گزارش صعود قله البروس

منطقه مربوط: روسیه
ارتفاع پارکینگ خودرو (متر): 3847
مختصات سایت (پای کار): 43.3499° N, 42.4453° E
تجهیزات فنی مورد استفاده: کرامپون تکنیکال (نیش برف )، کلنگ کوهنوردی (ترجیحا تکنیکال)، هارنس سنگنوردی، تسمه 120 سانتی(1 عدد)، کارابین پیچ ( 1عدد)
نحوه دسترسی از شهر مبدأ تا مقصد: پرواز تهران به مسکو

موقعیت جغرافیایی استان

کشورها
جمهوری آذربایجان، گرجستان و روسیه
قله ای در باختر رشته کوه قفقاز در کابادینو-بالکاریا و کاراچای-چرکسیا در شمال فلات ایران در روسیه و نزدیک به گرجستان است.

شرح گزارش برنامه

قفقاز بزرگ، کوهستانی است که همراه با قفقاز کوچک، تشکیل رشته کوه قفقاز را می‌دهند. این کوهستان میان دریای خزر و دریای سیاه قرار دارد. طول قفقاز بزرگ از شمال غربی به جنوب شرقی یعنی از شبه جزیرهٔ تامان تا شبه‌جزیرهٔ آب‌شوران بیش از از ۱۱۵۰ کیلومتر است. کوه البروس با ۵۶۴۲ متر ارتفاع، بلندترین قله در قاره اروپا و قفقاز بزرگ می‌باشد.
این کوه دارای دو قله شرقی و غربی است که قله غربی قله اصلی آن است که با ارتفاع ۵۶۴۲ متر بلندترین قله اروپا لقب گرفته است ، قله شرقی ۲۱ متر کوتاه تر از قله غربی میباشد.
قبل از فروپاشی شوروی سابق قله مون بلان فرانسه بلندترین قله اروپا محسوب میشد . ولی در حال حاضر قله البروس بلندترین نقطه قاره اروپا به حساب میاید.
قله البروس جزو هفت قله بلند قاره ها میباشد،
بعد از کمی تحقیق پیرامون منطقه متوجه شدم که البروس دارای دامنه بسیار وسیعی میباشد بطوری که از ارتفاع ۳۴۰۰ متر تا ارتفاع ۴۲۰۰ متر شرکت های مختلف کمپ های زیادی را برقرار کردند. لذا با وجود این جمعیت هیچ مشکلی بابت اسکان و غیره وجود نداشت. نکته بعدی این بود که کمپ ها بیشتر بر روی یخچال ها بودن وجود دستگاه های پیست کوب و تله کابین ها و ماشین آلات مختلف و سرویس های بهداشتی که در همه جا بودن از لحاظ آلودگی محیط زیست یک فاجعه بود. ولی هیچکس به این موضوع کاری نداشت .!!!
باتوجه هماهنگی ها انجام شده در کنار تیم ما دو مربی و یک گاید همراهی می کند
روز اول :درتاریخ 1403/05/23 5:45
تهران به مقصد مسکو ترک شد و در ساعت ۱۰:۰۰ صبح فرودگاه بین الملی شرمتیوو مسکو و ساعت 16:40 مسکو به مقصد مینرالیه وودی ترک شد و ساعت 19:35 فرودگاه مینرالیه وودی سپس پس از انجام کار جابه جایی و دوتا ماشین یکی جهت حمل بار و دیگری مسافر در انتظار ما بود بلافاصله جابه جا شدیم ساعت 20:00 حرکت کردیم سمت آزائو و در نهایت ساعت
22:30رسیدیم هتل آنتائو در منطقه آزائو در ارتفاع 2300 به دلیل شرایط جوی برنامه تغییر کرد و ما بجای روز بعد باید میرفتیم ارتفاع بالاتر با تصمیم سرپرستان یک روز در هتل سپری شد
روز سوم 1403/05/25
بیدارباش: روز پنج شنبه صبح ساعت 9:00 هتل را ترک و با تله کابین تا ارتفاع 3800 که باید سه خط جابجا شد طی شد و در عرض نیم ساعت به ایستگاه آخر رسیدیم برا اسکان مشکلی نبود چون از قبل هماهنگی هاانجام شده بود بلافاصله در محل کمپ قاراباشی اسکان شدیم قرار شد روز بعد جهت هم هوایی تا ارتفاع 4500انجام شود
روز چهارم و پنجم : 1403/05/26,27
بیدارباش: طبق برنامه ساعت 7:00صبح جهت هم هوایی ارتفاع گرفتیم تا ساعت 13:00 سپس فرود اومدیم و بخاطر باد شدید که بود مشخص شد باید ساعت 23:00 جهت صعود به قله کل تیم اماده و استارت برنامه شروع میشود اینجا در کنار تیم گاید روسی به نام اصلان مارو همراهی کرد و طبق برنامه رأس ساعت مشخص تیم اماده و از کنار کمپ استارت خورد، باد سرد و نسبتا شدید بود ولی ب مسیر ادامه میدادیم سرپرست دوم جناب آقای گرمی پور لحظه به لحظه تیم کنترل و چک میکرد مبادا سرما تاثیر بگذاره هرچی ارتفاع میگرفتیم سرما و سرعت باد بالاتر پیش میره یکسره فقط راه میرفتیم جلو ما و پشت سرما سیل عظیم تیم های گوناگون در حرکت بود از چند تیم روسی سبقت گرفتیم جلو افتادیم اما هوا بشدت سرد بود نمیتونستیم استراحت کنیم یا چیزی بخوریم فقط راه میرفتیم تا ارتفاع 5000 شیب تند و سخت بود سپس تراورس کردیم تا رسیدیم به گردنه بین دو قله هوا کم کم روشن شد اما همچنان سرد بود شدت