صعود دیواره بیستون (مسیر منصور)

تاریخ برگزاری: ۲۰ الی ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
منطقه مربوط: کرمانشاه - بیستون
تجهیزات فنی مورد استفاده: کلاه سنگ نوردی، کارابین پیچ-4 عدد، ابزار فرود و حمایت، هارنس سنگنوردی، کوئیک درا 15 عدد، طناب 60 متری دینامیک 2 حلقه، فرند سنگنوردی 1 دست، کیل سنگنوردی یک دست
نحوه دسترسی از شهر مبدأ تا مقصد: تهران - همدان-بیستون

رسیدن به قله: 16:30
فرود از پاکوب تا پلیس راه: 19:30

اطلاعات در مورد مسیر صعود:
رسیدن تا پای مسیر: برای رسیدن به محل پارک ماشین از روستای بلوردی به سمت خاکی پشت روستا و مختصات 34.3791744 ، 47.4043543 رفتیم. در انتهای جاده خاکی مکان نسبتا مسطحی برای پارک ماشین هست. به گفته افراد محلی بیستون، امنیت این جادههای خاکی برای پارک ماشین مناسب نیست. انتخاب بهتر پارک کردن ماشین در محلی مناسبتر و رفتن تا پای مسیر با تاکسیهای محلی است. خوشبختانه ماشین ما در طی برنامه در امان مانده بود. بعد از پارک ماشین و تجهیز کولهها به سمت دره رفتیم. در محلی که ماشین را پارک میکنید یک تپه کوچک سمت راست شما مشاهده میشود. به سمت تپه شروع به حرکت کردیم کمی شرقتر از تپه درهای وجود دارد وارد دره شدیم. از ابتدای دره سنگچین هایی را میشد مشاهده کرد که نشان دهنده مسیر بودند. هرچه جلوتر می رفتیم با دیدن سنگچینها از اینکه مسیر درست را آمدهایم مطمئن تر میشدیم. در مسیر دره نیاز به دست به سنگ شدن و عبور از چند گرده سنگ هست. ما برای گذر از دره و رسیدن به طول اول از طناب استفاده نکردیم ولی قسمتهایی از مسیر دره را می توان تا 5.10b هم درجه داد. در نهایت در انتهای دره سمت چپ لکه بزرگ و سیاهرنگی روی دیواره وجود دارد که نشان دهنده ابتدای مسیر منصور است. طول اول را بدون طناب صعود کردیم و به کارگاه طول اول درست سمت راست لکهی سیاه رسیدیم.

