گزارش صعود قلل کلکچال و اسپیلت

ارتفاع پارکینگ خودرو (متر): 1815
ارتفاع سایت (متر): 1815
ارتفاع قله (متر): 3350
نحوه دسترسی از شهر مبدأ تا مقصد: شمال شهر تهران - انتهای خیابان شکیبایی - دره گلابدره
سرپرست برنامه: علیرضا رشید
نفرات شرکت کننده: آقایان: حمید میرزایی، میلاد جوادی، علیرضا شوبیری
بانوان: مرجان موجرلو، لیلا مهریزی، زهرا صنعتی
تنظیم و نوشتن گزارش: علیرضا شوبیری

موقعیت جغرافیایی استان

قله کلکچال یکی از قله‌های رشته‌کوه البرز مرکزی با ارتفاع 3350 متر بوده و به عنوان یکی از پررفت و آمدترین قله‌های شهر تهران شناخته می‌شود. دلیل پرطرفدار بودن این قله یکی داشتن چندین مسیر شناخته شده و با امکانات رفاهی متعدد و دیگری ارتفاع نسبتاً کم نسبت به دیگر قلل شمال شهر تهران می‌باشد. کلکچال قله‌ای منفرد است که در جنوب قله‌های لزون شرقی و غربی و گردنه پیازچال واقع شده و از چند یال می‌توان به آن صعود کرد. این قله از معدود قلل شمال تهران است که روی هیچ خط‌الراسی قرار ندارد. بر فراز قله کلکچال چشم‌اندازی از شهر تهران در سمت جنوب و جنوب شرق وجود دارد. در جهت شمال، قلل لزون و خط الراس توچال دیده می‌شوند. از سمت شمال شرق، نمایی از قله دماوند و قله دارآباد و از شمال غرب قله توچال و شاه‌نشین وجود دارد. واژه کلکچال را یخچال پربرف معنی کرده‌اند و البته بنا بر برخی روایت‌ها، کلکچال به خانه دیو سپید هم اشاره دارد.
قله اسپیلت نیز که در مسیر صعود به کلکچال قرار دارد، قله‌ای سنگی است در منتهی الیه جنوبی خط الراس توچال با ارتفاع تقریبی 3100 متر. این قله از بخش شمالی و از طریق گردنه کلکچال (لوپهنه) به قله کلکچال و خط‌الراس دارآباد و پیازچال متصل می‌شود و از سمت شرق نیز به شیرپلا، جان‌پناه شروین و مسیر دره بند یخچال و مسیر معمول شیرپلا می‌رسد. علاوه بر وجود دیواره شروین گرده‌ها و دست به سنگ‌های جذاب اسپیلت نیز نظر بسیاری از کوهنوردان را به خود جلب می‌کند.

شرح گزارش برنامه

مسیرهای دسترسی به قلل کلکچال و اسپیلت:
یکی از اصلی‌ترین مسیرها به قلل کلکچال و اسپیلت، مسیر پارک جمشیدیه تا اردوگاه کلکچال (پناهگاه کلکچال) است که در چندین نقطه دسترسی به آب آشامیدنی، کافه و سرویس‌های بهداشتی داشته و پرترددترین راه تا قله کلکچال است. این مسیر بعد از گذشتن از اردوگاه کلکچال و گردنه کلکچال از یال غربی قله، به کلکچال می‌رسد. مسیر دیگر که کمتر استفاده می‌شود از دره گلابدره شروع شده و بکرتر و سرسبزتر بوده و در انتها به اردوگاه کلکچال و مانند مسیر اصلی از طریق گردنه کلکچال به قله منتهی می‌شود. مسیرهای دیگری هم برای صعود به قله کلکچال وجود دارد از جمله انتهای دره دارآباد که البته مسیرهای طولانی‌تر و خیلی کم ترددتری هستند. قله اسپیلت هم که در میانه مسیر کلکچال قرار داشته و مسیر نرمال صعود به آن از سمت غرب گردنه کلکچال با حدود 20 دقیقه پیمایش می‌باشد. البته برای صعود به قله اسپیلت مسیر گرده‌ای از سمت جنوب قله هم وجود دارد که نیاز به تجربه و تجهیزات فنی است.

زمان‌بندی برنامه:
ساعت 5:40 صبح جمعه 12 آبان از پارکینگ دره گلابدره (در انتهای خیابان شکیبایی) به سمت قله کلکچال راهی شدیم و بعد از 4 ساعت و 50 دقیقه پیمایش و استراحت، راس ساعت 10:30 به قله کلکچال رسیدیم. 30 دقیقه در قله به استراحت و ثبت تصاویر گذشت. مسیر برگشت هم از همان مسیر رفت بود با این تفاوت که در گردنه کلکچال (که گردنه لوپهنه هم نامیده می‌شود) حدود 40 دقیقه برای رفتن به قله اسپیلت و برگشت دوباره به مسیر اصلی صرف کردیم. در نهایت هم ساعت 15:20 به پارکینگ دره گلابدره رسیدیم.

