گزارش صعود قله کهون

مختصات سایت (پای کار): 36°05'27"N 52°03'56"E
کل زمان حرکت از مبدأ تا پارکینگ (ساعت): 04:00
نحوه دسترسی از شهر مبدأ تا مقصد: میدل باس
مسافت از شهر مبدأ تا مقصد: ۱۶۰ کیلومتر(تهران"سیدخندان"الی روستای نمار)
سرپرست برنامه: مهدی فراهانی
نفرات شرکت کننده: آقایان : هانی جناتی کاشانی ، علیرضا رشید ، محمدباقر وحید ، سامان جاهد
بانوان : مریم کریمیان ، مرجان موجرلو ، مريم رادمرد ، سولماز كيانفر ، سیمین دخت بهرامی ، کارولین نیکو
تهیه مسیر با gps: مهدی فراهانی
تنظیم و نوشتن گزارش: علیرضا رشید

موقعیت جغرافیایی استان

استان مازندران،شهرستان آمل،بخش لاریجان،جاده پنجاب،منطقه نمارستاق...
روستای نمارستاق آمل ، مبدا صعود چندین چهار هزاری معروف در دل البرز مرکزی بوده . که یکی از این قله ها کهون بوده که از طریق دشت دریوک ، لرا ، گردنه سه سنگ میتوان به قله صعود کرد.

شرح گزارش برنامه

قله كَهون يا "كاعون" با ارتفاع ۴۰۴۶ متر در بخش البرز مركزي در رشته كوههاي البرز و جزو كوههاي شمالي ايران محسوب مي شود.
در بخش جنوبي اين كوهستان دره رودخانه " سه سنگ " جاري مي باشد .از شمال غرب  به قله " ناظر بزرگ(۴۲۷۸ متر)" و سپس " ناظر كوچك (۴۱۸۸ متر) "مرتبط می شود.و همچنين اين خط الراس به سمت جنوب شرق قله كهون را از طريق گردنه " سه سنگ " به قله " لهرا( ۳۸۹۰ متر ) "متصل مي کند. چشم انداز جنوب و جنوب غربي اين كوهستان ، دربرگيرنده خط الراس قله چپكرو . تخت خرس . كهو . دوخواهرون و سه سنگ مي باشد .نام این قله برگرفته از سنگ های بالای این قله است که به دو صورت معنی کرده اند اول به معنی سنگ های سیاهی که در بالای قله قرار دارد و در گویش مازندرانی به آن کَهو میگویند و دوم به خاطر سنگ های کهربایی که در دیواره های این قله قابل مشاهده است که به کهربایی بودن سنگ اشاره میکند.

