گزارش صعود قله جانستون

ارتفاع قله (متر): 3962
تجهیزات فنی مورد استفاده: طناب انفرادی
کل زمان حرکت از مبدأ تا پارکینگ (ساعت): 12:00
نحوه دسترسی از شهر مبدأ تا مقصد: تهران به فشم-فشم به زایگان - روستای آبنیک - خیابان جانستان
سرپرست برنامه: علیرضا رشید
نفرات شرکت کننده: آقایان : علیرضا رشید - سید علیرضا شوبیری - میلاد جوادی - حسین نجفی - علیرضا ثابتی راد - حسین مهاجرپور
بانوان : فرزانه رشید- محبوبه نجاری -لیلا مهریزی -فاطمه عباس پور - شیدا رمضانی -ناهید حمید - سحر خیر الدین
تنظیم و نوشتن گزارش: حسین مهاجرپور

شرح گزارش برنامه

درود به روح بلند کوهستان و بیدلان شیدایش

جانستون یکی از قلل البرز مرکزی می باشد که در منطقه فشم، رودبار قصران و در مجاورت روستای آبنیک قرار گرفته است. از دیگر کوه های نزدیک به این قله می توان به مجموعه خرسنگ در سمت شرق و گردنه ورزاب و قله برج در سمت غرب آن اشاره داشت. قله جانستون در خط الراسی واقع شده است که خاتون بارگاه را به برج متصل می نماید. از طریق قله برج نیز می توان به سایر قلل البرز مانند خلنو یا خط الراس هرزه کوه ها دست یافت.با توجه به اطلاعات موجود تابلوی قله جانستون در حال حاضر روی قله غربی قرار گرفته است که بر اساس برخی منابع این قله پیشتر ورزاب خوانده می شد.

در برخی منابع از ارتفاع 4100 متری برای جانستون یاد شده که همان 3950 متر دقیق تر به نظر می رسد.

نامگذاری قله
دو روایت در مورد وجه تسمیه این کوه وجود دارد. یک داستان می گوید که اولین صعود کننده این قله فردی غیرایرانی به نام جان استون بوده است(که البته دور از ذهن به نظر می رسد). روایت دیگر هم دلیل نامگذاری این کوه را سختی رسیدن به قله یا جان ستان بودن آن تفسیر می کند.مسیرهای معمول صعود به قله جانستون به شرح زیر هستند:

مسیر جنوبی: با گذر از دشت جانستون و تراورس به سمت غرب به قله ختم می گردد.
مسیر شرقی: از مسیر یال زمستانی که بعد از گذار از تنگه آبنیک و ابتدای دشت جانستون آغاز می گردد.
مسیر غربی: تا گردنه با مسیر صعود خرسنگ مشترک بوده و طولانی است.

شرح گزارش برنامه : روز جمعه 30 شهریور ساعت 4 صبح با یک دستگاه میدل باس از زیر پل سید خندان همراه با 13 نفر از اعضا باشگاه کوهنوردی و اسکی آلپ به سمت فشم و روستای آبنیک حرکت کردیم و ساعت 5:20 دقیقه صبح به انتهای روستای آبنیک و شروع مسیر کوهپیمایی از ابتدای خیابان جانستان رسیدیم، راس ساعت 5:30 صبح پیمایش ما به سمت شمال در امتداد رودخانه شروع شد در ابتدا رودخانه سمت چپ قرار دارد و بعد از نیم ساعت پیمایش به پل سیمانی که با تابلوی باغ اختصاصی رسیدیم و چون باغ خصوصی هست و انتهای آنرا با بنر و سیم بسته اند تیم ما وارد باغ نشد و مسیر خاکی را به سمت شمال ادامه داد تفاوت عبور از پل و ادامه مسیر در رودخانه ای است که جلوتر قرار دارد و پلی روی آن نیست و برای عبور از آن باید توسط گدار های رودخانه از آب عبور کنید ولی اگر کمی عقب تر از روی پل سیمانی عبور کنید به سمت راست رودخانه خواهید رفت . چون حجم آب رودخانه کم بود ما از گدار های رودخانه عبور کردیم و به سمت شمال رفتیم و پس از عبور از قسمتی سنگی به شیب اول کوه رسیدیم که مسیر به سمت شمال غربی کمی مایل میشود پس از عبور از مسیر سنگی که با سیم بکسل محدود شده به اولین چشمه در دشت جانستون رسیدیم پس از کمی استراحت در مسیری پاکوب و راحت به سمت غار دستکند بیوک آقا رفتیم ، در ساعت 7:36 دقیقه صبح تمامی نفرات به غار بیوک رسیده و پس از صرف صبحانه به سمت غرب و زیر گرده سنگی جانستون حرکت کردیم ، از غار بیوک آقا دو یال وجود دارد که از هردو میتوان صعود را انجام داد و به خط الراس سنگی رسید تیم ما با استراحت های کوتاه در یال اصلی حدود 600 متر ارتفاع گرفت و در ساعت 9:30 صبح به ابتدای خط الراس رسیدیم از اینجا به سمت شمال صعود کردیم و وارد دست به سنگ های زیر قله شدیم در اینجا هم از مسیر چپ زیر دست به سنگ میشود صعود کرد و هم از وسط سنگها که ما از روی سنگ ها حرکت کردیم ، روی سنگ ها با سنگچین مسیر مشخص بود در ساعت 11:20 دقیقه صبح تمامی نفرات گروه روی قله جانستون بودیم و تا ساعت 12 به استراحت و عکس یادگاری مشغول شدیم و در ساعت 12:15 دقیقه همگی قله را ترک کردیم و از همان مسیر رفت به سمت غار بیوک فرود آمدیم و با یک استراحت 45 دقیقه ای در غار بیوک و بازدید از غار و عکاسی تمامی نفرات ساعت 16 :40 دقیقه به روستای آبنیک رسیدیم و ساعت 17 سوار میدل باس شده و راهی تهران شدیم ، به علت وجود ترافیک آخر هفته ساعت 20 به پل سید خندان تهران رسیدیم .

آب آشامیدنی: روستا، ابتدای دشت جانستون، انتهای دشت، گوسفندسرای بالای غار
آنتن دهی موبایل: در برخی قسمت ها
نزدیک ترین امداد: فشم
محل های مناسب شبمانی: ابتدای دشت جانستون، انتهای دشت، گوسفندسرای بالای غار، گوسفندسرای واقع در غرب قله فرعی
جاذبه طبیعی منطقه: دشت جانستون
قله های مجاور: خرسنگ، ورزاب، برج
چالش های مسیر: دست به سنگ، مسافت نسبتا طولانی

دیدگاه‌ها

جهت ثبت دیدگاه وارد سایت شوید یا ثبت نام کنید.