گزارش صعود تا ارتفاع 3300 متری قله هزار بند

تاریخ برگزاری: ۵ آذر ۱۴۰۰
منطقه مربوط: کیلومتر 70 جاده کرج به چالوس - روستای حسنکدر
نحوه دسترسی از شهر مبدأ تا مقصد: تهران-اتوبان همت- فاز یک آزاد راه تهران شمال- روستای حسنکدر
مسافت از شهر مبدأ تا مقصد: 40 کیلومتر
تنظیم و نوشتن گزارش: مهدی فراهانی

شرح گزارش برنامه

گزارش صعود تا ارتفاع ۳۳۰۰ متری قله هزار بند
قله هزاربند از قلل سنگی و فنی البرز غربی که در کیلومتر ۶۰ جاده چالوس واقع شده است. قله‌ای تیغه‌ای با دندانه‌های فراوان که به دلیل مسیر سنگی و صخره‌ای و ابهت خاص آن نام هزاربند را برآن گذاشته‌اند.
روز جمعه ۵ آذر ۱۴۰۰ ، ساعت ۶:۰۰ صبح با دو دستگاه خودرو شخصی به طرف جاده چالوس و روستای حسنکدر، مبدأ صعود حرکت کردیم. ساعت ۶:۰۰ صبح به روستا رسیده و هر دو خودرو را در کنار مسجد روستا پارک کرده و آماده صعود شدیم. ارتفاع مبدأ صعود ۲۵۰۰ متر بوده و هوا بسیار سرد و باد بسیار ملایمی در حال وزیدن بود. از همان یال تابستانی صعود را شروع کرده و با حرکت در غرب مسیر بر روی یال اصلی صعود قرار گرفتیم. مسیر از همان ابتدا مملو از برف بوده و نوید صعودی لذت‌بخش را می‌داد. ساعت ۸:۰۰ صبح به ابتدای یال صعود رسیدیم و برای خوردن صبحانه استراحتی ۳۰ دقیقه‌ای داشتیم. بیشتر مسیر از این قسمت به بعد به صورت دست‌به سنگ از گرده‌های مسیر و عبور از کنار دهلیزهای فرعی بود.
ساعت ۱۰:۳۰ صبح به ابتدای دهلیز اصلی که حدود ۱۰۰ متر طول داشت رسیدیم. برف بسیار زیادی داخل این دهلیز قرار داشت و کاملاً مستعد ریزش بهمن بود. قبل از شروع این قسمت از مسیر، تمامی نفرات تیم هارنس و لوازم فنی را آماده کرده و صعود را از قسمت راست دهلیز، جایی که بخاطر ریشه سنگ‌ها استحکام بالاتری داشت، به‌صورت دست‌به سنگ آغاز کردیم.
در اواسط مسیر بخاطر شیب بالا و خطرناک بودن مسیر، آقای مهدی فراهانی به صورت سرطناب مسیر را صعود کرده و با گرفتن کارگاهی طبیعی و ایمن در بالاترین نقطه این دهلیز، سایر نفرات به ترتیب در حمایت یومار صعود کردیم. ساعت ۱۳:۳۰ زیر دهلیز دوم که به قله فرعی منتهی می‌شد رسیدیم. قلل زیبای آزادکوه، کمان‌کوه، سرخاب و … رخ‌نمایی می‌کرد و ارتفاع این نقطه تقریباً ۳۰۰۰ متر بود. حجم برف بسیار زیادی در ابتدای دهلیز دوم قرار داشت و همگی ابتدای این دهلیز را به صورت آزاد صعود کرده و به شیب اصلی دهلیز دوم رسیدیم.
باقیمانده حدود ۵۰ متری مسیر را سرطناب صعود کرده و در بالای دهلیز دوم کارگاه طبیعی ایمنی گرفته و نفرات تک به تک با رعایت ایمنی از این قسمت نیز صعود کردیم. نکته حائز اهمیت ریزش زیاد سنگ و برف و یخ در این دهلیز و شیب حدود ۶۰ درجه‌ایی مسیر بود که انرژی زیادی از همگی نفرات گرفت.
پس از دهلیز دوم با عبور از مسیری تیغه‌ای در حمایت طناب به زیر دهلیز سوم رسیدیم.
قله فرعی کاملاً نمایان بود و فاصله بسیار کمی با ما داشت. در ساعت ۱۵:۳۰ در ارتفاع ۳۳۰۰ متری و با توجه به شرایط  دهیلز و شرایط نفرات تیم و به تشخیص سرپرست برنامه ، کل تیم از همان مسیر صعود ، با رعایت کامل مسائل فنی تصمیم به برگشت مسیر گرفت.
با توجه شرایط خوب آب و هوایی (عدم وجود باد) ، در ساعت ۲۴:۰۰ شب به روستای گچسر رسیدیم و برنامه به پایان رسید .

