گزارش صعود قله جانستون

تاریخ برگزاری: ۱۱ تیر ۱۴۰۰
منطقه مربوط: فشم ، جاده زاگون ، روستای آبنیک
سرپرست برنامه: هادی سرور
نفرات شرکت کننده: آقایان:احمد شریفی ، احسان رجبی ، كيان زاده طهماسبى ، مقداد شیخی ، میثم کریمی
بانوان:نیوشا لطیفی ، طیبه امینی ، فاطمه جابري ، مهسا خلیلی ، مهتا خلیلی ، نازنین عباسی ، حبیبه بهرامی کیا
فایل gps برنامه: دانلود فایل
تنظیم و نوشتن گزارش: نازنین عباسی

شرح گزارش برنامه

به نام خداوند آسمان و کوهستان

در روز برنامه و با کمی تاخیر از تهران به سمت روستای آبنیک حرکت کردیم و حدود ۱ ساعت طول کشید تا به روستا برسیم، روستای آبنیک با آب و هوای معتدل و نسبتا سرد در منطقه رودبار قصران بعد از روته، لالان و زایگان واقع شده است، پس از رسیدن به روستا مسیر خاکی حدود ۱ کیلومتر را با خودرو طی کردیم تا به محل پارکینگ در انتهای مسیر خاکی رسیدیم، از اینجا به بعد پیمایش با عبور از عرض رودخانه شروع شد، ساعت حدود ۷ صبح را نشان می‌دهد. ابتدای مسیر در لابه لای گیاهان سر سبز و در سمت راست رودخانه حس خوبی در لحظات آغازین روز برای تیم به ارمغان آورد. منطقه نسبتا شلوغ بود و تیم های بزرگی در جلوی ما قرار داشت که حرکت ما را نیز با تداخل همراه کرده بود، مسیر در نزدیکی خط القعر با شیب ملایمی ادامه پیدا می کند تا به محلی میرسد که با یک فراز و فرود نسبتا کوتاه به کنار چشمه می‌رسد، اینجا در ارتفاع ۲۷۰۰ هستیم و حدود ۳ کیلومتر پیمایش کردیم، پس محل مناسبی بود تا آبی بنوشیم و حرکتمان را ادامه دهیم در ادامه یک مسیر از بالا و یک مسیر از پایین پیش رو داشتیم که هر دو در انتها به هم می‌رسید، مسیر بالا چند قدمی نیاز به تعادل و تمرکز داشت که به صلاح دید سرپرست از مسیر پایین حرکت کردیم. در ادامه به دشتی وسیع با چشم انداز های طبیعی زیبایی رو برو شدیم در سمت راست قله خرسنگ و در روبرو قله جانستون و غار بیوک آقا نمایان بود، منطقه ای سر سبز با رودخانه ای در دل خود. زیبایی طبیعت خودی به ما نشان داد، این مکان را غنیمت شمردیم تا صبحانه میل کنیم. محل استراحت دقیقا محل جدا شدن قله های خرسنگ و جانستون بود، با توجه به برنامه باشگاه که ۲ تیم در برنامه حضور داشتند تیم دوم راهی خرسنگ شد و تیم اول به سمت جانستون حرکت را ادامه داد، ساعت حدود ۹ صبح است و ما به غار بیوک آقا رسیدیم از کنار غار مسیر ادامه پیدا کرد تا به ابتدای یال غربی رسیدیم از اینجای مسیر و با قرار گرفتن روی یک دامنه پر شیب فشار صعود آغاز شد، با پیمایش زیگزاک و شکستن شیب مسیر حدود ساعت ۱۰.۳۰ روی گردنه بودیم در ارتفاع 3800، محلی که زیبایی وصف ناپذیری داشت، درسمت راست خود قله جانستون در سمت چپ سرکچال ها و خلنو و در دوردست قله دماوند نمایان بود، آسمان نیمه ابری و باد نسبتا ملایمی در منطقه داشتیم که گهگاهی نوازش گر ما بود.
در ادامه با تراورس کردن در زیر قله جانستون غربی به خط الراس رسیدیم جایی در مسیر سمت چپ و جایی در مسیر به سمت راست خط الراس میرفتیم گاهی دست به سنگ میشدیم و گاهی بدون شیب پیمایش میکردیم تا حدود ساعت ۱۳ به قله جانستون شرقی رسیدیم، خدا را سپاس که قله ای دیگر صعود شد. پس از چند دقیقه ای استراحت و گرفتن عکس های یادگاری مسیر بازگشت را پیش گرفتیم، مسیر بازگشت تا بعد از تراورس زیر قله جانستون غربی با مسیر صعود یکسان بود ولی از آنجا به بعد در روی یال مسیر را ادامه دادیم تا به انتهای آن که گردنه ای قرار داشت رسیدیم در کف گردنه مسیر به سمت چپ متمایل شد تا مجدد به دشت جانستون رسیدیم، با کمی استراحت و عبور مکرر از رودخانه به روستای آبنیک رسیدیم، دیگر آفتاب غروب کرده بود و ساعت ۹ شب را نشان میداد، با روحی جلا یافته و تنی خسته از صعود به محل پارک خودرو رسیدیم، مسیر بازگشت تا تهران در این زمان بسیار پر ترافیک است که با صلاحدید راننده از مسیر روستای امامه بعد از حدود ۲ ساعت به تهران و محل قرار رسیدیم.

دیدگاه‌ها

جهت ثبت دیدگاه وارد سایت شوید یا ثبت نام کنید.