گزارش صعود قله سبلان

منطقه مربوط: مشگین شهر
ارتفاع سایت (متر): 3700
ارتفاع قله (متر): 4811
نحوه دسترسی از شهر مبدأ تا مقصد: ترمینال آزادی (اتوبوس تهران به مشگین شهر)
سرپرست برنامه: هادی سرور
نفرات شرکت کننده: آقایان : محمدرضا جعفری ، سیدداود هوشدارپور ، محمدحسین فرقانی ، كيان زاده طهماسبى ، آیدین کیخایی
بانوان : زهرا لبیبی ، آزاده رضایی زاده ، بهاره خرمی
تنظیم و نوشتن گزارش: بهاره خرمی

شرح گزارش برنامه

مسافت کل صعود: ۴ کیلومتر
مختصات قله : ۴۷٫۸۳۶۸۱۰، ۳۸٫۲۶۶۹۶۰
بهترین فصل صعود :  تابستان

پوشش گیاهی : گیاهانی مثل انواع زرشک، سیر، میخک، گل سرخ، روناس، گل گاو زبان و آلاله، زنبق و لاله در دامنه‌ سبلان می‌رویند.
گوناگونی جانوری : خرس قهوه‌ای، راسو، روباه، شغال،‌خرگوش، قرقی، جغذ، هدهد، چکاوک، پرستو، چلچله، کلاغ، عقاب طلایی و گراز
مسیر شمال‌شرقی (مسیر رایج)، که از آبگرم شابیل واقع در جنوب شهر لاهرود در جاده اردبیل به مشکین‌شهر آغاز می‌شود و با عبور از پناهگاه به وسیله یال شرقی به قله می‌رسد. مسیر پناهگاه تا قله کاملاً پاکوب بوده و مشخص است و در بیشتر قسمت‌های آن پرچم‌های راهنما وجود دارد. این جبهه ساده بوده و کوهنوردان معمولی به راحتی صعود تابستانه را در چند ساعت (صبح تا ظهر) انجام می‌دهند
مسیر غربی، که از پای دریاچه قره گل شروع می‌شود و پس از گذر از هرم چال و یخچال عظیم هرم به جان‌پناه غربی و سپس قله سبلان می‌رسد.مسیر جنوبی، که از سمت جنوب قله آغاز می‌شود و در نزدیکی قله به وسیله یال شرقی به قله منتهی می‌شود. در این مسیر جان‌پناهی وجود ندارد. این جبهه سخت‌ترین راه صعود به این قله می‌باشد که از سنگ‌های بزرگ تشکیل شده‌است. پیست اسکی آلوارس که یکی از مجهزترین پیست‌های اسکی ایران است در این مسیر قرار دارد.

گزارش صعود"
گروه نه نفره باشگاه آلپ در روز سه شنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۳۰ در تعاونی ۹ ترمینال جنوب تهران حاضر شدند و اتوبوس ساعت ۲۲ به مقصد مشکین شهر حرکت کرد. دو توقف یکربعه یکی ۱۲ شب و دیگری قبل از طلوع آفتاب برای خواندن نماز و خوردن چایی داشتیم. کمی قبل از رسیدن به مشکین شهر اتوبوس خراب شد ولی با توقفی ۴۰ دقیقه ای مشکل برطرف گردید و ساعت ۹:۵۰ صبح چهارشنبه یکم تیرماه به ترمینال مشکین شهر رسیدیم. کوله ها رو در گوشه ای از اتاقک داخل ترمینال چیدیم و برای خرید مواد غذایی و گونی برای حمل کوله ها یکساعتی داخل شهر گشتیم. پس از آن سه ماشین از همان ترمینال کرایه کردیم و در یک رستوران کباب خوشمزه ای خوردیم و ساعت ۱۲ راهی شابیل شدیم.
کوه سبلان در جنوب شرق مشکین شهر قراردارد و شابیل در ۴۸ کیلومتری آن واقع شده است.
از شابیل تا پناهگاه سبلان یک جاده خاکی ده کیلومتری هست  که با ماشین های شاسی دار ما را به پناهگاه در ارتفاع 3700 متری رساندند. ساعت حدود ۱۴:۳۰ بود. اتاقی که از قبل رزرو شده بود را تحویل گرفتیم. بچه ها در جایگاه خود مستقر شدند. گشتی در اطراف حسینیه زدیم. بچه ها دور هم چایی و نسکافه نوشیدند. خوشبختانه پناهگاه سبلان آب جوش، سوپ، آش، نیمرو و املت برای سرویس دهی به کوهنوردان دارد.
اتاقها مجهز به پریز برق نیستند ولی در بوفه میتوان گوشی را شارژ کرد. در ضمن در ساعت محدودی از شب برق اتاقها تامین است.
حدود ساعت ۱۹ بچه‌ها کم کم شام را آماده کردند. تعدادی نودلز خوردند تعدادی هم نیمروی بوفه را امتحان کردند. همگی کوله ها را برای حرکت صبح زود آماده کرديم. سرپرست گروه جناب آقای سرور،  مواد غذایی و لباس بچه ها  را چک کردند ساعت ۲۱:۳۰ خوابیدیم.
۴:۱۰ همگی بلند شدیم. فلاکس ها را در بوفه آب جوش کردیم وسایل شبمانی را در اتاق گذاشتیم و ساعت ۵:۱۰ صعود آغاز شد. هوا خوشبختانه از شب قبل گرم‌تر بود. در مسیر طلوع زیبای خورشید را نظاره کردیم. حرکتی آهسته و پیوسته، استراحت های کوتاه برای صرف صبحانه و یا نفس تازه کردن داشتیم. مناظر آنقدر زیبا بود که همگی به وجد آمده بودیم. چون بعضی قسمت ها شیب تند بود جناب سرور اصول صحیح گام برداری را به ما گوشزد کردند و همگی با توجه قدم برمیداشتیم. ساعت ۱۰:۲۰ دریاچه یخ زده ی زیبای سبلان نمایان شد. و همگی خوشحال از این صعود لذت بخش مشغول عکس انداختن شدند. یکی از افراد گروه در محدوده سنگ محراب دچار ارتفاع زدگی شد که با همراهی یکی از همنوردان با ده دقیقه تاخیر به قله رسیدند.
در نهایت ساعت ۱۱ قله رو ترک کردیم. فرود منظم و حساب شده ما ۳ ساعت و ۴۰ دقیقه طول کشید.

وسایل را جمع کردیم و دوباره سوار ماشین های شاسی دار شدیم و به شابیل برگشتیم.
برنامه زودتر از زمان پیش بینی شده تمام شده بود بنابراین فرصت داشتیم که افرادی که مایل هستند به آبگرم بروند. بقیه افراد با استراحت و نوشیدن چایی سرگرم شدند.
ساعت حدود ۱۸:۳۰ سوار تاکسی شدیم و به سمت مشکین شهر حرکت کردیم. همگی شام کباب کوبیده میل کردیم و ترمینال،  کوله ها را تحویل دادیم. تایم کوتاهی چایی خوردیم و اتوبوس ساعت ۲۲ به سمت تهران حرکت کرد. اتفاق خوب این بود که ۷:۳۰ صبح جمعه تهران بودیم و پس از این صعود لذت بخش فرصت برای استراحت و شروع هفته ای عالی غنیمت بود.

دیدگاه‌ها

جهت ثبت دیدگاه وارد سایت شوید یا ثبت نام کنید.