گزارش صعود قله واریش

ارتفاع سایت (متر): 2250
ارتفاع قله (متر): 2800
مختصات سایت (پای کار): 39 S 514884 3966346
تجهیزات فنی مورد استفاده: کفش کوهنوردی، باتوم، بادگیر و دستکش، لباس مناسب فصل، طتاب نفرادی، کوله پشتی مناسب فصل
نحوه دسترسی از شهر مبدأ تا مقصد: اتوبان همت به سمت غرب -بعد از ایران مال -جاده روستاهای وردیج و واریش -انتهای جاده روستای واریش
سرپرست برنامه: مهدی فراهانی

شرح گزارش برنامه

مسیرهای صعود قله:
روستای واریش ، دشت واریش ، روستای کندر
طبق برنامه قبلی ساعت 6 صبح روز جمعه 15 اسفند همگی در میدان دهکده المپیک جمع شدیم و با دو عدد ماشین سواری به سمت روستای واریش حرکت کردیم. در انتهای اتوبان همت غرب وارد جاده‌ای که به سمت روستاهای وردیج و واریش می رفت شدیم، جاده ای آسفالته و پر پیچ و خم و زیبا. بعد از پیمودن حدود 10 کیلومتر از کنار روستای وردیج و و سپس دره سنگ‌های مریخی عبور کردیم،  سنگ های به شکل های عجیب که  برخی از آنها شبیه به صورت های انسان و حیوانات هستند. پس از پیمودن حدود 5 کیلومتر دیگر در این جاده پر پیچ و خم به انتهای جاده و روستای واریش رسیدیم. در انتهای جاده و ورودی روستا توسط دهیاری پارکینگی تاسیس گردیده که  دارای نگهبانی است و مبلغی را به عنوان ورودی دریافت می‑کنند. در حدود ساعت 7:30 حرکت خود را از پارکینگ به سمت قله آغاز کردیم. در بخش جنوب غربی روستا جاده‌ای وجود دارد که چند صد متر اول آن آسفالت است و تا ابتدای یال ادامه دارد. از همان ابتدای حرکت باد می وزید و با افزایش ارتفاع بر شدت باد افزوده میشد. از مسیر جاده شروع به حرکت کردیم، تا به ابتدای یالی دارای پاکوب که منتهی به قله واریش می شد، سوار بر یال شدیم. بعد از گذشت چند دقیقه آب هوا و کوهستان روی زمستانی خود را به ما نشان داد و با افزایش ارتفاع و گذشت زمان بیشتر رخ نمایی می کرد تا اینکه سرعت باد به حدود 40 کیلومتر در ساعت رسید و با بارش برف تبدیل به بوران شد. وضعیتی که باعث کاهش محسوس حرکت ما گردید. برای یک استراحت کوچک، تجدید قوا، در امان ماندن از باد و بوران در پای یال صعود در کنار صخره ای پناه گرفتیم، توقف 15 دقیقه‌ای با خوردن خوراکیهای مختصر و به اشتراک گذاشتن وسایلمان با اعضای کم تجربه تر گروه پایان یافت و مجددا به مسیر صعود برگشتیم. در حین بالا رفتن به چند گروه که از قله بر می گشتن بر خوردیم. در حدود ساعت 10 صبح بود که به قله 2800 متری واریش رسیدیم، در قله سرعت باد و بوران بیشتر احساس می‌شد و دمای هوا منفی 4 درجه سانتیگراد بود. پس از گرفتن عکس در کنار تابلو تصمیم به برگشت از همان مسیر یالی که صعودکرده بودیم گرفتیم همزمان با کاهش ارتفاع از شدت بدی هوا به شکل محسوسی کاسته شد تا اینکه در نزدیکی روستا، بارش به شکل باران مشاهده می گردید. بارشی که مسیر جاده خاکی را گل آلود کرده بود و قدم برداشتن را تا حدی سخت کرده بود. با توجه به اینکه در پارکینگ موبایل آنتن نداشت از تلفن ثابت نگهبانی برای تماس با راننده استفاده کردیم، تا زمان رسیدن راننده ما به خوردن صبحانه سبکی که همراه داشتیم شدیم و در نهایت  با ماشین ها به سمت محل شروع برنامه و میدان دهکده حرکت کردیم و برنامه را به پایان بردیم.
پی نوشت:
·        آنتن دهی موبایل در منطقه و پارکینگ وجود ندارد
·        با توجه به کوهستانی بودن مسیر جاده امکان ریزش  کوه وجود دارد
·        قله های لیز و لیچه در قسمت شمال غربی قله اریش قرار دارند و از طریق خط الراس می توان به آنها دسترسی داشت
·        قله پهنه حصار در شمال  واریش و در زمانی که هوا صاف باشد قابل مشاهده است
·        مسیر صعود به قله آسان است

دیدگاه‌ها

جهت ثبت دیدگاه وارد سایت شوید یا ثبت نام کنید.