گزارش صعود قله شاه دژ

ارتفاع پارکینگ خودرو (متر): 2050
ارتفاع قله (متر): 3070
مختصات سایت (پای کار): 2100
تجهیزات فنی مورد استفاده: طناب صعود دینامیک یا استاتیک (هر2 نفر) -50 متری، هارنس سنگنوردی، کارابین پیچ 0 شکل (2عدد)
کل زمان حرکت از مبدأ تا پارکینگ (ساعت): 01:00
نحوه دسترسی از شهر مبدأ تا مقصد: جاده آسفالت
مسافت از شهر مبدأ تا مقصد: 66 کیلومتر
سرپرست برنامه: مهدی فراهانی
نفرات شرکت کننده: آقایان : داود قاسمی ، حسین تمیمی ، علیرضا رشید ، حسام مهاجرانی ، سامان جاهد
تهیه مسیر با gps: مهدی فراهانی
فایل gps برنامه: دانلود فایل
تنظیم و نوشتن گزارش: سامان جاهد

موقعیت جغرافیایی استان

استان البرز، منطقه ارنگه از توابع بخش آسارا شهرستان کرج و در مجاورت روستاهای سرزیارت و سیجان

شرح گزارش برنامه

وجه تسمیه قله: به علت وجود بقایای قلعه ای تاریخی در این خط الراس میباشد. قلعه شاه دژ که در میان اهالی به شاه دزد نیز معروف شده، بر بلندای یکی از قله های رشته کوه البرز در منطقه آسارا موسوم به گورا یا بورا در یک کیلومتری روستای سرزیارت و امتداد روستای سیجان واقع شده است.  قلعه ای صعب العبور که در زمانهایی توسط برخی سودجویان مورد حفاری غیرمجاز برای یافتن گنج قرار گرفته و تخریب شده است. این قلعه از دوره ایلخانان بر بالادست صخره های سترگ و سخت و لبه پرتگاه بنا شده تا دسترسی به آن دشوار باشد، آنچنان دشوار که پس از گذر قرنها، رسیدن به آن تنها با تجهیزات کوهنوردی و مهارت و آشنایی با مسیر آنهم توسط کوهنوردان میسر است. مسیر دشوار دسترسی به این قلعه موجب شده تا اطلاعات کمی از این قلعه در اختیار باشد. براساس اطلاعات موجود قلعه هایی به همین نام (شاه دژ) در سراسر ایران وجود دارد و گفته می شود این قلعه نیز یکی از قلعه های حسن صباح، مروج مذهب شیعه اسماعیلیه در ایران است که در دوره سلجوقیان قلعه های زیادی در سلسله جبال البرز بنیان نهاد.  این قلعه ها در مکانهایی ساخته می شد که کسی نمی‌توانست به آسانی به آنها دست یافته و وارد قلعه شود. شاه دژ کرج قلعه مستحکمی بوده که اکنون فقط بقایایی از آن باقی مانده که به گفته دهیار روستای سیجان (روستایی که در مجاورت این قلعه واقع شده)، هنوز آثاری از حضور حسن صباح و هوادارانش در آن به چشم می خورد.

برنامه صعود راس ساعت 5:30 صبح از میدان المپیک تهران با ماشین شخصی به مقصد روستای سیجان حرکت کردند. پس از طی مسافت 66 کیلومتر ساعت 6:15 به زمین فوتبال روستا رسیدیم و ماشین ها را در پارکینگ خاکی روبروی زمین فوتبال پارک کردیم. در این محل صبحانه مختصری خوردیم و ساعت 6:45 شروع به حرکت کردیم. در تمامی طول مسیر سرقدم تیم جناب آقای فراهانی بودند. از کناره‌ راست زمین فوتبال به سمت شمال حرکت کردیم و وارد یال فرعی شدیم پس از صعود یال فرعی به سمت شمال شرقی حرکت کردیم و پس از 1 ساعت پیمایش ساعت 8:30 صبح به ابتدای مسیر سنگی رسیدیم. در این محل توقف کردیم تا افراد گروه به کلاه و هارنس مجهز و دو به دو همطناب شوند. بعد از تجهیز اعضا وارد مسیر سنگی شدیم.  بعد از نیم ساعت صعود مسیر دست به سنگ (نهایت درجه سختی 5.8) به قله شاه دژ غربی رسیدیم. در این محل 15 دقیقه استراحت کردیم. سپس تیم حرکت را به سوی شاه دژ شرقی از روی خط الراس شروع کرد. اکثر مسیر از روی تیغه خط الراس طی شد. در قسمت‌های پایانی از جنوب تیغه ها هرم قله را تراورس کرده و به قله رسیدیم. در تمام طول مسیر همه افراد از حمایت همطنابی با نظارت کامل سرپرست برنامه آقای مهدی فراهانی برخوردار بودند. در هیچ جای مسیر نیازی به برقراری کارگاه وجود نداشت و فقط از طریق حمایت همطنابی افراد صعود خود را انجام دادند.تیم ساعت 1:15 به قله شاه دژ شرقی رسید. پس از نیم ساعت تیم شروع به فرود کرد. اکثر مسیر فرود به صورت شن اسکی با خطر ریزش سنگ بود. در مسیر فرود نیاز به توقف نفرات جلوتر برای عبور نفرات پشتی و بالاتر از مسیرهای ریزشی بود. از اوایل مسیر شن اسکی درخت هایی در انتهای دره به چشم می خورد که نشان دهنده مسیر فرود ما بودند. حدود ساعت 3:30 به درخت‌ها رسیدیم و در کنار جوی آبی که زیر این درخت‌ها بود استراحت کردیم. سپس از مسیر پاکوب به سمت جاده حرکت کردیم و ساعت 5 به جاده آسفالت رسیدیم.

وضعیت آب و هوا: در تمام طول مسیر هوا مساعد بود و دمای هوا 15 الی 25 درجه بود.
دسترسی به آب آشامیدنی: ابتدای مسیر در مجاورت زمین فوتبال، نزدیک به انتهای مسیر در انتهای دره مسیر فرود آب آبشار (به جهت امکان تردد احشام توصیه نمی گردد)
مکان‌های مناسب کمپینگ و شبمانی: هیچ پناهگاه و یا جانپناهی در مسیر وجود ندارد و در صورت ضرورت میبایست از چادر مناسب فصل جهت شب مانی استفاده کرد.
پوشش گیاهی: والک، آویشن، قارچ، ریواس وکنگر
دیدرس قله: قله‌های منارک، منار، سکین چال، چشمه‌شاهی، پهنه حصار و سیاه سنگ

دیدگاه‌ها

جهت ثبت دیدگاه وارد سایت شوید یا ثبت نام کنید.