طولهای مسیر منصور:
طول 1:
فکر میکنم دلیل اینکه متوجه نشدیم طول اول راه صعود میکنیم نبود رول بولت بود. درجه مسیر پایین است.
طول 2: اینجا اولین رول بولت مسیر منصور را دیدیم. یک تراورس طولانی به سمت چپ و رسیدن به کارگاه.
طول 3: این طول از یک دهلیز عبور میکند و در بالای دهلیز به کارگاه می رسد.
طول 4: رول بولت های این طول مشخص بود و سیر مسیر را میشد از طریق بولتهای دنبال کرد.
پیاده روی تا ابتدای طول 5: طنابها را جمع کردیم و به سمت شرق شروع به حرکت کردیم. سمت راست تا جایی که به یک کتیبه بزرگ میرسیدیم رفتیم یک کارگاه کنار کتیبه بود. متوجه شدیم این کارگاه برای فرود است پس کمی غرب تر حرکت کردیم با مشاهده فیس سیاه رنگ شروع به صعود کردیم تا به کارگاهی رسیدیم که زیر یک کنج زیبا قرار داشت. بعدتر متوجه شدیم حدود 25 متر از طول 5 را تا رسیدن به این کارگاه صعود کردیم. یعنی در میان طول 5 در یک قسمت کنج مانند یک کارگاه نیمه راحت وجود داشت.
طول 5: اولین طولی که نیاز به پوشیدن کفش سنگ حس میشد. درجه این طول در حدود 5.10c بود. تعداد رول بولتها در کراکس مسیر نسبتا زیادتر بود و نیازی به ابزار گذاری حس نشد. بعد از عبور از کنج بالا بر روی یک طاقچه مانند سمت راست کارگاه طول 5 قابل رویت بود. نسبتا کارگاه راحتی بود و جا برای دو نفر کافی بود.
طول 6: در این طول یک فرند سایز متوسط استفاده کردیم. رول بولت ها به خوبی مسیر را مشخص میکردند.
طول 7:
طول 8: با یک تراورس کوتاه به سمت راست شروع میشود سپس به سمت بالا صعود کردیم. در نزدیکی کارگاه فاصله میانیها زیاد بود، از میانی استفاده نکردیم ولی میشد برای ایمنی بیشتر یک یا دو میانی استفاده کرد.
غار کریستالی: کمی بعد از طول 8 به غاری زیبا رسیدیم.
طول 9: در انتهای غار پشت گردهای که سمت چپ بود رول بولت ها را دیدیم. میتوان گفت فاصله رول بولت ها نزدیک و درجه A0 که در کروکی گفته شده مناسب این طول است. کراکس مسیر در یک کلاهک بالای گرده است که درجه 5.12 دارد. دقت کنید نفر آخر که وظیفه پاکسازی مسیر (کوییکها) را دارد حتما از مهارت کافی برخوردار باشد چون مقدار شکست طناب در رول بولت بالای کلاهک زیاد است و ممکن است با چالش مواجه شود.
طول 10: به سمت یک دهلیز میرود و سمت چپ دهلیز یک کارگاه راحت دارد.
طول 11: این طول نیز رول بولت ها کافی بودند. در انتهای این طول یک غار هست که برای رسیدن به کارگاه باید از آن عبور میکردیم. دهانه غار خیلی بزرگ به نظر نمیآید ولی با درآوردن کولههایمان هر سه به راحتی از آن عبور کردیم. شکست طناب در این طول زیاد بود.
طول 12: دهلیز را ادامه دادیم بالای دهلیز جایی که نسبتا شیب کمتر میشد یک کارگاه روی زمین بود. به پله دوم مسیر رسیدیم.
پناهگاه یال سخت: تقریبا 200 متر چپ تر از کارگاه طول 12 با چند دقیقه پیاده روی به پناهگاه زیبای یال سخت رسیدیم. پتوهای کف پناهگاه همگی خیس بودند ظاهرا سقف پناهگاه مشکل داشت و باران شبهای قبل وارد پناهگاه شده بود. آنها را خارج کرده و جایی پهن کردیم. شب را داخل پناهگاه خوابیدیم. از طنابهایمان و مقداری پلاستیک که در پناهگاه بود به عنوان زیرانداز استفاده کردیم تا خیس نشویم. میتوان گفت خواب راحتی در پناهگاه داشتیم.
طول 13: بالاتر از کارگاه طول 12 کمی چپ تر به روی کتیبهمانندی با شیب کم میشد دو رول بولت ابتدای مسیر را دید. هر سه این قسمت را رد کردیم. کارگاه این طول را پیدا نکردیم.
طول 14: این طول یک گرده نسبتا بزرگ است که رول بولت هایی مشخص دارد بالای گرده سمت راست کارگاه طول 14 بود.
