گزارش صعود قله تخت سلیمان

تاریخ برگزاری: ۲۶ تیر ۱۴۰۳
منطقه مربوط: منطقه علم‌کوه و تخت سلیمان می‌باشد که در منطقه کوهستانی البرز غربی و در استان مازندران واقع شده است.
ارتفاع قله (متر): 4659
کل زمان حرکت از مبدأ تا پارکینگ (ساعت): 2:00
مسافت از شهر مبدأ تا مقصد: 140 کیلومتر
سرپرست برنامه: مهدی فراهانی
تنظیم و نوشتن گزارش: داود قاسمی

موقعیت جغرافیایی استان

استان مازندران شهرستان کلاردشت- رودبارک

شرح گزارش برنامه

قله تخت سلیمان یکی از قلل مرتفع منطقه علم‌کوه و تخت سلیمان می‌باشد که در منطقه کوهستانی البرز غربی و در استان مازندران واقع شده است. این قله در مرکز چین‌خوردگی بلند و طولانی رشته‌ای به همین نام در ارتفاع ۴۶۵۹ متر از سطح دریا (در البرز شمالی) واقع شده‌است.قله تخت سلیمان از سمت شمال توسط تیغه‌ایی با ارتفاعات برج مانند ۴۴۰۰ متری به خط‌الرأس دندان اژدها و تیغه رستم نیش جنوبی متصل است و از جناح غرب و جنوب‌غربی توسط یال‌های پرشیب و ریزشی به مجموعه یخچال‌های هفت‌خوان می‌رسد. تخت سلیمان از جنوب توسط تیغه‌ایی به برج‌های شانه‌کوه و در ادامه به وسیله گرده آلمان‌ها به قله علم‌کوه  متصل است. این قله از سمت شرق هم با یال‌های پرشیب به یخچال‌های منطقه تخت‌چال و تخت‌سلیمان منتهی می‌شود که دیواره معروف تخت‌سلیمان هم در همین سمت قرار گرفته است. قله تخت سلیمان از سمت غرب به یخچال غربی علم‌کوه به نام یخچال اسپیلت و یخچال هفت‌خوان ختم می‌شود.
مهم‌ترین مسیرهای صعود به قله تخت‌سلیمان:
1-مسیر شمالی: سرچال - رستم‌نیشت - سیاه‌گوگ جنوبی- دندان‌اژدها - قله تخت سلیمان (که از نظر فنی در زمستان جذابیت بسیار زیادی دارد.)
2-مسیر جنوبی: پناهگاه سرچال -  مسیر تخت‌چال یا منطقه علمچال - گردنه شانه‌کوه - صعود یال جنوبی - قله تخت سلیمان
3-مسیر غربی: دره سه هزار - گردنه شانه‌کوه - یال جنوبی -  قله تخت سلیمان

شرح برنامه:

