گزارش صعود قله بزم چال

ارتفاع پارکینگ خودرو (متر): 2569
ارتفاع قله (متر): 3280
مختصات سایت (پای کار): 35.79325 -52.04280 / 35⁰47´35.57″ N - 52⁰02′34.91″E
تجهیزات فنی مورد استفاده: چراغ پیشانی، آب حداقل 1.5 لیتر، کیف کمک های اولیه، تنقلات(شکلات، آبنبات،خرماو...)، فلاکس آب گرم، کفش کوهنوردی زمستانه، باتوم کوهنوردی به همراه گل برف، عینک کوهنوردی، صبحانه و نهار، دستکش زمستانه، پوشاک مناسب فصل زمستان شامل بادگیر قوی ویا کاپشن گورتکس، روحیه مناسب و جمعی
کل زمان حرکت از مبدأ تا پارکینگ (ساعت): 1:30
نحوه دسترسی از شهر مبدأ تا مقصد: مینی بوس
مسافت از شهر مبدأ تا مقصد: 77 کیلومتر
سرپرست برنامه: هادی سرور
نفرات شرکت کننده: آقایان : احسان نیک صفت ، مهدی عابدی ، یونس قادری نژاد ، یاسر عطایی سرشت ، بابک شعار قدیم ، مهدی برزگر ، آرش عباسی ، مهدی فراهانی
بانوان : طیبه امینی ، الهه جاپلقی ، آزاده رضایی زاده ، مهسا خرمی ، مروارید علیزاده ، سمیه گل محمدی ، الهه جاپلقی
فایل gps برنامه: دانلود فایل
تنظیم و نوشتن گزارش: دکتر یونس قادری نژاد

موقعیت جغرافیایی استان

استان مازندران

ناهمواری های استان و نحوه شکل گیری آن

قله بزم چال در استان مازندران از غربی ترین قلل رشته کوه 75 کیلومتری معروف به خط الراس دو برار واقع در جنوب قله دماوند و در استان مازندران میباشد که در شمال آن جاده هراز و رودخانه لار، در سمت غرب جاده هراز آبشار پلور، پل دخترو در سمت جنوب غربی گردنه امام زاده هاشم- جاده هراز میباشد.
از قله های مطرح اطراف قله بزم چال:
شمال شرق : دماوند و گل اندام
شمال غرب : تیزکوه
غرب :گل زرد ، سر استخر
جنوب شرقی: زرین کوه
در سمت شرق: رشته کوه 75 کیلومتری دوبرار که از غرب به شرق قلل مطرح میانرود ، لاسم، چنگیز چال ها (3.2.1) پروانه ، انگمار، دوبرار غربی ، دو برار شرقی، سوزچال و شاه ورس قابل ذکر میباشد
همچنین دریاچه سد لار نیز در شمال غربی قله بزم چال واقع شده است

تقسیمات سیاسی استان

استان مازندران استانی به نسبت پهناور در شمال ایران و جنوب حاشیه دریای خزر که از جنوب با استانهای سمنان، تهران،البرزو قزوین از شرق گلستان و از غرب با استان گیلان همجوار است وبه علت ویژگی آب و هوایی تنوع زمین های حاصلخیز، جنگلی ، ساحلی و وجود مناطق بکر دامنه ای و کوههایی شاخص همچون دماوند و علم کوه در اکثر فصول سال پذیرای مسافران ، گردشگران و کوهنوردان بسیاری است

