مسیر خسته‌کننده‌ای نیست و زیبایی‌هایی نظیر پوشش گیاهی فوق العاده بخصوص بعد از جانپناه هم روحیه بخش و جذاب است.

دیدگاه‌ها

• میلاد جوادی

گزارش رو خوندم، بنظر نمی آید قله چالشی باشد... امیدوارم بتونم بعدا تجربه صعود این قله رو داشته باشم.

پاسخ

جهت ثبت دیدگاه وارد سایت شوید یا ثبت نام کنید.