گزارش صعود قله خلنو

مسافت از شهر مبدأ تا مقصد: 35 کیلومتر
سرپرست برنامه: حسین تمیمی
نفرات شرکت کننده: خانم ها: مرجان موجرلو
آقایان: علیرضا رشید، سید محمد حسام مهاجرانی، حمید میرزایی، اسماعیل پارسایی، امید جوانمرد
تنظیم و نوشتن گزارش: حسین تمیمی

موقعیت جغرافیایی استان

قله خلنو در البرز مرکزی با ارتفاع 4375 متر سومین قله مرتفع منطقه پس از دماوند و علم کوه میباشد. این قله واقع در شمال شمشک و رودبار قصران، از شمال به دره رودخانه وارنگه‌رود، از شرق به دشت لار (محدوده‌ی لواسانات) و از غرب به‌وسیله خط‌الرأس هرزه‌کوه به منطقه دره رودخانه کرج متصل می‌گردد و از هر سو دارای شیب‌های تندی است. این قله سرچشمه اصلی رودخانه وارنگرود بوده که سرچشمه و منبع اصلی دریاچه سد کرج می‌باشد.

شرح گزارش برنامه

مسیرهای دسترسی:
قله خلنو از چندین مسیر قابل دسترسی است.
1-از طریق روستای لالان، آبشار لالان، گردنه ورزاب و قله خلنو
2-از طریق خط الراس سرکچال به قله برج، تیغه های ژانداک و قله خلنو
3-از طریق دره وارنگه رود، دریاچه خلنو و قله خلنو
4-از طریق خط الراس جانستون به قله ورزاب، گردنه ورزاب و قله خلنو
وضعیت جوی روز برنامه:
در روز برنامه هوا کاملا صاف و آفتابی با حداکثر دمای 10 درجه در قله و سرعت وزش باد تا 15 کیلومتر بود.
وضعیت آنتن دهی منطقه:
بعد از روستای لالان و در وردی تنگه لالان آنتن موبایل قطع شده و در طول مسیر دسترسی به موبایل وجود ندارد.
وضعیت دسترسی به آب شرب:
در مسیر دو چشمه وجود دارد. قبل از آبشار لالان چشمه تلخاب که آب آن برای آشامیدن مناسب نیست و چشمه دوم بالاتر از آبشار و در ابتدای مسیر دره ورزآب که آب گوارا و قابل شرب دارد.

