گزارش صعود قله گاوبینی

تاریخ برگزاری: ۹ اردیبهشت ۱۴۰۱
منطقه مربوط: قله گاوبینی یا وستان در منطقه لواسانات و بر روی خط الراس اصلی رشته کوه البرز یعنی خط تقسیم حوزه آبریز شمالی (دریای مازندران) و حوزه آبریز جنوب البرز (دریاچه نمک و ...) قرار دارد، این خط الراس، خط الراس گل زرد نیز نامیده می شود.
ارتفاع پارکینگ خودرو (متر): 2100
ارتفاع قله (متر): 3270
کل زمان حرکت از مبدأ تا پارکینگ (ساعت): 06:30
نحوه دسترسی از شهر مبدأ تا مقصد: تهران - اتوبان بابایی/ شرق - جاده قدیم - جاجرود - روستای لواسان بزرگ
مسافت از شهر مبدأ تا مقصد: حدود 20 کیلومتر از پل سیدخندان تا روستای لواسان بزرگ
سرپرست برنامه: حمید رضا شاه بنده
نفرات شرکت کننده: بانوان : فروغ چهره گشا ، سیده سارا هاشمی رهنی ، مرجان موجرلو ، مینا حاجی ملا حسینی
تنظیم و نوشتن گزارش: خانم مرجان موجرلو

موقعیت جغرافیایی استان

استان تهران

شرح گزارش برنامه

معرفی قله :
قله گاوبینی با ارتفاع 3270 متر در جایی واقع شده است که در شرق آن قلل فیل زمین، سیاه پلاس یا کوه کبود ، گل زرد و گردنه امامزاده هاشم و نیمی از رشته کوه دوبرار و در غرب آن قلل سرسیاه غارها، پرسون، گردنه افجه بشم و قلل سیاه ریز، ریزان، آتشکوه و مهرچال ، پیرزن کلوم و در انتها همهن می باشد که پس از این در مسیری به شکل S به سمت قله های شیورکش و کاسونک ، گردنه و قله خاتون بارگاه و در ادامه خرسنگ ، جانستون و برج ادامه پیدا می کند؛ این خط الراس، خط تقسیم آب شمال و جنوب البرز می باشد.
این قله در جنوب غربی به روستاهای برگ جهان، نیکنام ده و در جنوب شرقی به روستای لواسان بزرگ و از شمال به دشت پهناور لار منتهی می شود.
مسیرهای اصلی صعود به قله گاوبینی :
1) دره شرقی بالای آبشار برگ جهان (فقط مناسب فصل تابستان)
2) یال جنوبی منشعب از قله خورندان (مناسب تابستان و زمستان)
3) دره شمال غربی روستای لواسان بزرگ (فقط مناسب تابستان)

اطلاعات پیش از برنامه (ارائه شده توسط سرپرست برنامه)

·       صعود به قله گاوبینی (ارتفاع 3270 متر)
·       مسیر صعود : از روستای لواسان بزرگ
·       مسافت : حدود 5 کیلومتر
·       نوع مسیر : پیمایشی
·       وضعیت آب و هوای قله : بارندگی و دما حدود 17 درجه سانتیگراد

گزارش برنامه اجرا شده :

