گزارش صعود قله مهرچال

منطقه مربوط: لواسان کوچک ،روستای امامه
ارتفاع قله (متر): 3912
کل زمان حرکت از مبدأ تا پارکینگ (ساعت): 00:45
نحوه دسترسی از شهر مبدأ تا مقصد: آدرس از تهران (غرب به شرق): بزرگراه بابایی - گردنه قوچک - میدان لشگرک - جاده فشم - خروجی اوشان (میدان امام علی) - (چند کیلومتر جلوتر در سمت راست) خروجی امامه - ابتدای محل امامه بالا ، تابلوی “راحت آباد - خیابان مهرچال” ورود از سمت چپ به مسیر جاده راحت آباد -(بعد ازطی حدود 3-4 کیلومتر) باغ تنگه - محل پارک خودرو (سر یک پیچ نود درجه)
سرپرست برنامه: هادی سرور
نفرات شرکت کننده: آقایان: یاسر عطایی سرشت ، آیدین کیخایی
بانوان: سیده نگار صدیقی ، مرجان موجرلو ، بهاره خرمی ، نازنین عباسی
فایل gps برنامه: دانلود فایل
تنظیم و نوشتن گزارش: مرجان موجرلو

موقعیت جغرافیایی استان

قله مهرچال با ارتفاع ۳۹۱۲ متر از سطح دریا در رشته کوه‌های البرز مرکزی، شمال روستاهای امامه و کُند، در حدفاصل دشت لار و منطقه کوه‌های لواسانات قرار دارد که به دلیل مسیر نسبتا طولانی و همچنین دشواری در یافتن مسیر حرکت در منطقه، یکی از قلل مشکل و نسبتا ناشناخته البرز مرکزی بشمار می‌آید.
این قله یکی از قلل سه‌گانه قسمت جنوبی البرز مرکزی واقع در لواسانات است که به صورت نعلی شکل بهم متصل می‌شوند، این قلل سه‌گانه، خط‌الرأس مهرچال، پیرزن کلون و همهن را تشکیل می‌دهند.
قله مهرچال از سمت شمال به قله پیرزن کلون و از سمت شرق به قلل آتشکوه و ریزان متصل می باشد. جناح شمال شرقی قله، دشت لار است و دامنه های جنوبی آن توسط دیواره های بلندی به دشت راحت آباد و کُند بالا منتهی می شود.

شرح گزارش برنامه

به نام هستی بخش یکتا

معرفی قله:
o        وجه تسمیه نام قله:
مهر چال نامی باستانی به معنای محل پرستش مهر است، نامی که پیروان مهرپرستی و مدیسنا بعلت وجود آتشگاه قدیمی واقع در این کوه بر آن نهاده‌اند و از هزاران سال پیش به این سو نام خود را حفظ کرده است.

مسیرهای اصلی صعود به قله مهرچال :
1)      یال شمالی، با مبدأ صعود از روستای گرمابدر که اول به قله پیرزن کلوم و در ادامه مسیر به قله مهرچال می‌رسد.
2)      مبدأ صعود روستای امامه بالا و دشت مهرچال؛ قله مهرچال در ضلع شرقی دشت و قله پیرزن کلون در ضلع شمال‌شرقی دشت و قله همهن در ضلع شمال‌غربی دشت قرار دارد که لینک این مسیر در ادامه و اطلاعات اولیه برنامه می باشد. (مسیر تابستانی قله مهرچال)
3)     یال غربی با مبدأ صعود از تقاطع جاده امامه بالا و امامه پایین؛ با صعود و عبور از قلل اسپیدچال و همهن و طی کردن خط‌الرأس نعلی شکل، با عبور از قله پیرزن کلوم. (مسیر مناسب صعود زمستانی قله مهرچال)
4)      یال جنوب‌غربی با صعود و عبور از قله سای و با مبدأ صعود از روستای راحت آباد