روز دوشنبه 25 تیرماه 1403 ساعت 2:30 بعد از ظهر  با یک گروه چهار نفره به سرپرستی آقای مهدی فراهانی از تهران با دو دستگاه خودرو شخصی به سمت  مجتمع کوهستانی ونداربن حرکت کردیم، عصر همان روز به پناهگاه رسیدیم وبعد از بررسی شرایط تصمیم گرفتیم که شب در پناهگاه استراحت کنیم مطابق برنامه ساعت 2:15 صبح سشنبه 26 تیرماه از ونداربن حرکت را به موازات رودخانه به سمت سرچال آغاز کردیم، از مشخصه های این مسیر عبور نمودن از دو پل چوبی بر روی رودخانه می باشد، سپس به یک سنگ بزرگ در مسیر می رسیم که به سنگ کشتی معروف است تقریبا در میانه راه می‌باشد و یکی از مشخصه های این مسیر اصلیاین مسیر می باشد. بعد از سنگ کشتی مسیر مقداری شیب بیشتری می گیرد و افزایش ارتفاع بیشتر می گردد. بعد حدود 4 ساعت و نیم پیمایش در هوای خنک به جانپناه سرچال رسیدیم، در آنجا استرحت کوتاهی نمودیم و از چشمه موجود در آنجا مقداری آب برداشتیم و به سمت  دهلیز شمال شرقی شروع به پیمایش کردیم مسیر تا ابتدای دهلیز شیب نسبتا کمی دارد و در بیشتر مسیر باید از روی یخچال عبور نمود. در ارتفاع 4000 متری به ابتدای دهلیز رسیدیم و کرامپون پوشیدیم  و با کلنگ و وارد مسیر صعود شدیم، مسیر دارای شیب بسیار تندی ست، برف نسبتا زیادی در دهلیز بود با توجه به آب شدن برف شل شدن سنگهای دهلیز هرز گاهی ریزش سنگ از بالادست داشتیم به همین دلیل باید کاملا مراقب بود و چشم از مسیر برنمی‌داشتیم تا در صورت قرار گرفتن در مسیر ریزش سنگ احتمالی بتوان واکنش مناسب را نشان داد صدمه صدمه‌ای به اعضای تیم وارد نگردد. تا ارتفاع حدود 4300 متری بر روی برف صعود نمودیم وسپس کمی به سمت چپ منحرف شدیم و  وارد مسیر سنگلاخی و پر از سنگ ها درشت و ریز شدیم که منتهی به قله می شود، این بخش مسیر زمان نسبتا زیادی را از ما گرفت. حدود ساعت 12:30 به قله رسیدیم استراحت کوتاهی کردیم و سمت غرب حرکت کردیم تا به مسیر فرودمان که دهلیز شمال غربی بود برسیم، در این مسیر مقداری دست به سنگ شدیم، باتوجه به ریزشی بودن عبور از مسیر نیازمند دقت بسیازر زیاد است. از ابتدای دهلیز شمال غربی به دلیل شیب بسیار تند و ریزش دانم سنگ تصمیم گرفتیم که با دو حلقه طناب که همراهمان بود اقدام به فرود کنیم تا فرود با ایمنی بیشتری انجام شود، با استفاده ازکلنگ برف اقدام به ایجاد کارگاه T  شکل نمودیم و این تکنیک فرود را تا انتهای دهلیز و رسیدن به بخش بدون برف ادامه دادیم، شیب این دهلیز شمال غربی بیشتر از دهلیز شمال شرقی می باشد و  با توجه به عرض کمتر و وجود دیواره ریزشی در هر دو سمت عبور از آن  نیازمند دقت بسیاری می باشد.
دوباره به کف یخچال برگشتیم و پیمایش را به سمت جانپناه سرچال ادامه دادیم، حدود ساعت 6:15 بود که به جانپناه رسیدیم وبعدداز استراحتی کوتاه و برداشتن آب ساعت 6:45 فرود به سمت پناهگاه ونداربن را شروع کردیم به ساعت 20:45  شب با رسیدن به ونداربن برنامه به پایان رسید.
کل مسافت پیمایش شده از ونداربن به ونداربن: 22 کیلومتر
کل مدت زمان اجرای برنامع: 18 ساعت
شروع برنامه ساعت 2:15 صبح 26 تیر ماه 1403
پایان برنامه: ساعت 20:45 شب 26 تیرماه 1403

وضعیت  جوی در روز اجرای برنامه:
در روز اجرای برنامه هوا بسیار صاف و خنک بود و پدیده جوی خاصی وجد نداشت. به دلیل واقع شدن این قله در کنار یخچال‌های بزرگ طبیعی، به طور کلی دمای منطقه پایین است باید پیش بینی پوشاک مناسب را داشت.

دسترسی به آب در منطقه:
1-قرارگاه ونداربن2
2-چشمه کنار کشتی‌سنگ
3-چشمه کنار کنگلک بالا (کنار گوسفندسرا) که آب کمی در این زمان داشت.
4-پناهگاه سرچال (آب چشمه از طریق لوله به کنار پناهگاه منتقل شده است) بنابر اعلام برخی از همنوردان سال قبل آب بسیار کمی داشت.

وضعیت آنتن دهی تلفن همراه:
در بیشتر مسیر ونداربن به سرچال آنتن دهی وجود ندارد و یا بسیار ضعیف است. در پناهگاه سرچال آنتن‌دهی موبایل خیلی خوب است. بعد از پناهگاه هم در صورتی که در ارتفاعات قرار بگیریم احتمال آنتن‌دهی وجود دارد.

نیازمندیهای صعود:
1.     گذراندن دوره های برف و یخ و داشتن توانایی و دانش پیمایش در برف چال و یخچال
2.     همراه داشتن طناب و کرامپون کلنگ برف
3.     استفاده از پوشاک مناسب پیمایش در برف و یخ
4.     حضور مستمر در ارتفاع نسبتا بالا، آمادگی و هم‌هوایی نفرات شرکت‌کننده بسیار مهم است.
5.     در صورت قصد اقامت در سرچال همراه داشتن کیسه خواب و لباس گرم مناسب شب مانی ضروری می‌باشد

دیدگاه‌ها

جهت ثبت دیدگاه وارد سایت شوید یا ثبت نام کنید.