گزارش پیمایش غار رودافشان

منطقه مربوط: فیروزکوه
تجهیزات فنی مورد استفاده: هدلامپ، هلمت ( کاسکت)، دستکش( دستکش کار)، لباس یکسره
کل زمان حرکت از مبدأ تا پارکینگ (ساعت): 03:00
نحوه دسترسی از شهر مبدأ تا مقصد: جاده فیروزکوه – 45 کیلومتری فیروزکوه – بین سربندان و سید آباد – بعد از پمپ بنزین زیر پل عابر پیاده فرعی سمت راست – پس از رسیدن به دو راهی فرعی سمت چپ به طرف روستای رود افشان
سرپرست برنامه: ساسان کرم خانی
نفرات شرکت کننده: آقایان: سید ایمان تقوی دینانی ، حسین تمیمی ، مهدی برزگر ، داود قاسمی
بانوان: بهسا صالحیان ، مرجان موجرلو
تنظیم و نوشتن گزارش: مهدی برزگر

شرح گزارش برنامه

سفر به دنیای بدون نور
دیدن دنیای زیر زمین و پیمایش در آن تجربه منحصر بفرد و لذت بخشی بود که درکنار هم آنرا تجربه کردیم

توصیف مسیر پیمایش: یک رودخانه به نام دلیجای در طول مسیر
آنتن دهی موبایل: در طول مسیر آنتن دهی ضعیفی است
فاصله  تهران تا مبدا صعود: تقریبا 103 کیلومتر
مبدا حرکت: روستای رودافشان
طول و عرض جغرافیایی : دهنه غار 35 درجه و 38 دقیقه و ارتفاع 1945 متر از سطح دریا

شرح کامل گزارش
غار رودافشان در استان تهران و در 103 کیلومتری شهر تهران و 62 کیلومتری شهر فیروزکوه و در مجاورت روستایی به همین نام واقع شده است . این غار از چندین تالار و دالان تشکیل شده است و ویژگی منحصر به فرد آن دهانه بسیار بزرگ آن است که از این حیث یکی از بزرگ ترین دهانه غارها در کشور است.
غار در دامنه شمالی دره رودافشان قرار دارد. دهانه غار در ارتفاع 1800 متری سطح دریا و در داخل گودی بزرگی به قطر حدود 100 متر قرار گرفته است و تنها از لبه گودی قابل مشاهده است. اختلاف ارتفاع دهانه غار و بستر رود حدود 200 متر است. دهانه غار بسیار وسیع و قوسی شکل و به درازای 40 متر و بلندی 12 متر است.
نخستین تالار عظیم غار به قطر 80 در 100 متر و بلندای 25 متر بعد از دهانه قرار دارد. به علت استحکام لایه ها، اثری از شکستگی و یا سنگ قابل سقوط در آن دیده نمی شود. این اعتقاد وجود دارد که هزاران سال قبل رودخانه همسطح دهانه غار بوده و احتمالاً قسمتی از آب رودخانه دلیچای وارد دالان های غار شده و باعث گسترش و وسعت غار شده است. وجود تعدادی ایوان ساخته شده با سنگچین و مقادیری خرده سفال، نشانه سکونت انسان ها در غار در روزگاران گذشته است.
تالار دوم، پس از یک دیواره سنگچین قرار داد و دارای ابعاد حدود 60 در 50 متر و بلندای 20 متر است و فاقد هرگونه غارسنگ ( ساختارهایی که در اثر انحلال و رسوبگذاری کانی ها در خلال جریان آب در داخل غارها ایجاد می شود. مانند چکیده و چکانده ) است
تالار سوم، دارای ابعادی در حدود 50 در 40 متر و بلندای 15 متر است. سرتاسر این تالار از چکیده ها و چکنده های زیبا و ستون ها و آبشارسنگ های خارق العاده است. چکنده های نیزه ای و گل کلمی در سرتاسر سقف این تالار دیده می شود . طول غار در مسیر اصلی حدود 800 متر است.
ساعت 6 روز جمعه 1400/8/21 در محل حرکت واقع در ضلع جنوبی پل سیدخندان بهمراه 7 نفر از دوستان با یک مینی بوس به سمت جاده تهران-فیروزکوه حرکت کردیم. مطابق قرار قبلی استاد کرم خانی در منطقه رودهن به ما پیوستند.
در 45 کیلومتری فیروزکوه، یک فرعی رو به مدت 30  دقیقه تو جاده آسفالت ادامه دادیم. تا اینکه به روستای رودافشان رسیدیم. ساعت 9:30 از مینی بوس پیاده شدیم، و با توجه به راهنمایی سرپرست برنامه لباس مناسب به تن کرده  و تجهیزات مناسب را برداشته و پس از عبور از میان روستا و پل زیبای رودخانه دلیجای به سمت غار حرکت و پس از 30 دقیقه راهپیمایی در شیب مناسب به دهانه غار رسیدیم .
در تالار اصلی استاد کرم خانی و استاد فراهانی در رابطه با انواع غارها ، تجهیزات و تجربیات خود در غار نوردی و بطور کل دنیای بدون نور مطالب بسیار ارزشمند و جذابی را برای تیم ما بازگو نمودند سپس بعد از روشن کردن هدلامپها به سرپرستی استاد کرم خانی پیمایش ما درون غار آغازشد درون غار پوشیده از مواد آهکی است که به صورت قندیل هایی از سقف آویزان شده است . همچنین ستونهای استالاکتیت و استالاگمیت در طول راهروها به چشم می خورد. ارتفاع غار به اندازه ای است که می توان به آسانی در آن حرکت کرد.
در ابتدا مسیر استاد کرم خانی با به چالش کشیدن ما و عبور از دهانه ای بسیار باریک که عبور از آن فقط بصورت سینه خیز میسر بود اهمیت بسیار زیاد مسیر شناسی را در غار پیمایی و در تاریکی مطلق به ما نشان دادند .
پس از پیمودن مسیری که به علت شرایط جوی غار کمی لغزنده بود و دیدار از تالارها و لذت بردن از عظمت این زیبایی ها ، به تالار آخر که به آن تالار خفاشها لقب داده بودند رسیدیم . به پیشنهاد سرپرست برنامه با خاموش کردن هدلامپها به مهمانی تاریکی رفتیم . عجب ضیافتی بود . جای همه دوستان درآنجا خالی بود .در آن تاریکی مطلق که چشم تمنای دیدن داشت، گوشها را غرور فرا گرفته بود . حالا این گوشها بودند که چشم شدند و لذت دیدن را احساس میکردند . همه آرام کنار هم بودیم . درآن سکوت، فقط صدای نفسهای دوستان شنیده می شد ، صدای افتادن قطره های کوچکی در غار می پیچید . فضای فوق العاده ای بود . آرامشی بود که نظیرش را کمتر جایی حس کرده بودیم .
بعد از توقفی چند در آن موقعیت بسیار جذاب به پیشنهاد ما استاد کرم خانی دوباره گروه ما رو با تکنیک ها و روشهای غارنوردی بیشتر آشنا کردند .
سپس به سمت بیرون غار حرکت و حدود ساعت 1 به محل پارکینگ رسیدیم و با همان خودرو به سمت تهران حرکت کردیم .

دیدگاه‌ها

جهت ثبت دیدگاه وارد سایت شوید یا ثبت نام کنید.