روز جمعه ساعت ۴ صبح از تهران "پل سیدخندان" با یک دستگاه میدل باس حرکت کریدم ، جاده هزار (۵۰ کیلومتری شهرستان آمل) وارد جاده پنجاب شدیم. جاده آسفالته با بخش های خاکی ما را به روستای نمار با ارتفاع ۲۱۳۰ متر در حدود ساعت ۸ صبح رسیدیم ." از روستا تا پارکنیگ با ارتفاع 2200 متر شروع مسیر قله کهون در جهت جنوب غربی یک کیلومتر جاده خاکی داریم . پارکینگ محل مناسبی برای پارک ماشین است ، در پارکینگ سرویس بهداشتی وجود دارد .
در سمت جنوب پارکینگ رودخانه وجود دارد ، که بعد از عبور از پل بتنی مسیر در جهت جنوب غربی در بالا دست دره به صورت تراورس ما را به دره دریوک به ارتفاع ۲۳۵۰ متر می رساند. در دریوک دره وسیعی است ، که رودخانه های وسیع و پر آبی در ان وجود دارد . دره سرسبز و با امتداد شمال به جنوب می باشد.
دشت دریوک ، در جهت شمال غربی یکی از مسیرهای صعود قله ناظر بزرگ می باشد ، در ابتدای ورود به دره در جهت شمال پل فلزی وجود دارد ، که جهت عبور از رودخانه بهترین مسیر می باشد ، جهت صعود قله کهون مجبور به عبور از رودخانه هستیم و در جهت جنوب غربی بر روی یالی با شیب نسبتا تندی با مسیر پاکوب مشخص ادامه مسیر میدهیم. در بالا دست رودخانه حرکت می کنیم. به پیمایش ۲ کیلومتر به چشمه پر آب و زیبایی به اسم  چهل چشمه"آسونه کر" که از آب گوارایی نیز برخوردار بود رسیدیم.
از چشمه کمی به سمت جنوب با شیب تندی ادامه می دهیم و به گردنه ای میرسیم ، که قله کهون نمایان می شود. از گردنه که سرازیر می شویم  و وارد دره ای می شویم ، که ما از دره ای با رودخانه کم آبی به دشت لهرا به ارتفاع ۳۰۰۰ متر میرساند ، دشت لهرا چشمه کوچکی داشت و محل گوسفندسرا بود.
از دشت لهرا با افزایش ارتفاع با شیبی متوسط به سمت جنوب غربی و گردنه ای با ارتفاع ۳۶۰۰ متر به اسم سه سنگ حرکت کردیم . از گردنه به سمت شمال به شیب نسبتا تند به سمت قله حرکت کریم.
در نهایت در ساعت ۱۶:۰۰ به قله کهون" ۴۰۴۶ متر" رسیدیم و خوشحال از صعود، چند دقیقه ای دقیقه ای را بر روی قله سپری کردیم و بعد از آن به سمت گردنه فرود آمده و ساعت ۱۷:۰۰ به گردنه رسیدیم و از همان مسیر صعود به سوی دشت دریوک رهسپار شدیم و در نهایت راس ساعت ۲۰:۰۰ به پارکینگ رسیدم.

مسافت پیموده شده: ۲۶ کیلومتر
کل تایم برنامه ۱۲ ساعت( ۸صبح الی ۲۰)
کل تایم صعود ۸ ساعت(۸ صبح الی ۱۶)
کل تایم استراحت در صعود قله ۸۵ دقیقه
کل تایم فرود ۳:۵۰ ساعت(۱۶:۱۰ الی ۲۰)
کل تایم استراحت در فرود ۳۰ دقیقه

نکات مهم:
۱.آنتن دهی موبایل به صورت محدود در قله میباشد.
۲.جان پناه ندارد.
۳.بهترین فصل صعود خرداد،تیر و مرداد است.
۴.با توجه به طولانی بودن مسیر ترجیحا برنامه دوروزه اجرا گردد و یا در صورت اجرا کردن برنامه به صورت یک روزه، ساعت استارت صعود، زودتر باشد.

یخچال ها و جاذبه های طبیعی
دشت زیبای دریوک و لرا. آبشار های کوهره و آسونه کر .چشمه معدنی اَشلَگ.
پوشش گیاهی:

این کوهستان دارای پوشش گیاهی متنوعی مانند آویشن، انواع باریج، آنغوزه، درمنه، انواع گون، طره، گزنه، زرشک کوهی، زرین‎گیاه، پودنه و بومادران می‎باشد.
پوشش حیوانی:
حیواناتی مانند گراز، روباه، شغال، گرگ، خرگوش، انواع مار و آفتاب‎پرست نیز دیده می‎شود.
دسترسی به آب:
در کل مسیر صعود بغیر از گردنه تا قله آب در دسترس خواهد بود و رود دشت دریوک و رود دشت لرا قابل شرب است اما به دلیل وجود دام در منطقه بهتر است از سر چشمه ها که معروف ترین آن آسونه کر قبل از دشت لرا و چمشه لرا در آخر دشت لرا قرار دارد استفاده نمایید.

دیدگاه‌ها

جهت ثبت دیدگاه وارد سایت شوید یا ثبت نام کنید.