گزارش صعود دیواره شروین (مسیر خورشید)

تاریخ برگزاری: ۱۰ تیر ۱۴۰۰
منطقه مربوط: تهران-بندیخچال
تجهیزات فنی مورد استفاده: هارنس سنگنوردی، کتانی سنگنوردی، ابزار حمایت و فرود، کلاه سنگنوردی، کوئیک درا 15 عدد، تسمه 120 سانتی، کارابین پیچ، طنابچه بلوک، طناب 50 متری 2 حلقه
نحوه دسترسی از شهر مبدأ تا مقصد: میدان تجریش –میدان دربند-بند یخچال –دیواره شروین
سرپرست برنامه: مصطفی باوند
نفرات شرکت کننده: آقایان: هادی سرور ، مصطفی باوند

شرح گزارش برنامه

طول مسیر خورشید :حدود 300متر و هشت طول میباشد که در سال ۱۳۹۶/۰۶/۱۷  توسط اقایان مهدی کریم خانی و خشایارسیادت ومسلم فرهنگیان گشایش شده است از طول سوم اگر بخواهیم شروع کنیم میتوانیم از دهلیز کناری صعود کنیم و به کارگاه برسیم با این حساب طول کل 220متر خواهد بود.
ارتفاع زیر دیواره:2500متر
ارتفاع قله یا آخرین کارگاه:2800متری
تعداد کارگاهها:8 کارگاه زنجیر با رولهای 12و10هیلتیHST,HSA دونقطه فرانسوی
تعداد کارگاههای راحت:2کارگاه راحت –4کارگاه نیمه راحت- 2کارگاه تقریبا معلق بود.
طول یک: ۲۸ متر ، درجه 5,8
طول دوم: ۴۸ متر ، درجه 5,9
طول سوم: ۴۷ متر ، درجه 5,9
طول چهارم: ۳۰ متر ، درجه 5,9
طول پنجم: ۴۷متر ، درجه 5,10A
طول ششم: ۵۰ متر ، درجه 5.9
طول هفتم: ۲۵ متر ، درجه 5:10c
طول هشتم:۳۵ متر ، درجه 5:10D
درکنار طول پنج یک مسیر ابزار خور 18متری به صورت کمانی و موازی مسیر وجود دارد که میبایست از ابزارهای بزرگ استفاده کرد.
در طول آخر دو رول سمت راست کوییک بلند لازم دارد یا میتوان از تسمه و کارابین استفاده نمود تا سایش و شکست نداشته باشیم
جانپناه :شروین جزایری (متولد ۵ مرداد ۱۳۳۳ - فوت ۱۰ شهریور ۱۳۵۱) کوهنورد ایرانی بود. در پای دیواره بند یخچال در منطقه پس قلعه تهران و نزدیکی پناهگاه شیرپلا، جان‌پناهی به نام جان‌پناه شروین وجود دارد که پس از سقوط و کشته شدن وی به یادش بنا شده‌است تعداد 35نفر امکان اسکان دارد.ارتفاع محل پناهگاه 2600متری میباشد.
مختصات جانپناه:    N:35    51   08.48          E:51    25   54.31

شــــرح برنـــامــــه
با توجه به برنامه ریزی انجام شده  ، ساعت 7:00 به میدان دربند حرکت کردیم و با استفاده از تله سیژ تا انتهای مسیر تله رفتیم بعد از آن پیمایش شروع شد. از مسیر پا کوب به سمت بند یخچال حرکت کردیم در مسیر کافه هایی هست که میتوان نیاز روزانه خود را تامین نمود.در مسیر بعد از آخرین کافه یک چشمه سمت چپ پاکوب وجود داردکه به نام چشمه جعفری معروف است از این چشمه بطری ها را پر کردیم و به حرکت ادامه دادیم. ساعت8:45به پای دیواره رسیدیم و پس از آماده شدن و کنترل ، در یک کرده دو نفره ‌آقایان هادی سرور و مصطفی باوند آماده صعود شدیم .شاخصه مسیر خورشید رول اول و رولهای بعدی روی دیواره نوارهای قرمز رنگ میباشد که به دلیل آفتاب خوردگی به نوارهای سفید تبدیل شده است .کارگاهای مسیر و رولهای مسیر کاملا مشخص بود و طول اول و دوم وسوم وچهارم به ترتیب صعود شد.مسیرها کم کم سخت تر میشد تا به طول ششم رسیدیم از طول ششم به طول هفتم کمی درجه صعود بالاتر رفت .
تا اینکه در طول هفتم سخت تر شده و کارگاه معلق وجود دارد. از کارگاه هفتم به هشتم که انتهای مسیر بود . در طول هشتم از رول اول تا رول پنجم مسیر سختی بود.
 بعد ازآن بالای تاقچه سمت راست یک کارگاه معلق بود و پس از عکس یادگاری، همان مسیر طنابهای فرود آماده شده وفرود انجام شد.
در فرود دوحلقه طناب به هم وصل شد و فرود انجام شد از کارگاه ششم به بعد یک طناب تک رشته به کارگاه فیکس شد و تک رشته فرود آمدیم و نفر آخر با طناب بعدی دورشته فرود میامد و طناب فیکس شده را جمع میکرد و به کارگاه بعدی منتقل میشد. این کار باعث سرعت فرود شده بود.ساعت 15:00 در انتهای مسیر بودیم که همه وسایل و ابزارها جمع آوری شده و با صرف مقداری خوراکی و نوشیدنی لازم به سمت پایین حرکت نمودیم  .
در بند یخچال سنگهای بسیار بزرگ برای سنگ نوردی وجود دارد که میتوان از انها استفاده نمود از قبیل : سنگهای چکمه –مریم اسپیلت-سلام-قورباغه-ایینه- شکاف-پارس-آلبرت
پوشش جانوری: کل، بز، گرگ و خرس روباه و پرندگانش بلدرچین وحشی، سینه سرخ، عقاب طلایی، کبک معمولی
وضیعت آنتن دهی: تقریبا در طول دیواره آنتن وجود دارد.
دسترسی به آب: در طول مسیر کافه هایی برای تهیه اب وجود دارد در طول مسیر بعد از آخرین کافه یک چشمه به نام چشمه جعفری نیز وجود دارد سمت چپ مسیر پاکوب و آخرین نقطه برای تهیه آب می باشد.
پی نوشت:

1-حتما با افراد با تجربه مسیر را صعود کنید.
2-در طول مسیر حتما از نحوه خود حمایتها و طنابها کنترل دقیق داشته باشید.
3-در طول مسیر حتما هم طنابهای خود را کنترل کنید.
4-در کارگاهها حتما جهت آماده شدن صعود خود حمایتها و طنابها کنترل گردد.
5-در هر کارگاه طول بعدی با متراژ و مسیر ان روی دیواره با ماژیک سفید نوشته شده است.
6-حتما کرده ها دو نفره باشد تا زمان کمتری صرف شودو ایمنی بیشتر باشد.

دیدگاه‌ها

جهت ثبت دیدگاه وارد سایت شوید یا ثبت نام کنید.