گزارش برنامه اجرا شده :
شروع برنامه در بامداد روز جمعه از میعادگاه آلپی ها، یعنی همان ضلع جنوبی سیدخندان با دو ماشین سواری راس ساعت 4:35 دقیقه سفر یک روزه آغاز شد.
در آخرین روز اولین ماه فصل سوم سال حال و هوای پاییزی غالب و به دلیل بارش برف روز گذشته سرمای دل انگیزی درهوا احساس می شد. از شلوغی های گردنه قوچک خبری نبود و اندک اندک شبی تاریک در نهایت آرامش به صبح نزدیک می شد.
پس از گذر از شهر فشم خودروی ما در ابتدای ورودی روستای امامه منتظر ملحق شدن یکی از اعضای گروه از فشم شد. بعد از رسیدن خودروی دوم، به سمت روستای امامه ادامه مسیر داده و به باغ تنگه، محل پارک خودروها که کنار پیچی تقریبا نود درجه قرار داشت، رسیدیم.
صعود راس ساعت 5:45 دقیقه شروع شد بطوریکه رودخانه در سمت راست ما قرار داشت. پس از عبور عرضی از رودخانه، رستوران باغچه بیدستان در سمت راست قرار داشت که به دلیل تاریکی هوا خیلی قابل رویت نبود و متروکه به نظر می آمد. در اول راه چشمه ای قرار داشت که به علت تاریکی هوا به آن نزدیک نشده و از سنگ هایی که در کف دره به دلیل گذر آب کمی لغزنده بودند، راه خود را ادامه دادیم.
شروع مسیر در جهت خلاف مسیر حرکت رودخانه بود که بعد از چند دقیقه در مسیر پاکوب از سمت چپ رودخانه حرکت کرده و سپس به سمت راست رفته و وارد پاکوب قله مهرچال که از همان ابتدا با شیب تند به سمت بالا ادامه داشت، شدیم. پس از عبور از شیب، کم کم در راهی قرار گرفتیم که در آن قلعه تاریخی و مشهور مازیار قابل رویت گشت. با عبور از این دژ تاریخی که سمت راست ما قرار داشت از طریق راهی پاکوب که همراه با کمی برف بود، کم کم ارتفاع گرفتیم. تا اینجا مسیر، سخت نبوده و هنوز انوار خورشید نیز بر کوه ها پهن نشده بود. در ساعت 7:25 به گوسفند سرا که تاحدی برفی نیز شده بود، رسیدیم. در آنجا کمی توقف کرده و پس از معارفه و صرف مختصری خوراکی، در ساعت 7:45 مسیر را ادامه دادیم.
آفتاب بی رمق پاییزی کم کم روی کوه ها پهن شده و از آن طرف نیز برف های مسیر بیشتر می شد، با این حال از سردی هوا تا حدی کاسته شده بود. لحظه به لحظه که کوه ها نمایان تر می شدند هنر خالق جهان هستی نیز آشکارتر و تحسین بر انگیزتر می گشت. رودخانه بسیار کم آب بود و عبور از آن مشکل خاصی را ایجاد نکرد. پس از گذر از آبشارهای کوچک و چشمه ای کم آب (که به سختی می شد از آن آب برداشت) و سپس تنگه، در ساعت 9:30 به دشت مهرچال رسیدیم که در این جا مسیر قله همهن از یال سمت چپ و مسیر قله مهرچال از یال سمت راست متمایز می شدند. پس از صرف صبحانه و گرفتن چندین عکس ساعت 9:45 مسیر خود را ادامه دادیم.
حالا دیگر به میزان زیادی برف انباشته شده بود به طوری که پیمایش پاییزی ما را زمستانی کرد. تمامی گیاهان بین راه خشک و یخ زده بودند ولی نقاش جهان هستی به زیباترین گونه برف ها را روی آنها نشانده و اثری بس هنری به جای نهاده بود.
کم کم مسیر سردتر و نفس گیر شد بطوریکه برخی از همنوردان که اصلا انتظار این وضعیت را نداشتند کمی خسته شدند. در میانه های راه با تدبیر سرپرست گروه، استراحت های یک الی سه دقیقه ای کردیم تا گروه بتواند با انرژی و لذت بیشتری صعود خود را انجام دهد. در گردنه  سای – مهرچال به ارتفاع 3730 متر، استراحت پنج دقیقه ای داشتیم. ابر و باد منظره بی نهایت زیبایی را رقم زده بودند و هرچه زمان می گذشت ما بیشتر مبهوت عظمت خلقت و جهان هستی می شدیم.
بالاخره در انتهای یک سربالایی، ساعت 13:15 روی قله مهرچال قرار گرفتیم. قله مهرچال یا به قول محلی ها "کهو" بر فراز دشت لواسانات قرار دارد. در نمایی دیگر قله همیشه سربه فلک کشیده دماوند نیز خودنمایی کرده و ما را به سوی خود فرا می خواند. پس از مدت 15 دقیقه و گرفتن عکس و صرف میوه و ریز مغذی ها راس ساعت 13:30 از همان مسیر صعود، شروع به فرود کردیم.
با توصیه های سرپرست تیم، در فرود سرعت بیشتری گرفتیم. پس از استراحت های چند دقیقه ای که در مسیر برگشت داشتیم در میانه راه ساعت 15:30 ناهار خود را صرف کردیم. ساعت 15:45 مسیر فرود خود را با وجود آب شدن برف ها و تاحدی گلی شدن مسیر، با سرعت بیشتری ادامه دادیم. در ادامه، آفتاب پاییزی کم کم داشت رخت می بست و ما با سرعت به سمت مقصد باز می گشتیم و چه تاسف برانگیز که با فرا رسیدن غروب از دیدن زیبایی های دیگر مسیر محروم شدیم.
ساعت حدود 6 عصر که هوا کاملا تاریک شده بود با هدلامپ و چراغ قوه هایی که داشتیم در طبیعتی آرام و ساکت مسیر فرود را با احتیاط ادامه داده و در ساعت 19:00 به انتهای دره و رودخانه جاری در آن رسیدیم. بالاخره در ساعت 19:05 گروه به محل پارک خودروها رسیده و هر کدام از ما با کوله باری خاطره از یک روز بی نظیر و تکرار نشدنی به سمت مبدامان بازگشتیم تا فردایی دیگر زندگی خویش را دوباره از سرگیریم.
 به یاد داشته باشیم زمستان در راه است و به زودی برفِ سپیدِ سنگینی این منطقه را در بر خواهد گرفت و چه شگفتی هایی را دوباره رقم خواهد زد.