باد کمتر شد در اونجا از راه دور یک جانپناه فلزی خودنمایی میکرد مسیر ما به اونجا نمیخوره بعد تراورس باز شیب شروع شد اینبار باید هم طناب شویم طناب ها از قبل بارگذاری کردن جهت صعود اماده بود ما فقط باید هم طناب شویم که با کنترل و همراهی گاید و دو سرپرست برنامه اجرا شد و با احتیاط ادامه دادیم بی وقفه و بدون استراحت خیلی سخت بود اینجا به دلیل هم طناب نمیشد استراحت کرد و نمیشد سبقت گرفت باید پا ب پای نفرات جلو پیش رفت و شدت گرسنگی و ضعف هم بالا میرفت ، با همه سختی هم طناب تمام شد و میبایست دور زد مسیر رو و شیب ملایم پیش رو هست و تقریبا اخر مسیر و نزدیک شدن به قله اینجا من ضغف شدید پیدا کردم درخواست کردم باید یک چیزی بخورم سرپرست مخالفت کرد گفت از سرما میمیری گفتم بمیرم فقط اول چیزی بخورم😊 خلاصه هرچی گفتن رد کردم و نشستم چون واقعا به شدت گرسنه و ضعف کردم یکی از سرپرست کنار من و دیگری تیم را آروم هدایت کردن تا من برسم بلافاصله یک سیب خوردم جون گرفتم و ادامه دادم و به تیم رسیدم و کلا فاصله مسیر استراحت من تا قله نیم ساعت بود و در نهایت 8:30 دقیقه به قله رسیدیم ، قله خیلی شلوغ بود جا برا ایستادن نبود و هوا نسبتا پایدار شد برا کوتاهی کل تایم روی قله 10دقیفه نشد و به سرعت تیم ارتفاع کم کرد به هم طناب که رسیدیم ترافیک بود باز و مجبور بودیم با احتیاط و به ترتیب نفرات فرود بیایم تا دوباره رسیدیم به گردنه اونجا یک ربع تونستیم استراحت کنیم و سپس ادامه مسیر دادیم مسیر برگشت از همان مسیر صعود بود و هرچه ارتفاع کم میشد خستگی تیم بیشتر و فاصله بین نفرات زیاد افتاد از ارتفاع 4800به پایین دیگه نفرات ب اختیار خود فرود اومدن من در ساعت 14:10دقیقه به محل کمپ رسیدم سرپرست و چند نفر جلوتر من و بقیه دوساعت بعد ما رسیدن پایین و برنامه صعود بسته شد، قرار شد نیم روز باقی مانده در کمپ استراحت کنیم سپس فردا ساعت 9:00 صبح به ارتفاع پایین تر برویم
روز ششم : 1403/05/28
بیدارباش: طبق برنامه تمام وسايل جمع شد و رأس ساعت 9:00 صبح جابجايي به ارتفاع پايين تر انجام شد جابجايي از كمپ به تله كابين و از تله كابين به منطقه آزائو و سپس به هتل يك دو ساعتي زمان برد هتل ما همان هتل كه از ابتدا اومده بوديم بود و هماهنگ شده و پس از استقرار قرار شد تا شب استراحت كنيم و ساعت 21:00 جشن صعود گرفته مي شود و طبق برنامه رأس ساعت همه همنوردان دورهم جمع شدن و پس از ارائه گزارش برنامه توسط سرپرست برنامه و نوبت اهدا حكم صعود و پذيرايي به كار خود پايان داد
روز هفتم 1403/05/29
بیدارباش: پس از صرف صبحانه و آماده شدن براي ترك منطقه آزائو به سمت فرودگاه مينراليه وودي ،طبق برنامه باز دو ماشين جهت جابجايي اومدن و ساعت 12:00 منطقه به سمت فرودگاه ترك شد فاصله زماني دو ساعت و نيم مي باشد و ساعت 15:00 فرودگاه منيراليه وودي مستقر شديم ساعت پرواز ما به مسكو 19:30 مي باشد طبق برنامه اجرا شد اما ساعت 23:30 به زمين نشست تا جابجا شديم فاصله فرودگاه تا هتل محل اقامت يك ساعت و نيم بود و بلاخره ساعت 2:00 بامداد روز بعد هتل مستقر شديم
روز هشتم : 1403/05/30
اين روز طبق برنامه گشت شهري مسكو و روز آخر برنامه بود ابتدا از بازار بزرگ ايزمايلوو كه مقياسي از كاخ كرملين هست ،باغ السكاندر، ميدان سرخ، خيابان آربات، مترو
روز نهم : 1403/05/31
صبح ساعت 6:30 هتل به مقصد فرودگاه بين الملي شرمتيوو ترك شد و در ساعت 12:30 مسكو به مقصد تهران ترك شد و پايان كل برنامه البروس بسته شد 2024August

نکته:
در منطقه آزائو کلیه لوازم کوهنوردی و اسکی اجاره داده میشود، قیمت نسبتا بالا
هزینه خالص برنامه 1300دلار
هزینه بلیط مسکو به منیرالیه وودی 310دلار
هزینه بلیط تهران به مسکو 20میلیون
حجم بار مسکو به منیرالیه وودی 23 کیلو بار و داخل کابین 7 کیلوبار بنابراین چنانچه قصد سفر دارید باید از همان ابتدا از مبدأ تهران با 23 کیلوبار سفر کنید
حمل مایعات حتی آب از مسکو به منیرالیه وودی ممنوع می باشید
فاصله زمانی مسکو به منیرالیه وودی 3 ساعت و نیم میباشد

دیدگاه‌ها

جهت ثبت دیدگاه وارد سایت شوید یا ثبت نام کنید.