برنامه صعود قله گاوبینی یا قله وستان، راس ساعت 6:00 صبح از میعادگاه آلپی ها یعنی ضلع جنوبی پل سیدخندان در هوایی نیمه ابری آغاز شد. مسیر صعود از روستای لواسان بزرگ انتخاب گردیده بود که برای رسیدن به روستا از اتوبان رسالت وارد صیاد شیرازی – شمال و سپس از بزرگراه بابایی – شرق ادامه مسیر داده و پس از ورود به جاده قدیم و گذر از شهر جاجرود ، اولین دوربرگردان پس از پلیس راه جاجرود را دور زده و وارد جاده سد لتیان شده و پس از عبور از کنار سد لتیان و چندین باغ و روستای کوچک و پس از طی مسیری در حدود 20 کیلومتر به روستای لواسان بزرگ رسیدیم. با ادامه جاده آسفالت داخل روستا به یک میدان که در سمت شمال شرقی آن امام زاده سلطان احمد قرار گرفته بود و دارای سرویس بهداشتی نیز بود، رسیدیم.
پس از پارک ماشین در میدان و برداشتن تجهیزات لازم، از سمت شمال غرب میدان از یک جاده خاکی که معروف به "جاده یارداخالو" است، صعود خود را راس ساعت 7:00 صبح آغاز کردیم. پس از طی مسافتی کوتاه از پاکوب پهن با قابلیت تردد خودرو و در مجاورت رودخانه کوچکی که از غرب به سمت پایین دره سرازیر بود گذر کرده و در ادامه مسیر و گذر از عرض رودخانه و چندین درخت از کنار آخرین باغ ویلای منطقه نیز عبور کردیم. با طی کردن مسیر دره تا انتها، به پایین ترین نقطه یال منتهی به خط الراس قله رسیدیم . حدود ساعت 8:00 صبح به انتهای دره ای که چشمه آبی در آن روان بود، رسیدیم که به سلامت آب آن اطمینانی نبود. در ادامه مسیر از یالی که شیب متوسطی داشت بالا رفته و به خط الراسی رسیدیم بطوریکه که کم کم قله فیل زمین درسمت شرق، دشت لار در شمال و روستای برگ جهان در غرب بهتر و بیشتر نمایان شدند. در ادامه از یک برفچال خیلی کوچک نیز عبور کردیم که با توجه به وزش باد ملایم، با فضای مطبوع و با طراوتی روبرو شدیم. پس از عبور از خط الراس و چندین تراورس، در ساعت 10:15 صبح و در هوایی نیمه ابری با بادی ملایم همراه با اندک نمی باران به قله گاوبینی به ارتفاع 3270 متر رسیدیم. پس از توقف 20 دقیقه ای  فرود از قله را درشرایط مساعد آب و هوایی آغاز شد.
با تصمیم سرپرست گروه مسیر فرود به سمت شمال شرق میدان گاهی ابتدای مسیر صعود انتخاب گردید. در همان مسیر خط الراس صعود، پس از عبور از چند تیغه سنگی سبک که با بارش باران اندکی لغزنده شده بود و انجام چندین تراورس به مرور ارتفاع کم کرده و اندک اندک با خط الراس زاویه گرفته و از سمت دیگر کوه (شمال) به پایین سرازیر شدیم. در ادامه پس از رسیدن به دشتی بسیار سرسبز و زیبا که افراد محلی مشغول به چیدن پونه ، تره کوهی و گزنه بودند، به راه خود ادامه دادیم. مسیر برگشت را از میان دره و جاده خاکی ماشین رو و در مجاورت رودخانه ای که ابتدا در سمت شرق و سپس سمت غرب آن قرار گرفت، ادامه دادیم. در نهایت پس از عبور از چندین باغ ویلایی و باغچه، در کنار جاده از سمت شمال شرقی وارد میدان گاهی (امام زاده) شده، برنامه را در ساعت 13:00 به پایان رسانده و از همان مسیر رفت به تهران بازگشتیم.

شاخص های برنامه اجرا شده:
کل مسافت طی شده :
13.5 کیلومتر
زمان کل :6:30 ساعت
کل صعود: 1091 متر

·       لوازم مورد نیاز :
 o     لباس مناسب آب و هوای پیش بینی شده : شامل کاپشن پلار سبک و بادگیر و کلاه و دستکش پلار سبک، Scarf
 o     کفش Tracking
 o    پوشش های لازم در برابر آفتاب شامل : کلاه ، عینک، کرم ضد آفتاب و...
 o    مواد غذایی کافی و مناسب کوهنوردی(صبحانه ، نهار کربو هیدراتی سبک ، ریز مغذی های سبک و ریز خوراکی های قندی)
 o    محلول آب و املاح معدنی و منیزیم دو لیتر
 o    باتوم
 o    زیراندازک
 o    طناب انفرادی
 o    کیف کمک های اولیه
 o    مدارک شخصی
 o    فلاسک آب جوش (اختیاری)

نهم اردیبهشت ماه یک هزار و چهارصد و یک
مرجان موجرلو

دیدگاه‌ها

جهت ثبت دیدگاه وارد سایت شوید یا ثبت نام کنید.