شرح گزارش برنامه

طبق برنامه قبلی باشگاه آلپ ، ساعت 5 صبح جمعه مورخ 22 بهمن1400 در خیابان شریعتی جنوب پل سید خندان به اتفاق 15 نفر از همراهان عزیز شامل سرپرست و مربی محترم آقای هادی سرور  گرد هم آمدیم که در نهایت با تاخیر 20 دقیقه ای از محل قرار با یک دستگاه مینی بوس به سمت جاده هراز رهسپار شدیم محل شروع کوهنوردی و پارکینگ ماشین ، جاده هراز به سمت آمل 3 کیلومتر بعد ازگردنه امام زاده هاشم و سر پیچی موسوم به پل مرغی بود .
بعد از حدود 1:30 ساعت به محل پارکینگ رسیدیم ساعت 7 صبح با آماده کردن کوله ها و بعد از معارفه  مختصر دوستان حرکت به سمت قله بزم چال را با سرقدمی جناب سرور و از مسیر دره آغازکردیم بعد از عبور از یک سوله در حال ساخت مسقف آبی رنگ و کانکس بعد از آن از دومین یال شرقی بدلیل شیب و عوارض سنگی کمتر نسبت به اولین یال به سمت شمال-شرقی صعود به ارتفاع و خط الراس را شروع کردیم در ابتدای صعود هوا آفتابی – ابری بود که به تدریج ابرناکی آسمان بیشتر میشد درحالیکه پشت سر ما نیز مه دره ای در سمت غرب تشکیل شده بود که به سمت شرق و بالا در حال گسترش بود و زیبایی خیره  کننده ای ایجاد کرده بود. بروی عمده محل عبور ما نیزدر دره و یال ، برف نسبتا نرمی نشسته بود و نیاز به برف کوبی در بعضی از موارد احساس میشد.
مسیر صعود را با استراحت های کوتاه 1 تا 3 دقیقه ای و توقف 10 دقیقه ای جهت صرف صبحانه به سمت خط الراس معروف به دوبرار در جهت شمال با سرعتی هماهنگ ادامه می دادیم و در حالیکه مه غلیظ  منطقه ، در خط الراس به ما ملحق شده بود هر چند با کاهش دید ولی در فضایی وجد آور و مسحور کننده در زیر بارش پراکنده برفی سبکبار و وزش بادی ملایم و صورت نواز بعد از   3:30 ساعت پیمایش به خط الراس در ارتفا ع 3380 متری رسیدیم در این بین همنوردان با تجربه تر بویژه آقایان  یاسر عطایی و مهدی برزگر در هماهنگی بیشتر تیم کمک شایانی انجام میدادند و جناب فراهانی نیز با همراهی یکی از اعضای که گام آهسته تری داشتند در مسیر و پشتیبان تیم بودند بعد از رسیدن به خط الراس حدود 650 متر به سمت غرب بروی خط الراس ادامه مسیر دادیم و در حالیکه در جایگاههایی در جهت شمالی خط الراس نقاب برفی تشکیل شده بود با رعایت احتیاط و فاصله ایمن بعد از 30 دقیقه پیمایش دیگر در ساعت 11 بروی  قله بزم چال به ارتفاع 3438 در حالیکه ای فقط میله تابلو قله موجود بود و نشانه ای ازخود تابلو نبود به اتفاق تمامی همنوردان بجز یکی از اعضا ی تیم که جناب فراهانی همراهشون بود ، گام گذاشتیم . 15 دقیقه زمان صرف استراحت و عکس های خاطره انگیز روی قله شد و سپس شروع به فرود از مسیر برگشت کردیم در محل خط الراس با پیوستن جناب فراهانی و عضو دیگر تیم ،از یال صعود شده فرود رابا گامهایی آهسته به علت شیب دار بودن یال و کاهش دید ادامه دادیم و در ساعت 15 به محل پارکینگ ماشین در پیچ پل مرغی رسیدیم با توقف هایی که در امام زاده هاشم و یکی از کافه – رستورانهای تهران داشتیم در نهایت ساعت 17 به محل قرار اولیه در تقاطع پل سید خندان و شریعتی رسیدیم وبدین ترتیب پایان این برنامه با خاطره ای ماندگار نیز رقم خورد.

کل مسافت پیمایش: 7.2 کیلومتر

معمولا منظور از ارتفاع سایت
    ارتفاع محل شروع پیمایش هست

• بابک شعار قدیم

بسیار عالی و جذاب و دقیق.
    ممنون از گزارشتون

سپاس از حسن نظر شما

• مهدی برزگر

با عرض سلام
    سپاس از جناب آقای دکتر یونس قادری نژاد که افتخار همنوردی با انسانی چنین شریف و با اخلاق باعث افتخار این بنده حقیر است . جسارتا نام سرکار خانم اله چاپلقی در بخش مردان اصلاح شود
    تشگر

جناب برزگر گرامی بزرگوارید ،
    سپاسگذارم و خوشحال از
    همنوردی با شما که همواره دلگرم کننده و روحیه بخش دیگران هستید

• طیبه امینی

بسیار دقیق و گویا نوشته شده، بسیارممنون

تشکر از همراهی و لطف شما

پاسخ

جهت ثبت دیدگاه وارد سایت شوید یا ثبت نام کنید.