شاخص های برنامه اجرا شده:
Distance: 15.29 km
Time: 13:28:26
Avg Speed: 1.1 kph
Total Ascent: 1,698 m

Elevation                                                                             Temperature
Total Ascent: 1,698.0 m                                                           Min Temp: 13.0 °C
Total Descent: 1,777.0 m                                                         Max Temp: 35.0 °C
Min Elevation: 2,232.0 m                                                         Avg Temp: 21.0 °C
Max Elevation: 3,882.8 m

منابع آب در مسیر:
o       یک چشمه حدود 2 ساعت بعد از ابتدای مسیر
o       چشمه دائمی و اصلی که حدود 3 ساعت بعد از ابتدای مسیر در ابتدای تنگه و قبل از دشت می باشد. (اواخر تابستان رودخانه کم آب و چشمه ها تقریبا خشک می باشند)

وضعیت آنتن دهی منطقه :
در روستای امامه ، محل پارک خودرو و قله، آنتن دهی تاحدی قابل قبول ولی در طول مسیر مناسب نمی باشد.

§    لوازم مورد نیاز :
-    لباس مناسب آب و هوای پیش بینی شده (نسبتا خنک) شامل کاپشن پلار سبک و بادگیر و کلاه و دستکش پلار سبک
-    کفش Tracking
-    پوشش های لازم در برابر آفتاب شامل : کلاه ، عینک، کرم ضد آفتاب و...
-    تغذیه کافی و مناسب کوهنوردی(صبحانه ، نهار کربو هیدراتی سبک ، ریز مغذی های سبک و ریز خوراکی های قندی)
-    محلول آب و املاح معدنی و منیزیم دو لیتر
-    باتوم
-    زیراندازک
-    طناب انفرادی
-    کیف کمک های اولیه
-    مدارک شخصی
-    فلاسک آب جوش (اختیاری)

سی ام مهر ماه یک هزار و چهارصد

مرجان موجرلو

دیدگاه‌ها

جهت ثبت دیدگاه وارد سایت شوید یا ثبت نام کنید.