طول 15: برای صعود این طول یک ثابت به بولت اول تا شکست اول مسیر کشیدیم و حمایتچی برای شکست کمتر طناب حمایت را از آنجا انجام میداد. این طول تعداد زیادی میخ و رول بولت داشت و درجه صعود مصنوعی A0 داشت. این طول را مصنوعی صعود کردیم و به کارگاهی معلق زیر یک سقف رسیدیم.
طول 16: از رول بولت دوم به بعد حمایتچی نفر صعود کننده را نمی دید. بعد از گذر از لبهی دیوار تا میانی بعدی فاصله زیادی بود و در فیس امکان گذاشتن میانی وجود نداشت. درجه صعود 11a بود. دقت کنید بعد از اینکه از دید حمایتچی خارج میشوید رول بولتی نمی بینید باید به سمت یک گرده که سمت راست شماست بروید. یک منقاری پایین گرده بود که با یک تسمه از آن میانی گرفتیم. تقریبا از پای منقاری می توان رول بولت ها را بالا تر دید. در پایین گرده نیز از فرند سایز بزرگ استفاده کردیم. بعد گرده تبدیل به یک کنج باریک میشود و بالا سمت چپ کارگاه قابل رویت است. از نظر من این طول چالش برانگیز ترین قسمت مسیر منصور بود.
طول 17: با کمی تراورس به سمت چپ اغاز میشد ابتدای ان یه کتیبه بود که میانی های ان نزدیک به هم بود و بالای آن چندین کنج و شکاف وجود داشت و فاصله میانی ها بسیار زیاد میشد تا جایی که انتخاب مسیر و شکاف سخت میشد که یه گوه چوبی در یکی از شکاف ها باعث شد نفر سر طناب از مسیر منحرف بشه و به سختی خودش رو به کارگاه برسونه. در ضمن برای این طول از چندین ابزار بعنوان میانی بهره گرفتیم
طول 18: مسیر 10a  تعداد رول ها محدود در انتهای مسیر هم کارگاه وجود ندارد. مسیر برای صعود نیاز به ابزار گذاری دارد.
پیاده روی پله سوم و تراورس
طول 19: وقتی به این پله رسیدیم عکسی که در کروکی وجود داشت را نگاه کردیم، بالاتر رفتیم و در یک غار کوچک استراحت کردیم. بالای غار سمت راست یک رول بولت قدیمی بود. صعود کردیم و به ابتدای تراورس بعد از پله سوم رسیدیم. یک کارگاه راحت در ابتدای طول بود. تراورس رول بولت های زیادی داشت و در اواسطش یک پله 1 متری به پایین باید فرود میآمدیم.
طول 20: تمام این طول حالت کنج و باز است. تکنیک صعود پاگستر خوبی برای صعود این طول نیاز بود. ما تصمیم گرفتیم نفر قد بلندتر تیم (186) سانتر را برای صعود سرطناب بفرستیم. فاصله میانی ها زیاد بود و از 2 فرند یکی سایز بزگ یکی کوچک استفاده شد. کارگاه این طول بالا سمت راست قرار دارد و از نوع راحت است.
طول 21: در این طول از ابتدای مسیر حمایتچی نسبت به صعود کننده دید نداشت. تعداد رول بولتها کم بود و از میانی فرند استفاده شد.
پیاده روی تا ابتدای طول 22: با دیدن عکسها به سمت ابتدای مسیر حرکت کردیم چپتر و پایین تر از ابتدای طول 22 یک کارگاه فرود وجود داشت که میتواند غلط انداز باشد. دقت کنید ابتدای این طول کارگاه ندارد. از پایین در ابتدای یک گرده دو رول بولت را دیدیم و به سمت رول بولت ها صعود کردیم.
طول 22: سیر صعود مسیر توسط رول بولت ها مشخص بود و از 2 میانی فرند نیز استفاده شد.
طول 23: در کروکی مسیر ، سیر صعود از سمت چپ سنگ بزرگ طاق مانند کشیده شده بود ولی رول بولت ها سمت راست سنگ بود. بعد از عبور از سنگ بزرگ به سمت چپ تراورس کردیم و ادامه رول بولتها از چپ ادامه داشت.

مسیر فرود از قله: به سمت غربی فرود آمدیم، دره سرسبز اول را رد کردیم و از دره بعدی فرود آمدیم تا به پلیس راه رسیدیم. تقریبا از ابتدای دره مسیر پاکوب مشخص است. ترجیها از ترک جی پی اس برای فرود استفاده کنید.  از پلیس راه تاکسی دربست گرفتیم و تا محل پارک ماشین رفتیم.

دیدگاه‌ها

جهت ثبت دیدگاه وارد سایت شوید یا ثبت نام کنید.