مسیرهای صعود به قله هزاربند:
۱- جبهه شمالی: مسیر شمالی از روستای حسنکدر به سمت غرب و خلاف جهت رودخانه شروع می‌شود و به دلیل فنی بودن و زیبایی خاصی که این مسیر دارد، مورد توجه اکثر کوهنوردان قرار دارد. صعود قله هزاربند در فصل زمستان از این جبهه نسبت به فصل تابستان کاملاً متفاوت بوده و در داخل تمامی دهلیزها مملو از برف بوده و مستلزم ثابت‌گذاری می‌باشد. درضمن تمامی تیغه‌های مسیر دارای نقاب‌های خطرناک و سنگ‌های ریزشی در مسیر صعود می‌باشد و در بعضی از نقاط دهلیزها، کاملاً مستعد ریزش بهمن می‌باشد.
۲- جبهه جنوبی: مبدأ صعود از جبهه جنوبی روستای همه‌جا می‌باشد. مسیری بسیار دشوار که به دلیل دیواره‌ای و ریزشی بودن میسر نیاز به صرف وقت بیشتر و حمایت‌های لازم می‌باشد.
۳- جبهه غربی: برای صعود از جبهه غربی می‌توان از روستای حسنکدر یا کیاسر خود را به گردنه کرچان رسانده و از آنجا قله هزاربند را صعود کنیم. همچنین این مسیر به دلیل ریزش بهمن برای صعود زمستانی اصلا مناسب نمی‌باشد.
بهترین زمان صعود قله هزاربند:
بهترین زمان برای صعود این قله خرداد ماه و مهر ماه می‌باشد.
وضعیت آنتن‌دهی موبایل:
در اکثر مسیر صعود از هر ۳ جبهه آنتن‌دهی سرویس‌های موبایل وجود دارد.
پوشش گیاهی منطقه:
آویشن ـ چای کوهی ـ گون ـ بومادران ـ درختچه‌های اورس ـ زرشک
پوشش جانوری منطقه:
کل ـ بز کوهی ـ گراز ـ عقاب ـ کبک ـ گرگ ـ شغال
نکات مهم برای صعود این قله:
از ویژگی‌های این قله در فصل زمستان می‌توان تیغه‌های باریک، نقاب‌های متعدد و شیب‌های بهمنی را بیان نمود. صعود این قله در فصل تابستان در اکثر نقاط توام با سنگنوردی بوده و در فصل زمستان به صورت ترکیبی از سنگنوردی و یخنوردی درای‌تولینگ می‌باشد. در مسیر صعود هیچگونه جان‌پناهی وجود نداشته و نزدیکترین مرکز امدا و نجات به منطقه روستای نساء می‌باشد.
قله هزاربند از لحاظ کوهپیمایی و شیب تندی که دارد قله انرژی‌بری محسوب می‌شود. خصوصاً در فصل زمستان که اکثر نقاط آن برفگیر بوده و صعود ۱ روزه زمستانی این قله بسیار دشوار است و نیاز به آمادگی جسانی و فنی بالایی دارد.

دیدگاه‌ها

جهت ثبت دیدگاه وارد سایت شوید یا ثبت نام کنید.