شرح برنامه:
روز جمعه 23 تیرماه از مبدا حرکت همیشگی باشگاه آلپ واقع در زیر پل سیدخندان روبروی موزه عباسی حرکت با همراهی 6 نفر از همراهان باشگاه و در ساعت 2.30 دقیقه بامداد آغاز شد. با توجه به عدم جابجایی ساعت در سال 1402 و گرم شدن هوا و به جهت استفاده هر چه بیشتر از هوای خنک صیحگاهی ساعت حرکت زودتر از برنامه های دیگر در نظر گرفته شد. با حرکت به سمت منطقه فشم و روستای لالان در ساعت 4 صبح به محل پارکینگ در انتهای روستا رسیده و با آماده شدن نفرات به سرعت به سمت قله رهسپار شدیم.
بعد از محل پارکینگ و در محل دو راهی در روستا، باید به سمت راست و راه باریکی که اطلاعات راهنمای محلی بر دیوار آن خودنمایی میکند وارد شده و در مسیر خلاف جهت رودخانه ادامه مسیر داد. پس از طی مسافتی کوتاه باید از رودخانه عبور کرد که خوشبختانه دو تخته چوبی جهت عبور ایمن در این محل قرار گرفته بود، با عبور از رودخانه و قرار گرفتن رودخانه در سمت چپ مجددا در دره به سمت آبشار ادامه مسیر دادیم. هوای مطبوع و خنک صبح تابستان انرژی تیم را مضاعف کرده و با سرعت مناسبی در شیب ملایم دره پیشروی نمودیم. ساعت 5.45 دقیقه به چشمه تلخاب رسیده و طبق برنامه ریزی قبلی سرپرست برنامه، مشغول صرف صبحانه ای سبک شدیم. با تجدید قوا و یک ربع استراحت و به منظور حرکت تیم در خنکی هوا با ریتم حرکت مناسب و نه چندان آرام در ساعت 6.30 صبح به آبشارلالون و محل کمپ تیم های دیگر رسیدیم. تیم های زیادی قله خلنو را به صورت یک و نیم روزه و با شبمانی در محل آبشار صعود میکنند که با توجه به شرایط مناسب تیم باشگاه آلپ و به جهت جلوگیری از کوله کشی صعود یکروزه در دستور کار بود.
با رسیدن به محل آبشار و توصیه سرپرست همه اعضا تیم باتوم های خود را آماده کرده و با سرقدمی آقای علیرضا رشید حرکت به سمت بالای گردنه پرشیب ورزآب آغاز شد. با حرکت آهسته و استراحت های 5 دقیقه ای در هر ساعت، تیم موفق به صعود گردنه شده و در ساعت 9 صبح در بالاترین نقطه گردنه مستقر شدیم. در اینجا منظره زیبای قلل برج، خلنو کوچک و بزرگ در سمت چپ، قلل میش چال، سرخرسنگ و پالون گردن در روبرو و قلل جانستون و خرسنگ در سمت راست هر کوهنوردی را مملو از انرژی و آماده صعود خواهد کرد. با توجه به صعود کندتر یکی از همنوردان، بیسیم در اختیار ایشان قرار گرفت و با ارتباط ایشان با سرپرست برنامه مقرر شد ایشان با صعود آهسته تر به سمت قله حرکت نمایند.
با حرکت از روی گردنه و کاهش موقت ارتفاع وارد کاسه خلنو شده و با ورود به مسیر زیر قله که شیب بیشتری داشت با گام آهسته به سوی قله حرکت کردیم. مسیر زیر قله خلنو کوچک به سمت این قله رفته و با طی مسیر با شیبی تند به گردنه مابین دو قله خلنو کوچک در سمت چپ و قله خلنو در سمت راست میرسیم. با توجه به آمادگی تیم و حرکت پیوسته و با سرعت خوب راس ساعت 11 صبح بر فراز قله قرار گرفتیم. با گرفتن عکس های یادگاری و صرف غذایی سبک پس از 45 دقیقه فرود را آغاز کرده و با همراه شدن نفر عقب گروه در ارتفاع 4100 متری تمام نفرات تیم به سوی گردنه ورزآب رفتیم. پس از نیم ساعت به بالای گردنه رسیده و با خوردن ناهار و تجدید قوا مسیر شن اسکی فرود را در پیش گرفتیم. این مسیر تا نزدیکی آبشار و تا محل چشمه بالای آبشار امتداد دارد و سرعت فرود را چند برابر میکند، لیکن در صورتی که اعضای تیم به تکنیک های فرود مسلط نباشند زمین خوردن در این مسیر چندان دور از انتظار نیست اگرچه خطری هم به همراه نخواهد داشت. به هر حال توصیه میگردد در صورت وجود ریسک و عدم آشنایی، مسیر پاکوب فرود در سمت راست شن اسکی انتخاب گردد. با ادامه فرود در ساعت 4 عصر به محل پارکینگ روستا و مینی بوس تیم رسیدیم و پس از 12 ساعت و پیمایش بیش از 22 کیلومتر برنامه به پایان رسید.
مسافت پیمایش شده: ۲۲ کیلومتر
ارتفاع مبدا :۲۵۰۰
ارتفاع قله: ۴۳۷۵
ارتفاع گرفته شده: ۱۸۰۰

دیدگاه‌ها

• میلاد جوادی

صعود یک روزه خلنو، آمادگی بدنی بالایی میخواد!!!
    ولی خوبیش اینه که سبک تر صعود میکنین و وسایل سنگین شب مانی رو با خودمون حمل نمیکنیم.

پاسخ

جهت ثبت دیدگاه وارد سایت شوید یا ثبت نام کنید.