شرح برنامه:
بر اساس اعلام سرپرست برنامه، همه شرکت‌کنندگان تا ساعت 5:30 صبح در انتهای پارکینگ دره گلابدره (ارتفاع 1815 متر) حضور داشته و بعد از صحبت و هماهنگی اولیه راس ساعت 5:40 صبح از مسیر پاکوب سمت چپ دره به سمت اردوگاه کلکچال راهی شدیم. کل مسیر پاکوب مشخصی در جهت کلی به سمت شمال شرقی داشته و بدون نیاز به دست به سنگ یا مشکل دیگری به اردوگاه کلکچال منتهی می‌شود. در ابتدای این مسیر یک کلبه و کافه کوچک وجود دارد و در ادامه مسیر هم چندین چشمه آب و پوشش گیاهی قابل توجهی وجود دارد. ساعت 7:20 صبح زیر درختان کنار مسیر برای صرف صبحانه مقداری توقف داشتیم و حدود ساعت 8 صبح در ارتفاع حدود 2500 متر به دشت کوچکی رسیدیم که مزرعه و کلبه‌ای آنجا بود و دید خوبی به اردوگاه کلچال وجود داشت. ساعت 8:25 صبح به اردوگاه کلکچال (ارتفاع 2600 متر) رسیدیم و بعد از 10 دقیقه استراحت به سمت قله راه افتادیم.
از اردوگاه تا گردنه کلکچال هم پاکوب مشخصی وجود دارد و چند جایی هم در ابتدای مسیر علایم راهنما دیده می‌شود ولی دیگر از آب هیچ خبری نیست. ساعت 9:20 به گردنه کلکچال (ارتفاع 3030 متر) رسیدیم. به محض رسیدن به روی گردنه اولین صحنه‌ای که به چشم می‌آید، چشم انداز زیبایی از بخش بزرگی از خط الراسی دارآباد به توچال در روبرو است. وسط گردنه هم یک تابلوی بزرگ راهنما قرار دارد که مسیرهای مختلف را نشان داده است. روی گردنه چندین راه وجود دارد؛ یکی پاکوب اصلی در جهت شمال شرقی به سمت قله کلکچال، یکی پاکوبی جهت غرب به سمت قله اسپیلت، یکی پاکوبی در جهت شمال غربی به سمت اردوگاه شیرپلا و یک مسیر هم در جهت تقریباً شمال شرقی به سمت دره پیازچال. ما از پاکوب اصلی در جهت شمال شرقی به سمت قله کلکچال راهی شدیم و ساعت 10:15 دقیقه به قله فرعی کلکچال (ارتفاع 3300 متر) و ساعت 10:30 به قله اصلی کلکچال (ارتفاع 3350 متر) رسیدیم.
بعد از 30 دقیقه استراحت و عکاسی روی قله از همان مسیر به سمت گردنه بازگشتیم. در گردنه ابتدا در مسیر نرمال و در جهت غرب به سمت قله اسپیلت (ارتفاع 3100 متر) رفتیم. در این مسیر کوتاه 20 دقیقه‌ای که فراز و فرودی دارد، ابتدا به یک قله کوتاه‌تر رسیدیم که روی آن هم با رنگ نام اسپیلت نوشته شده بود و پایه فلزی هم قرار داشت ولی قله اصلی اسپیلت کمی جلوتر می‌باشد. اسپیلت یک قله صخره‌ای زیبا و مشرف به بند یخچال و دیواره شروین است. روی قله ظرفیت نفرات کمی وجود دارد و کوهنوردان به نوبت برای عکاسی روی مرتفع‌ترین نقطه قله می‌رفتند. ما هم بعد از عکاسی به سرعت به مسیر اصلی برگشتیم و به سمت اردوگاه راهی شدیم. در اردوگاه کلکچال که تقریباً تمام امکانات لازم را از جمله بوفه، رستوران با چند نوع غذای ساده و البته قیمت مناسب، سرویس‌های بهداشتی، نمازخانه، بخاری، میز و نیمکت و... را دارد حدود 45 دقیقه برای صرف ناهار و استراحت توقف کردیم و بعد دوباره از طریق مسیر گلابدره به سمت پارکینگ رفتیم و ساعت 15:20 برنامه به اتمام رسید.

وضعیت آب و هوا:
بر اساس پیش‌بینی سایت‌های هواشناسی هوای صبح روز جمعه نیمه ابری و از نزدیک ظهر به بعد آفتابی اعلام شده بود ولی بر خلاف این پیش‌بینی‌ها از حدود ساعت 8:30 صبح و بعد از عبور از اردوگاه، هوا کاملاً ابری شد و در تمام طول مسیر رفت تا قله و برگشت تا اردوگاه در مه بودیم. البته وزش باد یا بارش باران نداشتیم و دمای هوا هم خوب و دلپذیر بود و در سردترین زمان فقط روی قله دمای هوا به 2 درجه سانتیگراد بالای صفر رسید.

دیدگاه‌ها

جهت ثبت دیدگاه وارد سایت شوید یا ثبت نام کنید.